Maknunah, Jauharotul (2015) Hubungan antara dukungan orangtua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa kelas VII MTS Al Hidayah Karangploso. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10410070 pendahuluan.pdf Download (121kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10410070 Indonesia.pdf Download (85kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10410070 Inggris.pdf Download (145kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10410070 Bab 1.pdf Download (252kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10410070 Bab 2.pdf Download (685kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10410070 Bab 3.pdf Download (638kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10410070 bab 4.pdf Download (402kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10410070 Bab 5.pdf Download (233kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10410070 Daftar Pustaka.pdf Download (136kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
10410070 Lampiran.pdf Download (312kB) | Preview |
|
|
Text (Summary)
10410070 Ringkasan.pdf Download (412kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Setiap peserta didik selalu menginginkan suatu prestasi belajar yang baik. Namun untuk memperoleh semua itu tidaklah mudah karena banyaknya perbedaan yang menonjol bagi setiap individu, baik dari segi motivasinya, cita- citanya maupun karaktenya, Hal itu dapat terjadi karena banyaknya faktor yang mempengaruhi prestasi belajar yaitu bakat, minat, inteligensi, motivasi serta lingkungan sekolah maupun lingkungan rumah (Syah, 2005). Fenomena yang terjadi pada siswa kelas VI MTs Al Hidayah Karangploso adalah keluarga tidak memberikan dukungan sosial yang baik, sehingga siswa tetap berusaha dan belajar meskipun tidak mendapatkan dukungan dan perhatian langsung dari keluarganya terutama orangtua, sehingga berdampak pada prestasi belajar peserta didik. Rumusan masalah yang peneliti ajukan dalam penelitian ini adalah 1) bagaimana tingkat dukungan orangtua pada siswa, 2) bagaimana tingkat motivasi belajar pada siswa, 3) bagaimana tingkat prestasi belajar pada siswa dan 4) apakah ada hubungan langsung dan tidak langsung antara dukungan orangtua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar. Tujuan dari penelitian ini yaitu 1) mengetahui tingkat dukungan orangtua pada siswa, 2) mengetahui tingkat motivasi belajar pada siswa, 3) mengetahui tingkat prestasi belajar pada siswa dan 4) mengetahui hubungan langsung dan tidak langsung antara dukungan orangtua dengan prestasi belajar pada siswa. Hipotesa yang diajukan dalam penelitian ini adalah ada hubungan positif dan signifikan antara dukungan orangtua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa kelas VII MTs Al Hidayah Karangploso.
Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas VII MTs Al Hidayah Karangploso dengan mengambil sampel sebanyak 60 siswa atau 44% dari populasi. Pengambilan sampel ini dilakukan secara random. Adapun analisis yang digunakan untuk menjawab permasalahan penelitian korelasional ini adalah korelasi product moment, karena bertujuan menguji hipotesa dari ketiga variabel, yaitu variabel bebas dukungan orangtua, variabel intervening motivasi belajar dan variabel terikat prestasi belajar.
Berdasarkan hasil dari analisis data, menunjukkan bahwa tidak ada hubungan yang positif dan signifikan antara dukungan orangtua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar. Tingkat koefisien korelasi Rxy = 0, 022 dengan taraf signifikan p = 0,527. Hal ini menunjukkan bahwa tidak ada hubungan yang positif dan signifikan antara dukungan orangtua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar. Hal ini dikarenakan ada faktor lain yang lebih menonjol, yaitu faktor teman sebaya.
ENGLISH:
Every students wish for the best learning achievement. But, wishing is not enough, they have to fight through any obstacles. Indeed, it is not an easy job because everybody has his/her own motivation, wishes and character. There are some factors that affect learning achievement, such as talent, interest, intellegence, motivation, as well as school environment and home environment (Syah,2005). Common phenomenon happens toward Seventh Grade students of MTs Al-Hidayah Karangploso is less of support from their parents. Even if they still learn without parents’ support, yet parents’ support impacts their learning achievement. Research questions of this correlational research are 1) how is the degree of parents support toward students, 2) how is the degree of learning motivation of students, 3) how is the degree of learning achievement of students, 4) Is there any direct/ undirect relationship among parents’ support, learning motivation and learning achievement The objectives of this research are: in order to know the degree of parents’ support, learning motivation, learning achivement and discover direct/ undirect relationship among parents’ support, learning motivation and learning achievement of students. Hypothesis of research is, there are some significant and positive relationship among parents’ support, learning motivation and learning achievement of Seventh Grade students of MTs Al-Hidayah Karangploso.
The research is conduct in Seventh Grade class of MTs Al-Hidayah Karangploso. Researcher took 60 students as a sample (44% of population). Researcher took sample randomly, in such a way that every subject in population has a chance to be a sample of research. Correlation Product Moment Analysis is used to answer the research questions in order to test the hypothesis of three variables, viz unbound variable (parents’ support), intervening variable (learning motivation) and bound variable (learning achievement).
Based on data analysis, it is obviously seen that there is no significant and positive relationship among parents’ support, learning motivation and learning achievement. The degree of coefficient correlation Rxy = 0, 022, significant level p=0,527. It shows that there is no significant and positive relationship among parents’ support, learning motivation and learning achievement.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Dukungan Orangtua, Motivasi Belajar, Prestasi Belajar; Parents’ Support, Learning Motivation, Learning Achievement |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih |
Date Deposited: | 04 Aug 2015 13:55 |
Last Modified: | 04 Aug 2015 13:55 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/903 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |