Harmansyah, Harmansyah (2015) Dinamika kepercayaan diri pada anak tunarungu: Studi kasus di Sekolah Dasar Luar Biasa Putra Jaya Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
11410020_Pendahuluan.pdf Download (344kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
11410020_Indonesia.pdf Download (87kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
11410020_Inggris.pdf Download (84kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
11410020_Arab.pdf Download (266kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
11410020_Bab_1.pdf Download (381kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
11410020_Bab_2.pdf Download (435kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
11410020_Bab_3.pdf Download (339kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
11410020_Bab_4.pdf Download (690kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
11410020_Bab_5.pdf Download (304kB) | Preview |
|
|
Text (References)
11410020_Daftar_Pustaka.pdf Download (81kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
11410020_Lampiran.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Summary)
11410020_Ringkasan.pdf Download (503kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dinamika kepercayaan diri pada anak Tunarungu di SDLB Putra jaya Malang. Subyek penelitian pada penelitian ini adalah anak SDLB Putra jaya Malang yang meyandang Tunarungu. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 3 orang dengan menggunakan teknik pengambilan sampel secara Purposive Sampling. Metode penelitian yang digunakan adalah Studi Kasus. Pengambilan data menggunakan wawancara mendalam, dokumentasi dan observasi, adapun teknik analisis data menggunakan reduksi data, display data, pengambilan keputusan dan verifikasi.
Hasil penelitian menunjukkan subyek awalnya merupakan anak yang pemalu, temperament, mudh minder, kesulitan bersosialisasi dengan orang-orang sekitar, cenderung egois dan sulit bekerja sama, untuk merubah sikap subyek yang seperti itu, pihak sekolah memiliki beberapa proses pembelajaran yang mampu meningkatkan kepercayaan diri subyek dan memperbaiki budi pekerti subyek, yakni melalui pembelajran berikut; awalnya guru mengobservasi subyek untuk mencari bakat dan mengembangkan potensi yang dimilikinya, selain itu subyek juga diberikanmateri pembelajaran di dalam kelas terkait fenomena bersosialisasi di masyarakat termasuk aturan dan norma yang ada di dalamnya. Selain itu pihak sekolah memberikn kegiatan Outing dan Outbond sebagai sarana penerapan dan pemahaman kepada para siswa tentang fenomena yang terjadi di masyarakat dan untuk mengasah kemampuan dan kepercayaan diri pada siswa tersebut para guru selalu mengukutsertakan mereka dalam berbagai perlombaan-perlombaan. Bentuk perubahan yang terjadi pada subyek dilihat dari beberapa sikap yang menunjukkan aspek-aspek kepercayaan diri.
Adapun aspek-aspek kepercayan diri yang didapatdari para subyek adalah, mereka menjadi anak yang bertanggung jawab, memiliki keyakinan pada kemampuan diri, optimis, obyektif, dan memiliki kemampuan interaksi sosial yang baik. Adapun Faktor dominan yang paling berpengaruh terhadap proses kepercayaan diri subyek adalah Faktor pengalaman.
ENGLISH:
This study aims to determine the dynamics of self-confidence in children Deaf Elementary School Exceptional Son victorious Malang. Research subjects in this study were elementary school children Extraordinary Putra Jaya Malang who suffer Deaf. The sample in this study as many as three people by using a sampling technique is purposive sampling. The method used is a case study. Retrieving data using in-depth interviews, documentation and observation, as for data analysis techniques using data reduction, data display, decision making and verification.
The results showed subjects initially a shy child, temperament, easy minder, difficulty socializing with people around, tended to be selfish and difficult to work together, to change attitudes such subjects, the school has some learning processes that can improve the confidence the subject and improve the character of the subject, namely through the following learning; Initially the teacher observes a subject to find talent and develop their potential, besides the subject is also given in the classroom learning materials related to the phenomenon of socializing in the community, including the rules and norms that exist in it. In addition, the school provides activities and Outbound Outing as a means of implementation and understanding to students about the phenomena that occur in the community and to hone skills and confidence in students that the teachers always involving them in various competitions. Shape changes that occur in the subject seen from some of the attitudes that show aspects of self-confidence.
As for the aspects of self belief derived from the subject is, they become children who are responsible, have confidence in the ability of self, optimistic, objective, and have good social interaction skills. The dominant factors that most influence on the process of self-confidence is the subject of the experience factor.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amiq, M. Bahrun | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Dinamika; Kepercayaan Diri; Tunarungu; Dynamics; Self Confidence; Deaf | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170102 | ||||||
Depositing User: | Dwi Aprilia Gendhis | ||||||
Date Deposited: | 11 Sep 2015 09:42 | ||||||
Last Modified: | 11 Sep 2015 09:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1647 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |