Rofika, Laila Izzah (2013) Hubungan antara penyesuaian diri dengan sikap belajar siswa lulusan SD dalam belajar Bahasa Arab di MTS Hidayatus Sholihin Turus Gurah Kediri kelas VII, VIII, IX. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
|
Text (Introduction)
09410129_Pendahuluan.pdf Download (935kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
09410129_Indonesia.pdf Download (85kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
09410129_Inggris.pdf Download (84kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
09410129_Bab_1.pdf Download (216kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
09410129_Bab_2.pdf Download (346kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
09410129_Bab_3.pdf Download (457kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
09410129_Bab_4.pdf Download (396kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
09410129_Bab_5.pdf Download (174kB) | Preview |
|
|
Text (References)
09410129_Daftar_Pustaka.pdf Download (55kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
09410129_Lampiran.pdf Download (100kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Peyesuaian diri merupakan aspek penting yang dilakukan manusia sepanjang hidupnya.Disaat seseorang berada dilingkungan yang baru individu tersebut harus melakukan penyesuaian diri agar tercapainya keharmonisan antara dirinya dan lingkungan tempat individu tersebut berada. Dalam proses penyesuaian diri ini juga terdapat respon yaitu berupa sikap yang dilakukan oleh individu dalam menyesuaikan dirinya dan lingkungan. Dalam dunia pendidikan penyesuaian diri dalam lingkungan sekolah dimana para siswa berada juga sangat diperlukan.
Adapun rumusan masalah yang akan dibahas dalam penelitian ini adalah bagaimana tingkat penyesuaian diri siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus, bagaimana tingkat sikap belajar siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus, dan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara penyesuaian diri dan sikap belajar siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus.
Populasi dalam penelitian ini adalah 53 siswa siswi lulusan SD. Pengumpulan data dilakukan dengan penyebaran kuesioner penyesuaian diri siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus dan kuesioner sikap belajar siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus. Analisis data pada penelitian ini menggunakan product moment person corelation dibantu dengan program SPSS 16.0 for windows, untuk reliabilitas peneliti menggunakan rumus alpha Cronbach.
Berdasarkan analisa penelitian, didapatkan hasil sebagai berikut :pada skala penyesuaian diri 11 siswa 21% berada pada kategori tinggi, 37 siswa 70% pada kategori sedang, 5 siswa 9%pada kategori rendah. Pada skala sikap belajar 8 siswa 15% pada kategori tinggi, 41 siswa 77% pada kategori sedang dan 4 siswa 8% pada kategori rendah. Dan berdasarkan hasil korelasi kedua variabel dan pengujian hipotsis, bahwa hipotesis Ha diterima sedangkan Ho ditolak, artinya ada hubungan yang signifikan antara penyesuaian diri dengan sikap belajar siswa lulusan SD terhadap pelajaran bahasa arab di MTs Hidayatus Sholihin Turus .ditunjukkan dari yaitu 0.781 atau 78,1%. Penjelasan korelasi yang signifikan sig = 0,000< 0,05 (dapat digambarkan kembali hasil perhitungan dengan rxy=0,781 : sig = 0,000>0.05). sehingga kedua variabel dalam penelitian ini dinyatakan memiliki hubungan yang signifikan.
ENGLISH:
Adjustment is an important aspect that humans do of his life. When someone is in the new environment that individual must make adjustments in order to achieve harmony between themselves and the environment in which the individual is located In the adjustment process, there is also a response in the form of attitudes that is doing by the individual to adjust himself and the environment. In the world of education adjustment in the school environment where students are, is also indispensable.
The formulation of the problem to be addressed in this study is how the level of primary school students 'adjustment to the Arabic language lessons in Mts Hidayatus Sholihin Turus, how the level of primary school students' attitudes towards learning Arabic in MTs Hidayatus Sholihin Turus, and to find out whether there is a relationship between adaptation and primary school students' attitudes towards learning Arabic in MTs Hidayatus Sholihin Turus.
The population in this study were 53 students of primary school graduates. Data collection is by questionnaires spread of primary school students' adjustment to the Arabic language lessons in Mts Hidayatus Sholihin Turus and questionnaires to learn the attitude of students graduated from elementary school to Arabis learning at Mts Hidayatus Solohin Turus. Analysis of the data in this study using the product moment Correlation person assisted with SPSS 16.0 for Windows, for reliability researchers used Cronbach alpha formula.
Based on the analysis of the study, obtained the following results, the scale adjustment of 11 students 21% are in the high category, 37 students in a category were 70%, 9%, 5 students in the low category. On the scale of 8 students learning attitude, 15% in the high category, 41 students, 77% in the moderate category and 4 students, 8% in the low category. And based on the correlation between the two variables and testing hipotsis, that hypothesis Ha is accepted while Ho is rejected, it means there is a significant relationship between adjustment to primary school students' attitudes towards learning Arabic in MTs Hidayatus Sholihin Turus. Shown on the 0781 or 78.1 %. Explanation of significant correlations sig = 0.000 <0.05 (can be described again to the calculation results rxy = 0.781: sig = 0.000> 0.05). Thus, both variables in this study has revealed a significant relationship.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yusuf, Aris Yuana | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Penyesuaian Diri; Sikap Belajar; Adjustment; Learning Attitude | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170103 | ||||||
Depositing User: | Chusnul Faida Ulfa | ||||||
Date Deposited: | 11 Sep 2015 09:29 | ||||||
Last Modified: | 11 Sep 2015 09:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1849 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |