Diana Santhi, Rita (2014) Hubungan antara self esteem dengan perilaku konsumtif pengguna smartphone pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
07410113 Pendahuluan.pdf Download (66kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
07410113 Indonesia.pdf Download (17kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
07410113 Inggris.pdf Download (17kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
07410113 Bab 1.pdf Download (197kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
07410113 Bab 2.pdf Download (291kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
07410113 Bab 3.pdf Download (232kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
07410113 Bab 4.pdf Download (232kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
07410113 Bab 5.pdf Download (161kB) | Preview |
|
|
Text (References)
07410113 Daftar pustaka.pdf Download (20kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
07410113 Lampiran.rar Download (438kB) |
Abstract
INDONESIA:
Alat telekomunikasi semakin berkembang pesat dari tahun ke tahun, tidak terkecuali alat telekomunikasi berupa telepon selular. Smartphone sebagai telepon selular pintar fokus pada pengembangan konektivitas internet, multimedia performance, hingga fitur-fitur seperti GPS dan kamera, semakin berkembang dari tahun ke tahun. Berkembangnya berbagai merk smartphone di Indonesia, maka hal tersebut dapat berdampak pada tingkat konsumsi konsumen sehingga dapat berperilaku tidak rasional seperti perilaku konsumtif. Namun, perilaku konsumen tidak akan berlebihan jika self esteem konsumen tinggi.
Tujuan penelitian ini adalah ingin mengetahui bagaimana tingkat self esteem pengguna smartphone pada mahasiswa Fakultas Psikologi, bagaimana tingkat perilaku konsumtif pengguna smartphone pada mahasiswa Fakultas Psikologi dan apakah ada hubungan antara self esteem dengan perilaku konsumtif pengguna smartphone mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Responden dalam penelitian ini adalah 80 (sampel) pengguna smartphone pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang yang mana secara keseluruhan berjumlah 779 mahasiswa (populasi). Metode penelitian menggunakan kuantitatif dimana teknik pengambilan sampel adalah purposive sample dan metode pengumpulan data menggunakan angket self esteem 23 aitem dan angket perilaku konsumtif 30 aitem. Sedangkan teknik analisis data menggunakan Pearson’s product moment correlation.
Hasil dalam penelitian ini dapat diketahui bahwa 49% mahasiswa fakultas psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang memiliki tingkat self esteem tinggi dan 51% pada kategori sedang/normal. 66% mahasiswa memiliki tingkat perilaku konsumtif rendah dan 34% sedang/normal. Dengan nilai korelasi 0,031 (sig. (2- tailed)). Dari paparan data di atas, dapat diketahui bahwa ketika self esteem mahasiswa Psikologi tinggi, maka perilaku konsumtif rendah dan ketika self esteem mahasiswa Psikologi rendah, maka perilaku konsumtif tinggi. Sehingga dapat disimpulkan terdapat hubungan antara self esteem dengan perilaku konsumtif.
ENGLISH:
Tool of telecomunication has significant grows each years. Its also happen on cellular phone as one of telecomunication tool. Smartphone as cellular phone focused to developing internet conectivity, multimedia performance, up to its function on Global Positioning System (GPS) and also for photograph, developing up from years. In Indonesia, more developing many brand of smartphones, its effected to human’s consumption level and its can influence to irrational behaviour including consumptive behaviours. But, consumers behaviour will not be over act when individu has good (high level) self esteem.
This research made to get the information of self esteem and consumptive behaviour level of smartphone’s users on psycholigical department students of Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang, and also the both correlation between self esteem and consumptive behaviour.
In this research, 779 students of psychological department as population, 80 respondens (sample) are user of smartphones. The research is quantitative research that use purposive sampling, 23 items of self esteem and 30 items of consumptive behaviour as indicators, with Pearson’s product moment correlation as analysis method.
The result, 49% students are high level of self esteeem and 51% students are normal. 66% students are low level of consumptive behaviour and 34% students are normal, with 0,031 correlation value (sig. (2-tailed)). From the result above, could be informed when the students have high-self esteem, they have low frequenced consumptive behaviour. And the contrary, when the students have low-self esteem, they have high frequenced consumptive behaviour. The conclution, both self esteem and consumptive behaviour have negative correlations.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Self Esteem; Perilaku Konsumtif; Smartphone; Consumptive Behaviour |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha |
Date Deposited: | 31 Jul 2015 14:38 |
Last Modified: | 31 Jul 2015 14:38 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/642 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |