Kumalasari, Ida (2014) Hubungan antara self-efficacy dengan kemandirian belajar pada siswa SMPN 2 Randuagung Lumajang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
09410133 Pendahuluan.pdf Download (301kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
09410133 Indonesia.pdf Download (86kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
09410133 Inggris.pdf Download (87kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
09410133 Bab 1.pdf Download (479kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
09410133 Bab 2.pdf Download (663kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
09410133 Bab 3.pdf Download (550kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
09410133 Bab 4.pdf Download (820kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
09410133 Bab 5.pdf Download (235kB) | Preview |
|
|
Text (References)
09410133 Daftar Pustaka.pdf Download (231kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
09410133 Lampiran.rar Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pada dasarnya manusia dilahirkan sebagai makhluk pembelajar.Tugas, tanggung jawab dan panggilan pertama manusia adalah menjadi pembelajar. Kemandirian belajar adalah suatu proses belajar dimana setiap individu dapat mengambil inisiatif dengan atau tanpa bantuan orang lain dalam hal mendiagnosa kebutuhan belajar, merumuskan tujuan belajar, mengidentifikasi sumber-sumber belajar (baik berupa orang maupun bahan), memilih dan menerapkan strategi belajar yang sesuai begi dirinya, serta mengevaluasi hasil belajarnya.
Penelitian dilakukan di SMP N 2 Randuagung Lumajang. Tujuan dalam penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui tingkat efikasi diri siswa disekolah SMP N 2 Randuagung Lumajang, (2) untuk mengetahui tingkat kemandirian belajar pada siswa di SMP N 2 Randuagung Lumajang dan (3) untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dengan kemandirian belajar siswa di SMP N 2 Randuagung Lumajang.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, variabel bebas yaitu efikasi diri dan variabel terikat yaitu kemandirian belajar. Subyek penelitian ini berjumlah 127 responden, yang merupakan siswa-siswi kelas VIII SMP N 2 Randuagung Lumajang. Penelitian ini merupakan penelitian populasi. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan metode angket berupa skala likert untuk efikasi diri dan kemandirian belajar dilengkapi dengan dokumentasi dan wawancara. Analisa data penelitian ini menggunakan teknik korelasi product moment Karl Person dengan bantuan SPSS 16.0 for windows.
Berdasarkan analisa data diperoleh hasil sebagai berikut: (1) hasil analisa efikasi diri berada dalam kategori tinggi dengan jumlah prosentase 53,5% sebanyak 68 siswa,(2) hasil analisa kemandirian belajar berada dalam kategori tinggi dengan jumlah prosentase 55,1% sebanyak 70 siswa,(3) hasil korelasi menunjukkan ada hubungan yang signifikan antara efikasi diri dengan kemandirian belajar dengan nilai koefisien korelasi rxy= 0.540 dan p= 0.000 < 0.05. Artinya semakin tinggi tingkat efikasi diri maka semakin tinggi pula kemandirian belajar pada siswa.
ENGLISH:
Basically human being are born as a learner. Duties, responsibilities and human first callis to be a learner. Humans as learner give understanding that this human un iqueness in comparison with various other God's creatures (Andrias Harefa,2005:23). Learning is not a process that is so absorbing knowledge format on teacher, but learning is aprocessin which students are required to be active in the learning activities.
The study was conductedin SMPN2 Randuagung Lumajang. The purpose of this study was (1) to determine the level of school students' self-efficacy of SMPN2 Randuagung Lumajang, (2) to determine the level of learning independence in students at SMPN2 Randuagung Lumajang and (3) to determine the relationship between self-efficacy with learning independence students in SMPN2 Randuagung Lumajang.
This study use quantitative, self-efficacy independent variable and the dependent variable that is independent learning. The subject of this study is 127 respondents, which is the eighth gradestudents of SMPN2 Randuagung Lumajang. This study is a population study. In collecting the data, the researcher use Likert scale questionnaire method for learning self-efficacy and self-reliance comes with documentation and interviews. This study use data analysis techniques Karl Person product moment correlation with SPSS16.0 for Windows.
Based on theanalysis of the data obtained the following results: (1) self- efficacy analysis results in category high percentage of 53.5% by numbers many as 68 students, (2) the results of the analysis are independent learning in the high category with55.1% as a percentage of the number 70 students, (3) the correlation results showe significant relationship between self-efficacy with in dependent learning with a correlation coefficient xy=0.540 and p=0.000<0.05. This means that the higher thelevel of self-efficacy, the higher the students independent learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Efikasidiri; Kemandirian Belajar; Self-Efficacy; Learning Independence |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi |
Depositing User: | Indar Erdiana |
Date Deposited: | 31 Jul 2015 14:48 |
Last Modified: | 06 Apr 2023 13:02 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/808 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |