Hubungan konsep diri dengan kecemasan siswa SMAN 1 Patianrowo dalam menghadapi ujian akhir nasional

Baihaqi, Muhammad Ganjar (2014) Hubungan konsep diri dengan kecemasan siswa SMAN 1 Patianrowo dalam menghadapi ujian akhir nasional. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
10410140 Pendahuluan.pdf

Download (311kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
10410140 Indonesia.pdf

Download (146kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
10410140 Inggris.pdf

Download (85kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
10410140 Arab.pdf

Download (103kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
10410140 Bab 1.pdf

Download (370kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
10410140 Bab 2.pdf

Download (581kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
10410140 Bab 3.pdf

Download (490kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
10410140 Bab 4.pdf

Download (730kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
10410140 Bab 5.pdf

Download (230kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
10410140 Daftar Pustaka.pdf

Download (62kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
10410140 Lampiran.rar

Download (825kB)

Abstract

INDONESIA:

Kecemasan menghadapi ujian akhir nasional yang dialami oleh siswa disebabkan kondisi ujian akhir nasional yang belum jelas. Tinggi rendahnya tingkat kecemasan siswa dalam menghadapi ujian akhir nasional berbeda – beda karena beberapa faktor. Salah satu faktor yang mempengaruhi kecemasan siswa dalam menghadapi ujian akhir nasional adalah konsep diri. Konsep diri merupakan gambaran mental setiap individu yang terdiri atas kepercayaan diri, penerimaan diri, dan penghargaan diri. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui tingkat konsep diri siswa, tingkat kecemasan siswa dalam menghadapi ujian akhir nasional, dan ada tidaknya hubungan konsep diri dengan kecemasan siswa SMAN 1 Patianrowo dalam menghadapi ujian akhir nasional.

Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif korelasional dengan konsep diri sebagai variabel bebas dan kecemasan menghadapi ujian akhir nasional sebagai variabel terikat. Instrumen pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dan skala psikologi yang terdiri dari skala konsep diri dan skala kecemasan menghadapi ujian akhir nasional. Bentuk skala yang disusun peneliti adalah skala likert yang terdiri dari 24 aitem pada setiap variabelnya. Analisa data menggunakan analisis korelasi product moment untuk mengetahui hubungan konsep diri dengan kecemasan siswa SMAN 1 Patianrowo dalam menghadapi ujian akhir nasional.

Hasil penelitian ini menunjukkan 45 % atau 27 siswa mempunyai tingkat konsep diri positif, 52% atau 31 siswa dalam kategori sedang, dan 3 % atau 2 siswa negatif. Kemudian terdapat 3 responden atau 5% mengalami kecemasan yang tinggi, 32 responden atau 53% kecemasan sedang, dan 25 responden atau 42% mengalami kecemasan yang rendah. Berdasarkan hasil analisis data terdapat hubungan negatif antara konsep diri dengan kecemasan dalam menghadapi ujian akhir nasional dengan rxy = -0.498 dengan p = 0.000. artinya semakin positif konsep diri siswa maka akan semakin rendah tingkat kecemasan menghadapi ujian akhir nasional, dan sebaliknya semakin rendah tingkat konsep diri siswa maka semakin tinggi tingkat kecemasan
menghadapi ujian akhir nasional.

ENGLISH:

Leaving exams anxiety experienced by students due to the condition of the national final examination is not yet clear. High or low levels of anxiety in students leaving exams different - different because of several factors. One of the factors that affect student anxiety in the face of national final examination is the concept of self. The concept itself is a mental picture of each individual consisting of self-confidence, self-acceptance, and self-esteem. The purpose of this study was to determine the level of students' self-concept, anxiety level of students in the national final exams, and the relationship with the self-concept of students of SMAN 1 Patianrowo anxiety in leaving exams.

This study uses a quantitative correlation with the concept of self as independent variables and anxiety-leaving exams as the dependent variable. Data collection instruments using the method of observation, interviews, and psychological scale consisting of self-concept scale and the scale of anxiety-leaving exams. Researchers compiled form of the scale is the Likert scale consisting of 24 aitem on each variable. Analysis of the data using product moment correlation analysis to determine the relationship of self-concept and anxiety in students of SMAN 1 Patianrowo leaving exams.

The results of this study showed 45% or 27 students have a positive self- concept level, 52% or 31 students in the medium category, and 3% or 2 students negatively. Then there are 3 or 5% of respondents experiencing high anxiety, 32 respondents or 53% moderate anxiety, and 25 respondents or 42% had low anxiety. Based on the analysis of data there is a negative relationship between self-concept and anxiety in the face of national final examination with rxy = -0498 with p = 0.000. more positive self-concept means the lower the students 'anxiety levels-leaving exams, and conversely the lower the level of students' self-concept, the higher levels of anxiety- leaving exams.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Irawan, Andik Rony
Keywords: Konsep diri; Kecemasan Siswa Menghadapi Ujian Akhir Nasional; Self-concept; Anxiety Students Facing National Final Examination
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170106 Health, Clinical and Counselling Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Depositing User: Saputra Edi
Date Deposited: 30 Jul 2015 03:58
Last Modified: 30 Jul 2015 03:58
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/752

Actions (login required)

View Item View Item