Pengaruh dukungan sosial dosen terhadap stres mahasiswa menyusun skripsi Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang

Haryanto, Didin (2012) Pengaruh dukungan sosial dosen terhadap stres mahasiswa menyusun skripsi Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
05410089_Pendahuluan.pdf

Download (179kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
05410089_Indonesia.pdf

Download (106kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
05410089_Inggris.pdf

Download (8kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
05410089_Bab_1.pdf

Download (321kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
05410089_Bab_2.pdf

Download (486kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
05410089_Bab_3.pdf

Download (291kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
05410089_Bab_4.pdf

Download (653kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
05410089_Bab_5.pdf

Download (230kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
05410089_Daftar_Pustaka.pdf

Download (12kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Appendices)
05410089_Lampiran.pdf

Download (203kB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Dukungan sosial merupakan bentuk hubungan interpersonal yang memberikan bantuan pada individu berupa perhatian, bantuan instrumental, pemberian informasi dan penghargaan atau penilaian pada individu oleh lingkungan sosialnya. Dukungan sosial dapat berasal dari berbagai sumber yang berbeda, seperti pasangan hidup, keluarga, teman, rekan sekerja, atau komunikasi. Pada penelitian ini dukungan sosial akan difokuskan pada dukungan dosen pembimbing skripsi karena interaksi yang paling banyak dilakukan mahasiswa yang sedang menyusun skripsi adalah dengan dosen pembimbing.

Stres merupakan suatu keadaan yang dihasilkan ketika manusia dan lingkungan bertransaksi - baik nyata atau tidak nyata - antara tuntutan situasi dan sumber-sumber yang dimiliki manusia, menyangkut kondisi biologis, psikologis atau sosial. Stres dapat dikonseptualisasikan dalam 3 cara (Baum; Coyn & Holroyd; Hobfoll, dalam Sarafino, 1998): (1) Stres sebagai stimulus, (2) Stres sebagai respon, (3) Stres merupakan proses yang melibatkan stressor dan strain. Stres melibatkan reaksi biologis, psikologis, dan sosial, yang dapat berarti sebagai keadaan yang negatif (distress) dan keadaan yang positif (eustress). Stres mahasiswa yang tengah menyusun skripsi mengacu pada stres yang berarti keadaan negatif (distress), merupakan keadaan yang tidak menyenangkan karena adanya kesenjangan antara tuntutan dari luar dan kondisi dari dalam mahasiswa pada saat mereka menyusun skripsi. Skripsi merupakan tugas akhir sebagai perwujudan kemampuan meneliti calon ilmuwan pada jenjang program Sarjana (S1).

Tujuan penelitian ini adalah, untuk mengetahui bagaimana tingkat dukungan sosial dosen pembimbing terhadap mahasiswa yang tengah mengerjakan skripsi, bagaimana tingkat stres mahasiswa yang tengah mengerjakan skripsi, dan bagaimana tingkat hubungan dukungan sosial dosen pembimbing terhadap stres mahasiswa yang tengah menyusun skripsi di fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Sampel penelitian sebanyak 35 mahasiswa fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. dan pengambilan data menggunakan metode angket dan wawancara. Pada pengolahan data menggunakan Product Moment Correlation dari Pearson, dan uji validitas serta realibilitas memakai Alpha Cronbach. Pengolahan data tersebut diolah dengan program SPSS 16.0 for Windows.

Berdasarkan analisa penelitian, diperoleh hasil sebagai berikut: Tingkat dukungan sosial dosen pembimbing terbagi menjadi 3 kategori. Kategori dukungan

sosial tinggi memiliki prosentase 22.9%, kategori dukungan sosial sedang 74.3%, dan kategori dukungan sosial rendah adalah 2.8%. Jadi dapat disimpulkan bahwa tingkat dukungan sosial dosen pembimbing berada pada kategori sedang 74.3%. Tingkat stress mahasiswa terbagi menjadi 3 kategori. Kategori stress mahasiswa tinggi memiliki prosentase 2.8%, kategori stress mahasiswa sedang 60.0%, dan kategori stress mahasiswa rendah adalah 37.2%. Jadi dapat disimpulkan bahwa tingkat stress mahasiswa berada pada kategori sedang 60.0%. Dukungan sosial dosen pembimbing berpengaruh 0,300 terhadap stress mahasiswa.

ENGLISH:

social support is a form of interpersonal relations which provide assistance in the form of individual attention, assistance, provision of information and the instrumental award or judgment on individuals by the social environment. Social support can come from many different sources, such as a life partner, family, friends, co-workers, or communication. On the study of social support will be focused on supervising thesis faculty support due to the interaction of the most widely performed of students who are crafting a thesis is by supervising professors.

Stress is a condition that results when human beings and the environment-either real or transaction is not real-between the demands of the situation and the resources with regard to the human condition-owned biological, psychological or social. Stress can be conceptualized in 3 ways (Baum; Coyn & amp; Holroyd; Hobfoll, in Sarafino, 1998): (1) Stress as a stimulus, (2) Stress in response, (3) Stress is a process which involves a stressor and strain. Stress reactions involving biological, psychological, and social, which could mean as the negative circumstances and circumstances (distress) which is positive (eustress). Stress that students make up central thesis refers to the stress which means negative circumstances (distress), is a State that is not pleasant because of the gap between the demands from outside and from within the student's condition at the time they devise new directives. Thesis is the final assignment as an embodiment of the ability researching prospective scientists at the level of our undergraduate programs.

The purpose of this research is, to find out how the level of social support supervisor of student lecturers Central thesis, how to tackle the stress level of students who worked on the Central thesis, and how the relationship of social support level supervising lecturers to stress Middle students compose a thesis at the Faculty of psychology of the State Islamic University (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang.

This research uses a quantitative approach. Sample research as much as 35 students faculty Psychology (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang and data retrieval method using angket and interviews. On data processing using the Product Moment Correlation of Pearson, and test the validity of a realibilitas Alpha Cronbach and wear. Processing of such data processed with 9.9 for Windows program SPSS.

Based on the analysis of the study, obtained the following results: social support Level supervising lecturer is divided into 3 categories. Category social support has a high percentage of 14.2%, category of social support were 46.2%, and low social support category was 2.8%. So it can be inferred that levels of social support supervisor in category lecturers were 46.2%. Stress level students are divided into 3 categories. Students have a high category stress 2.8 percentage%, category was 37.3% student stress, and stress is low student category 23.1%. So it can be inferred that the stress level of students residing in the category are 37.3%. Social support of influential mentors-lecturers to stress student 0,300.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Nuqul, Fathul Lubabin
Keywords: Dukungan Sosial dan Stres Mahasiswa; social support and stress Students
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170103
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 07 Jun 2016 13:22
Last Modified: 07 Jun 2016 13:22
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2616

Actions (login required)

View Item View Item