Sari, Siti Zuhana (2014) Hubungan dukungan sosial orangtua, teman, dan dosen pembimbing skripsi dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10410018 Pendahuluan.pdf Download (2MB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10410018 Indonesia.pdf Download (11kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10410018 Inggris.pdf Download (10kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
10410018 Arab.pdf Download (210kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10410018 Bab 1.pdf Download (361kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10410018 Bab 2.pdf Download (669kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10410018 Bab 3.pdf Download (567kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10410018 Bab 4.pdf Download (487kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10410018 Bab 5.pdf Download (238kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10410018 Daftar Pustaka.pdf Download (224kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
10410018 Lampiran.pdf Download (654kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Skripsi merupakan hal yang tidak terhindarkan bagi mahasiswa.Skripsi sebagai bagian persyaratan bagi mahasiswa untuk memperoleh gelar sarjana di perguruan tinggi. Dalam proses pengerjaan skripsi, mahasiswa membutuhkan usaha, tenaga, dan waktu yang lebih banyak dibandingkan dengan tugas akademik yang lainnya. Mahasiswa juga banyak mengalami kesulitan-kesulitan dan hambatan-hambatan selama mengerjakan skripsi sehingga dapat menimbulkan stres pada mahasiswa.Penundaan dalam bidang akademik disebut dengan istilah prokrastinasi akademik.Prokrastinasi akademik dilakukan mahasiswa sebagai bentuk coping untuk menghindari situasi yang menimbulkan stres.Dukungan sosial yang diberikan oleh orang-orang di sekitar mereka, baik dari orangtua, teman maupun dosen pembimbing skripsi diharapkan dapat mengurangi efek negatif dari stres dan dapat berpengaruh pada penurunan prokrastinasi akademik serta pada peningkatan prestasi akademik mahasiswa. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: 1. Bagaimana tingkat dukungan sosial orangtua, teman dan dosen pembimbing skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang? 2. Bagaimana tingkat prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang? 3. Apakah ada hubungan yang signifikan antara dukungan sosial orangtua, teman dan dosen pembimbing skripsi dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang?
Tujuan dari penelitian ini adalah: 1. Mengetahui tingkat dukungan sosial orangtua, teman dan dosen pembimbing skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang. 2. Mengetahui tingkat prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang. 3. mengetahui apakah ada hubungan yang signifikan antara dukungan sosial orangtua, teman dan dosen pembimbing skripsi dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif korelasional, dengan dukungan sosial orangtua, teman, dan dosen pembimbing skripsi sebagai variabel bebas, serta prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi sebagai variabel terikat. Sampel dalam penelitian adalah 73 mahasiswa, dari populasi sebanyak 145 mahasiswa Fakultas Psikologi Angkatan 2009-2010 Universitas Islam Negeri Malang yang sedang menempuh skripsi, masih aktif mengikuti perkuliahan, dan sudah mendapatkan dosen pembimbing skripsi. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik quota sampling dan purposive sampling. Metode pengumpulan data menggunakan skala Likert. Analisis data menggunakan analisis regresi linear berganda.
Hasil penelitian menunjukkan sejumlah 16,4% subjek mempunyai tingkat dukungan sosial orangtua tinggi, 68,5% sedang dan 15,1% rendah. Sejumlah 19,2% subjek mempunyai tingkat dukungan sosial teman tinggi, 68,5% sedang dan 12,3% rendah. Sejumlah 16,4% subjek mempunyai tingkat dukungan dosen pembimbing skripsi tinggi, 71,2% sedang dan 12,3% rendah. Kemudian terdapat 16,4% subjek mempunyai tingkat prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi tinggi, 67,1% sedang dan 16,4% rendah.
Berdasarkan analisis data yang dilakukan, terdapat korelasi negatif yang signifikan antara dukungan sosial orangtua dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi, dengan nilai koefisien korelasi sebesar -0,257 dan p = 0,014 (p < 0,05). Artinya, semakin tinggi dukungan sosial orangtua maka semakin rendah prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi.Sebaliknya, semakin rendah dukungan sosial orangtua maka semakin tinggi prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi. Berdasarkan analisis data yang dilakukan, antara dukungan sosial teman dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi tidak terdapat korelasi yang signifikan, dengan nilai koefisien korelasi sebesar - 0,087 dan p = 0,231 (p > 0,05). Serta analisis data antara dukungan sosial dosen pembimbing skripsi dengan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi adalah tidak terdapat korelasi yang signifikan, dengan nilai koefisien korelasi sebesar -0,046 dan p = 0,350 (p > 0,05).
Dari hasil uji analisa dengan menggunakan analisis regresi berganda didapatkan hasil nilai R Square = 0,071, nilai F = 1,756 dengan p = 0,164.Artinya, dukungan sosial orangtua, teman dan dosen pembimbing skripsi secara bersama- sama tidak mempengaruhi tingkat prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi. Dukungan sosial orangtua adalah dukungan yang paling dominan berpengaruh terhadap prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi dengan persamaan regresi Y = 50,798+ (-0,329X), yang berarti bahwa setiap penambahan satu nilai dukungan sosial orangtua akan mengurangi nilai prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi sebesar 0,329. Jadi, dukungan sosial orangtua memberikan sumbangan sebesar 32,9 % terhadap penurunan prokrastinasi akademik dalam mengerjakan skripsi dan sisanya 67,1 % dipengaruhi oleh faktor lain.
ENGLISH:
Thesis is inevitable for students. Thesis as part of the requirements for students to obtain a bachelor's degree in college. In the process of the thesis, the student takes effort, power, and more time compared to other academic tasks. Students also experienced a lot of difficulties and obstacles while working on the thesis that can cause stress on students. Delays in the academic field called the academic procrastination. Student academic procrastination done as a form of coping to avoid stressful situations. Social support given by the people around them, either from parents, friends or thesis supervisor is expected to reduce the negative effects of stress and can affect the decline in academic procrastination as well as on improving the academic achievement of students. Formulation of the problem in this study are: 1. How is the level of parent, friend and thesis supervisor social supports on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang? 2. How is the level of academic procrastination in doing thesis on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang? 3. There is a significant relationship between social support parents, friends and thesis supervisor with academic procrastination in doing thesis on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang?
The purpose of this study are: 1. To determine the level of parent, friend and thesis supervisor social supports on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang 2. To determine the level of academic procrastination in doing thesis on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang. 3. To determine there is a significant relationship between social support parents, friends and thesis supervisor with academic procrastination in doing thesis on the students of the Faculty of Psychology 2009-2010 forces Islamic University of Malang.
This study is a quantitative correlation with social support of parents, friends, and thesis supervisor as independent variables, as well as academic procrastination in doing thesis as the dependent variable. The sample was 73 students, from a population of 145 students of the Faculty of Psychology Force 2009-2010 State Islamic University of Malang who is doing his thesis, still actively following the lecture, and have gotten thesis supervisor. Sampling was done by purposive sampling and quota sampling technique. Methods of data collection using a Likert scale. Analysis of data using multiple linear regression analysis.
Based on the analysis of the research, the following results are showed 16.4% of students with high categories in parental social supports, 68.5% of students with medium categories and 15.1% of students with low categories. Amounts19.2% of students with high categories in friend social supports, 68.5% of students with medium categories and 12.3% of students with low categories. Amounts 16.4% of students with high categories in social support thesis supervisor, 71.2% of students with medium categories and 12.3% of students with low categories. Then there are 16.4% of students with high categories in academic procrastination in doing thesis, 67.1% of students with medium categories and 16.4% of students with low categories.
Based on the data analysis, there is a significant negative correlation between parental social support to academic procrastination in doing thesis, with the correlation coefficient of -0.257 and p = 0.014 (p < 0.05). That is, the higher the social support of parents, the lower the academic procrastination in doing thesis. Conversely, the lower the social support of parents, the higher the academic procrastination in doing thesis. Based on the data analysis, the social support of friend with academic procrastination in doing the thesis that there is no significant correlation, with a correlation coefficient of -0.087 and p = 0.231 (p > 0.05). As well as data analysis between social support thesis supervisor with academic procrastination in doing thesis there is no significant correlation, with a correlation coefficient of-0,046 and p = 0.350 (p > 0.05).
From the results of analysis test using multiple regression, it is obtained result of the value R Square = 0.071, F = 1.756 with p = 0.164. It means parental social, friend and thesis supervisor social support are simultaneously no affect the levels of academic procrastination in doing thesis. Parental social support is the support of the most dominant influence on academic procrastination in doing thesis with the regression equation Y = 50.798 + (-0.329 X), which means that each additional social support parental values will reduce the value of academic procrastination in thesis work at 0.329. Thus, parental social support contributed to the decline of 32.9% in the academic procrastination working on the thesis and the remaining 67.1% is influenced by other factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Dukungan sosial orangtua; Dukungan sosial teman; Dukungan sosial dosen pembimbing skripsi; prokrastinasi akademik; parental social support; friend social support; thesis supervisor social support; academic procrastination |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih |
Date Deposited: | 03 Aug 2015 11:33 |
Last Modified: | 03 Aug 2015 11:33 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/828 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |