Gufron, Rojil (2014) Hubungan kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa IPA MAN Malang 1 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10410129 Pendahuluan.pdf Download (731kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10410129 Indonesia.pdf Download (9kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10410129 Inggris.pdf Download (88kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
10410129 Arab.pdf Download (234kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10410129 Bab 1.pdf Download (433kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10410129 bab 2.pdf Download (596kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10410129 Bab 3.pdf Download (629kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10410129 bab 4.pdf Download (752kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10410129 Bab 5.pdf Download (327kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10410129 Daftar Pustaka.pdf Download (100kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
10410129 Lampiran.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Summary)
10410129 Ringkasan.pdf Download (712kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Hambatan-hambatan yang ditemui para siswa dalam pendidikan seperti, perasaan bosan dalam melakukan kegiatan belajar mengajar, metode belajar yang monoton, rendahnya keinginan seseorang untuk mencapai keberhasilan akademik (prestasi). Pada akhirnya menyebabkan seseorang memiliki keputusan untuk menunda-nunda dalam menyelesaikan dan memulai suatu tugas akademik atau yang disebut prokrastinasi akademik. Prokrastinasi banyak berakibat negatif. Oleh karena itu, dengan adanya kontrol diri diharapkan siswa mampu mengarahkan pada perilaku yang lebih utama dan dapat menggunakan waktu yang sesuai, sehingga prokrastinasi dapat lebih diminimalisir.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah tingkat kontrol diri Siswa MAN Malang I, mengetahui bagaimanakah tingkat prokrastinasi Siawa MAN Malang I, mengetahui apakah ada hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi pada Siswa MAN Malang I.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif korelasional dengan kontrol diri sebagai variabel bebas dan prokrastinasi akademik sebagai variabel terikat. Teknik korelasi Product Moment digunakan untuk menguji hubungan negatif antara tingkat kontrol diri dengan tingkat prokrastinasi akademik. Kemudian mengkategorisasikan tingkat kontrol diri dan tingkat prokrastinasi akademik dengan menentukan mean dan standar deviasi terlebih dahulu. Subyek penelitian adalah siswa MAN Malang I kelas XI dan XII IPA dengan sampel penelitian sebesar 25% yang didapatkan dari teknik random dengan mengundi subyek dalam populasi. Jumlah populasi 321 siswa sehingga sampel didapatkan sejumlah 81 siswa.
Hasil penelitian menunjukkan sejumlah 13% siswa mempunyai tingkat kontrol diri tinggi, 73% sedang dan 14% rendah. Kemudian terdapat 19% siswa mempunyai tingkat prokrastinasi akademik tinggi, 64% sedang dan 17% rendah. Hasil korelasi antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik menunjukkan angka sebesar -.262 dengan p = 0,018. Hal tersebut menunjukkan bahwa hubungan antara keduanya adalah negatif tetapi signifikan karena p < 0.05. Jadi jika tingkat kontrol diri tinggi maka tingkat prokrastinasi akademik rendah begitu pula sebaliknya jika tingkat kontrol diri rendah maka tingkat prokrastinasi akademik tinggi.
ENGLISH:
The obstacles encountered in the education of the students like , feeling bored in the teaching and learning activities , learning methods monotony , lack of desire for someone to achieve academic success ( achievement ) . Eventually cause a person to have the decision to delay the start and finish a task called academic or academic procrastination. Procrastination many negative consequences. Therefore, the presence of self-control is expected that students are able to steer the behavior of a more mainstream and can use the appropriate time, so that procrastination can be minimized .
This study aims to determine how the level of self-control Students MAN Malang I, knowing how the level of procrastination student of MAN Malang I, determine whether there is a relationship between self-control with procrastination at MAN Malang I students.
This study is a quantitative correlation with self-control as the independent variable and academic procrastination as the dependent variable. Product Moment correlation technique is used to examine the negative relationship between the level of self-control with the level of academic procrastination. Then categorize the level of self-control and academic procrastination level by determining the mean and standard deviation first. Subjects were students of MAN Malang I class XI and XII Science with a sample of 25% were obtained from random technique with raffle subjects in the population. Total population of 321 students so that the sample obtained a number of 81 students.
The results showed some 13 % of students have a high level of self-control, 73 % moderate and 14 % low. Then there are 19 % of students have a high level of academic procrastination, 64 % moderate and 17 % low. The correlation between self-control with acadeic procrastination showed the number of -.262 with p = 0.018. It shows that the relationship between the two is negative but significant because p > 0.05. So if a high level of self-control, the low level of academic procrastination and vice versa if the low level of self-control, the high level of academic procrastination.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Kontrol Diri; Prokrastinasi Akademik; Self-control; Academic Procrastination |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih |
Date Deposited: | 31 Jul 2015 14:22 |
Last Modified: | 31 Jul 2015 14:22 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/821 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |