Shaffatallah, Amillah Zakiyyaa Darajat Ulul Azmi (2012) Hubungan kepercayaan diri mahasiswa baru dengan perilaku konsumtif remaja di Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
08410105_Pendahuluan.pdf Download (483kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
08410105_Indonesia.pdf Download (64kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
08410105_Inggris.pdf Download (7kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
08410105_Arab.pdf Download (239kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
08410105_Bab_1.pdf Download (397kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
08410105_Bab_2.pdf Download (561kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
08410105_Bab_3.pdf Download (560kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
08410105_Bab_4.pdf Download (591kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
08410105_Bab_5.pdf Download (233kB) | Preview |
|
|
Text (References)
08410105_Daftar_Pustaka.pdf Download (191kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
08410105_Lampiran.rar Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Kepercayaan diri merupakan keyakinan pada kemampuan diri sendiri untuk mencapai kesuksesan dalam hidup. Perilaku konsumtif adalah tindakan konsumen dalam mendapatkan, menggunakan, dan mengambil keputusan dalam memilih suatu barang yang belum menjadi kebutuhannya serta bukan menjadi prioritas utama, hanya karena ingin mengikuti mode, mencoba produk baru, bahkan hanya untuk memperoleh pengakuan sosial dengan dominasi faktor emosi sehingga menimbulkan perilaku konsumtif. Sikap ini muncul karena banyak faktor, yang salah satunya adalah iklan. Banyak iklan yang menggambarkan seseorang yang tidak percaya diri hingga akhirnya menjadi luar biasa percaya diri setelah menggunakan suatu produk (terutama iklan-iklan kosmetik dan perawatan tubuh). Biasanya orang yang mengalami kenaikan status sosial akan cenderung sangat konsumtif untuk menyesuaikan dengan statusnya yang baru atau untuk tampil lebih percaya diri dalam berinteraksi dengan "level" barunya. Ada juga orang yang menggunakan barang-barang bermerk untuk menutupi ketidakpercayaan diri akan fisiknya. Orang yang seperti itu maka akan cenderung berperilaku konsumtif karena kurang kepercayaan dalam dirinya.
Penelitian dilakukan pada mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Rancangan penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Populasi penelitian yang diteliti adalah mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dan sampelnya adalah mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang sebanyak 198 orang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive random sampling. Jenis instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa skala kepercayaan diri dan skala perilaku konsumtif dengan menggunakan model skala likert. Analisis deskriptif menggunakan kategori Mean dan Standar Deviasi. Analisis Korelasional menggunakan teknik analisis korelasi product moment.
Hasil penelitian menunjukkan tingkat kepercayaan diri pada mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang berdasarkan hasil analisis data berada pada kategori tinggi sebesar 160 mahasiswa dengan prosentase 80,8%. Sedangkan untuk tingkat perilaku konsumtif pada mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang berada pada kategori rendah sebesar 119 mahasiswa dengan prosentase 60,1%. Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa tidak adanya hubungan antara kepercayaan diri mahasiswa baru dengan perilaku konsumtif remaja Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, yang ditunjukkan dengan hasil korelasi antara kepercayaan diri dengan perilaku konsumtif sebesar -0.128 dengan taraf signifikansi sebesar 0,072 (p>0.05).
ENGLISH:
Confidence is a belief in yourself to achieve success in life. Consumer behavior is the act of consumers in obtaining, using, and make decisions in choosing an item is not a requirement and not a top priority, just to follow fashion, try new products, even just to gain social recognition by the dominance of emotional factors that cause the behavior consumptive. This attitude is emerging due to many factors, one of which is advertising. Many ads that depict a person who does not believe in themselves until it became tremendous confidence after using a product (especially the advertisements of cosmetics and body care). Usually people who have experienced an increase in social status is likely to be very consumer to adjust to a new status or to appear more confident in interacting with the "level" new. There are also people who use branded goods to cover themselves will distrust his physical. People who like it then it will tend to behave because of lack of confidence in the consumer himself.
The study was conducted at the State Islamic University student Maulana Malik Ibrahim Malang. The design of the study is a quantitative research with this type of correlational research. The study population under study is a student of the State Islamic University Malang Maulana Malik Ibrahim and the sample was a student of the State Islamic University Malang Maulana Malik Ibrahim as many as 198 people. The sampling technique used was purposive random sampling. Types of instruments used in this study of self-esteem scale and the scale of consumer behavior using a Likert scale models. Descriptive analysis using the categories mean and standard deviation. Correlational analysis using product moment correlation analysis techniques.
Level of confidence in the UIN Maulana Malik Ibrahim Malang is based on the results of data analysis in the category of 160 students with a high percentage of 80.8%. As for the level of consumer behavior on the student UIN Maulana Malik Ibrahim Malang was in the low category for 119 students with 60.1% percent. These results indicate that there is no relationship between the level of confidence of new students with consumer behavior adolescents State Islamic University Malang Maulana Malik Ibrahim, as indicated by the correlation between consumer confidence in the behavior of -0128 with significance level of 0.072 (p> 0.05).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mangestuti, Retno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepercayaan Diri; Perilaku Konsumtif; Confidence; Consumptive Behavior | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170102 | ||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | ||||||
Date Deposited: | 29 Sep 2015 15:46 | ||||||
Last Modified: | 29 Sep 2015 15:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2264 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |