Responsive Banner

Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar pada mata pelajaran matematika kelas VI di MI Darusalam Kolomayan, Kecamatan Wonodadi, Kabupaten Blitar Tahun Ajaran 2014/2015

Wuryan, Dewi (2015) Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar pada mata pelajaran matematika kelas VI di MI Darusalam Kolomayan, Kecamatan Wonodadi, Kabupaten Blitar Tahun Ajaran 2014/2015. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
10410051 Pendahuluan.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
10410051 Indonesia.pdf

Download (172kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
10410051 Inggris.pdf

Download (91kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
10410051 Arab.pdf

Download (307kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
10410051 Bab 1.pdf

Download (355kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
10410051 Bab 2.pdf

Download (571kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
10410051 Bab 3.pdf

Download (585kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
10410051 Bab 4.pdf

Download (399kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
10410051 Bab 5.pdf

Download (349kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
10410051 Daftar Pustaka.pdf

Download (97kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Appendices)
10410051 Lampiran.pdf

Download (986kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Summary)
10410051 Ringkasan.pdf

Download (564kB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pencapaian hasil belajar yang berkualitas merupakan salah satu tujuan pembelajaran dalam berbagai bidang mata pelajaran. Dalam penelitian ini khususnya pada mata pelajaran matematika.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat motivasi belajar, tingkat hasil belajar, serta hubungan motivasi belajar dan hasil belajar pada mata pelajaran matematika siswa kelas VI di MI Darussalam Kolomayan Kecamatan Wonodadi Kabupaten Blitar.

Penelitian ini dilakukan di MI Darussalam Kolomayan Wonodadi Blitar. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI yang berjumlah 22 siswa. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil uji validitas skala motivasi belajar dari 42 item terdapat 27 item yang valid sedangkan hasil uji reliabilitas skala motivasi belajar memperoleh skor α = 0.913. Analisis data menggunakan korelasi product moment dan perhitungannya menggunakan komputer dengan bantuan SPSS 16.0 for windows.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat motivasi belajar dalam kategori sedang dengan taraf prosentase 59.09% dan tingkat hasil belajar matematika termasuk dalam kategori sedang dengan taraf prosentase 50%. Hasil analisis korelasi product moment diperoleh tingkat koefisien korelasi sebesar 0.039<0.050 dengan taraf signifikan 0.442.Ini berarti bahwa terdapat hubungan yang positif dan cukup signifikan antara motivasi belajar dengan hasil belajar pada mata pelajaran matematika siswa kelas VI. Jadi, semakin tinggi tingkat motivasi belajar akan diikuti peningkatan hasil belajar demikian juga sebaliknya.

ENGLISH:

Achievement of quality learning is one of the goals of learning in various subject fields. In this research focus on mathematics subject.

The objectives of this study is to determine the level of learning motivation, the level of learning outcomes, as well as the relationship between learning motivation and learning outcomes in mathematics, sixth grade students in MI Darussalam Kolomayan Wonodadi Blitar.

This research was conducted in MI Darussalam Kolomayan Wonodadi Blitar. The sample in this research is class VI totaling 22 students. Methods of data collection using questionnaires, observation, interviews, and documentation. The validity test results of learning motivation scale of 42 items, there are 27 valid items, while the reliability test results of learning motivation scale scored α = 0913. Data analysis using product moment correlation and calculation using a computer with SPSS 16.0 for Windows.

The results showed that the level of learning motivation in the medium category with a percentage 59.09% level and the level mathematics learning outcomes included in the medium category with a level percentage 50%. Results of correlation analysis product moment correlation coefficient obtained level 0.039 <0.050 with a significance level 0.442. It means that there is a positive and significant between learning motivation and learning outcomes in mathematics student sixth grade. So, the higher level of learning motivation will be followed by improvement of learning outcomes and vice versa.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Keywords: Motivasi Belajar; Hasil belajar; Matematika; Siswa Kelas VI; Learning Motivation; learning outcomes; Mathematics; Students Sixth Grade
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 31 Jul 2015 14:51
Last Modified: 06 Aug 2015 08:42
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/625

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item