Sholihah, Ilyatus (2022) Pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin di Madrasah Aliyah (MA) Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17170026.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Rendahnya kesadaran siswa untuk mematuhi aturan tata tertib madrasah yang melatarbelakangi pengembangan budaya madrasah melalui penerapan kebijakan sistem poin. Dalam pelaksanaanya setiap madrasah memiliki mekanismenya masing-masing sebagai usaha untuk meningkatkan kedisiplinan siswa sehingga proses pembelajaran berjalan dengan lancar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan 1) Konsep budaya madrasah yang dikembangkan untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin, 2) Pelaksanaan pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin, 3) Implikasi pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin yang ada di MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif, yaitu dengan melakukan pengamatan lapangan, peneliti sebagai instrument utama untuk mendapatkan data mengenai konsep budaya madrasah yang dikembangkan, pelaksanaan dan implikasi pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin. Dalam mendapatkan data tentang terkait pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin dilakukan dengan cara observasi, awawancara, dan dokumentasi. Kemudian data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan redukasi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin di MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang yaitu: 1) Konsep budaya madrasah yang dikembangkan untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin di MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang yaitu: bidang keagamaan dan bidang kedisiplinan 2) Pelaksanaan pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin adalah dengan pelaksanaan kebijakan system poin yang diterapkan dalam tata tertib madrasah, sistem centang untuk keterlambatan siswa dan penerapan fingerprint 3) Implikasi pengembangan budaya madrasah untuk peningkatan kedisiplinan siswa melalui sistem poin berupa perubahan yang sangat signifikan dalam peningkatan kedisiplinan siswa. Artinya, jika kualitas budaya madrasah ditingkatkan, maka kualitas kedisiplinan siswa juga akan meningkat.
ENGLISH:
The low awareness of students in complying with the rules of conduct of the madrasah behind the development of madrasa culture through the implementation of a point system policy. In its implementation, each madrasah has its own mechanism as an effort to improve student discipline so that the learning process runs smoothly. The purpose of this study was to identify and describe 1) the concept of madrasah culture which was developed to improve student discipline through a point system, 2) implementation of madrasah culture development to improve student discipline through a point system, 3) Implications of developing madrasah culture for improving student discipline through a point system. Which is in MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang. This study use a descriptive qualitative approach, namely by conducting field observations, researchers as the main instrument to obtain data on the concept of madrasah culture developed, implementation and implications of developing madrasah culture for increasing student discipline through a point system. In obtaining data regarding the development of madrasah culture for increasing student discipline through a point system, it is done by means of observation, interviews, and documentation. Then the data obtained were analyzed using data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that the development of madrasa culture to improve student discipline through a point system at MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang, namely: 1) The concept of madrasah culture developed to improve student discipline through a point system at MA Raudlatul Ulum Putri Ganjaran Gondanglegi Malang, namely: religious fields and disciplines 2) Implementation of madrasah culture development to improve student discipline through a point system is the implementation of a point system policy that is implemented in madrasah rules, a tick system for student tardiness and fingerprint application 3) Implications of developing madrasah culture for improving student discipline through a point system in the form of a very significant change in improving student discipline. That is, if the quality of madrasah culture is improved, the quality of student discipline will also increase.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan Budaya Madrasah; Peningkatan Kedisiplinan Siswa; Sistem Poin; Madrasah Culture Development; Student Discipline Improvement; Point System; تنمية ثقافة المدرسة ، تحسين انضباط الطالب ، نظام النقاط | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130302 Comparative and Cross-Cultural Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Ilyatus Sholihah | ||||||
Date Deposited: | 26 Aug 2022 09:53 | ||||||
Last Modified: | 26 Aug 2022 09:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40324 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |