Rizqillah, Afiatun (2012) Pengaruh dukungan sosial guru bimbingan konseling terhadap motivasi belajar siswa SMK Terpadu Al-Islahiyah Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
08410027_Pendahuluan.pdf Download (282kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
08410027_Indonesia.pdf Download (7kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
08410027_Inggris.pdf Download (6kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
08410027_Arab.pdf Download (65kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
08410027_Bab_1.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
08410027_Bab_2.pdf Download (332kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
08410027_Bab_3.pdf Download (236kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
08410027_Bab_4.pdf Download (865kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
08410027_Bab_5.pdf Download (167kB) | Preview |
|
|
Text (References)
08410027_Daftar_Pustaka.pdf Download (20kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
08410027_Lampiran.pdf Download (317kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Siswa yang memiliki motivasi kuat akan mempunyai banyak energi untuk belajar. Seseorang yang kekurangan motivasi belajar, maka hasil belajar tidak akan optimal jika tidak ada motivasi yang tepat. Belajar tanpa adanya motivasi dari guru maka siswa akan merasa cepat bosan, karena tidak adanya unsur pendorong agar semangat belajar tetap stabil. Dalam proses belajar siswa seharusnya didukung oleh keadaan yang menyenangkan dan dibarengi dengan perhatian, minat dan motivasi dalam upaya melakukan kegiatan belajar sehingga pelajaran yang akan dicerna dapat menarik perhatian dan minat siswa.
Dukungan sosial merupakan bantuan atau dukungan yang diterima individu dari orang-orang tertentu dalam kehidupannya dan berbeda dalam lingkungan sosial tertentu sehingga membuat si penerima merasa diperhatikan, dihargai, dan dicintai. Sedangkan Motivasi Belajar adalah keseluruhan daya penggerak didalam diri siswa yang menimbulkan kegiatan belajar, yang menjamin kelangsungan dari kegiatan belajar, sehingga tujuan yang dikehendaki oleh subjek belajar dapat tercapai.
Adapun Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial guru bimbingan dan konseling terhadap motivasi belajar siswa di SMK Terpadu Al- Ishlahiyah Singosari Malang.
Rancangan penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitif Regresi sederhana. Populasi yang digunakan sebanyak 67 siswa di SMK Terpadu Al- Ishlahiyah Singosari Malang dan metode pengambilan data menggunakan metode Angket, wawancara. Sedangkan untuk pengolahan data analisis dengan Product Moment Correlation dari Pearson dan untuk uji validitas dan reabilitas peneliti memakai rumus Alpha Cronbach dengan menggunakan bantuan computer program SPSS 16.0 for Windows.
Berdasarkan analisa Penelitian diperoleh hasil sebagai berikut : dukungan sosial pada guru Bimbingan Konseling Tinggi berjumlah 15 orang atau 22,4 %, sedangkan yang berkategori Sedang Berjumlah 43 orang atau 64, 2% dan yang masuk dalam kategori rendah berjumlah 9 orang atau 13,4 %, sedangkan pada variabel Motivasi Belajar yang berkategori tinggi berjumlah 10 orang atau 14,9%, sedangkan yang berkategori sedang berjumlah 50 orang atau 74,6%, dan termasuk dalam kategori rendah 7 orang atau 14,9%. Pada hasil Maka F hitung (16,479) lebih besar dari F tabel (4,00 dan 6,85), sehingga dapat disimpulkan bahwa Ha diterima dan Ho ditolak. Artinya semakin tinggi Dukungan sosial Guru BK yang diberikan semakin tinggi pula motivasi belajar siswa.
ENGLISH:
Students have a strong motivation will have a lot of energy to learn. Someone who lack motivation to learn, then learning outcomes will not be optimal if there is no proper motivation. Learning without the motivation of the student teachers will feel bored quickly, in the absence of the driving element to the spirit of learning remained stable. In the process of student learning should be supported by a pleasant state and coupled with the attention, interest and motivation in an effort to make learning activities so that the lessons to be digested can attract attention and interest of students.
Social support is a help or support received by individuals from certain people in his life and different in a certain social environment that makes the recipient feel cared for, appreciated and loved. While the overall Motivation is the driving force that causes the student in learning activities, which ensure the continuity of learning activities, so that the desired goal can be achieved by studying the subject.
The research aims to determine the effect of social support teachers 'guidance and counseling to students' learning motivation at SMK Al-Ishlahiyah Integrated Singosari Malang.
The design of this Research used kuantitatif simple Regression. The population used as many as 67 students in SMK Integrated Al- Ishlahiyah Singosari Malang and methods of data retrieval method using questionnaire and interview. As for the processing of data analysis with Product Moment Correlation of Pearson and to test the validity and reabilitas of researchers using Alpha Cronbach formula by using computer assistance program SPSS 16.0 for Windows.
Based on research analysis obtained the following results: social support to teachers Counseling High of 15 people or 22.4%, while the Moderate category amounted to 43 people or 64, 2% and that fall within the low-numbered nine persons or 13.4% , while the variable Motivation is high category of 10 people or 14.9%, while the category is numbered 50 or 74.6%, and included in the low category of 7 people or 14.9%. So on the count F (16.479) is greater than F table (4.00 and 6.85), so it can be concluded that the Ha is received and Ho is rejected. This means that the higher the social support given BK Guru higher the students' motivation.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayah, Rifa | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Dukungan Sosial; Motivasi Belajar; Social Support; Learning Motivation | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170103 | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 28 Sep 2015 09:40 | ||||||
Last Modified: | 28 Sep 2015 09:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2120 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |