Aftasony, Riza Wahyu (2015) Pola asuh orangtua dalam membentuk kemandirian siswa tunagrahita: Studi kasus di SMPLB Putra Jaya Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
11410069_Pendahuluan.pdf Download (531kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
11410069_Indonesia.pdf Download (86kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
11410069_Inggris.pdf Download (86kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
11410069_Arab.pdf Download (144kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
11410069_Bab_1.pdf Download (475kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
11410069_Bab_2.pdf Download (898kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
11410069_Bab_3.pdf Download (712kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
11410069_Bab_4.pdf Download (604kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
11410069_Bab_5.pdf Download (237kB) | Preview |
|
|
Text (References)
11410069_Daftar_pustaka.pdf Download (163kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
11410069_Lampiran.rar Download (1MB) |
||
|
Text (Summary)
11410069_Ringkasan.pdf Download (199kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Tunagrahita merupakan salah satu macam dari anak berkebutuhan khusus. Istilah ini digunakan untuk menyebut anak yang mempunyai kemampuan intelektual dibawah rata-rata. Menumbuhkan kemandirian pada individu sejak usia dini sangatlah penting karena dengan memiliki kemandirian sejak dini, anak akan terbiasa mengerjakan kebutuhannya sendiri. Kemandirian pada anak berawal dari keluarga serta dipengaruhi oleh pola asuh orang tua. Didalam keluarga, orang tualah yang berperan dalam mengasuh, membimbing dan membantu mengarahkan anak untuk menjadi mandiri.
Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan pola asuh orang tua pada siswa tunagrahita di SMPLB Putra Jaya Malang, (2) untuk mendeskripsikan kemandirian siswa tunagrahita di SMPLB Putra Jaya Malang, (3) untuk menemukan pola asuh orang tua dalam membentuk kemandirian siswa tunagrahita di SMPLB Putra Jaya Malang.
Peneliti menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan wawancara kepada dua subjek tunagrahita yang berjenis kelamin laki-laki dan perempuan dan keduanya bersekolah di SMPLB Putra Jaya Malang kelas VIII. Setelah data diperoleh, data diolah dan dianalisis secara kualitatif.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) pola asuh orang tua yang diterapkan kepada subjek yaitu pola asuh otoritatif sedangkan pola asuh yang diterapkan kepada subjek yang lain adalah pola asuh cenderung melalaikan, (2) kedua subjek dapat mandiri dalam aspek emosi, ekonomi, intelektual dan sosial, (3) dengan pola asuh yang diterapkan oleh orang tua tersebut, kedua subjek dapat mandiri baik secara emosi, ekonomi, intelektual dan sosial. Subjek SR yang berjenis kelamin perempuan dengan gaya pengasuhan otoritatif dapat bersikap mandiri. Sedangkan subjek BS yang berjenis kelamin laki-laki dengan gaya pengasuhan yang cenderung melalaikan juga dapat bersikap mandiri.
ENGLISH:
Tunagrahita is one kind of special needs children. This term is used to refer to children who have intellectual ability is below average. Foster self-reliance in individuals at an early age is important because by having independence from an early age, children will be accustomed to working on their own needs. Independence in children came from families and influenced by parenting parents. In the family, the parents who play a role in nurturing, guiding and helping direct the child to become independent.
The purpose of this study were (1) to describe parentig parents on student SMPLB tunagrahita in Putra Jaya Malang, (2) to describe the students independence tunagrahita in SMPLB Putra Jaya Malang, (3) to find parenting in shaping students independence tunagrahita in SMPLB Putra Jaya Malang.
Researchers used qualitative methods with case study approach. Data collected by observation and interview to two subjects tunagrahita- sex male and female, and both attented the SMPLB Putra Jaya Malang class VIII. Once the data obtained, the data is processed and analyzed qualitatively.
Result from this study show that (1) parenting parents applied to the subject of authoritative parenting while parenting applied to other subjects are parenting tend to neglect, (2) the subjects can be independent in the emotional aspects, economic, intellectual and social. (3) with parenting applied by the parents, both subjects can be independently either emotional, economic, intellectual, and social. SR subjects were female with an authoritative parenting style can be independent. while the subject BS-sex male with parenting styles tend to neglect also can be independent.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayah, Rifa | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pola Asuh Orang Tua; Kemandirian; Tunagrahita; Parenting Parents; Independence | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 17 Aug 2015 11:25 | ||||||
Last Modified: | 17 Aug 2015 11:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1505 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |