Hubungan antara pola asuh orangtua dengan prestasi belajar siswa di MI Miftahul Iman Kecamatan Kedung Kandang Kelurahan Lesanpuro Kota Malang

Hendrawan, Tri (2012) Hubungan antara pola asuh orangtua dengan prestasi belajar siswa di MI Miftahul Iman Kecamatan Kedung Kandang Kelurahan Lesanpuro Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
07410031_Pendahuluan.PDF

Download (208kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
07410031_Indonesia.pdf

Download (23kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
07410031_Inggris.pdf

Download (41kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
07410031_Bab_1.pdf

Download (210kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
07410031_Bab_2.pdf

Download (329kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
07410031_Bab_3.pdf

Download (359kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
07410031_Bab_4.pdf

Download (380kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
07410031_Bab_5.pdf

Download (153kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
07410031_Daftar_Pustaka.pdf

Download (55kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
07410031_Lampiran.rar

Download (52kB)

Abstract

INDONESIA:

Pola asuh orangtua adalah interaksi antara anak dan orangtua selama masa pengasuhan dan perawatan dengan tujuan untuk membimbing dan mendidik anak pada kehidupan yang lebih baik dalam suatu lingkungan keluarga. Peran keluarga terutama orangtua sangat penting dalam mendidik anak baik tinjauan agama, sosial, maupun individu sehingga menumbuhkan perkembangan kepribadian anak menjadi manusia dewasa yang memiliki sikap positif terhadap agama, kepribadian yang kuat dan mandiri, potensi kesehatan jasmani dan rohani serta perkembangan intelektual yang berkembang secara optimal. Dalam keluarga, orangtua juga memegang peranan penting dalam memberika keteladanan yang baik bagi anak. Sehingga orangtua sedini mungkin dapat mengenalkan nilai-nilai yang terkandung dalam suasana religi. Prestasi adalah hasil yang telah dicapai dari pekerjaan, sedangkan belajar adalah suatu proses mental yang dilakukan untuk memperoleh perubahan perilaku yang lebih baik. Jadi prestasi belajar adalah hasil yang diperoleh berupa kesan-kesan yang mengakibatkan perubahan dalam diri individu ataupun kelompok sebagai hasil dari aktifitas belajar.

Rumusan masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah: bagaimana tipologi pola asuh orangtua siswa kelas 6 di MI Miftahul Iman Kota Malang ?; bagaimana tingkat prestasi belajar siswa kelas 6 di MI Miftahul Iman Kota Malang ?; apa hubungan antara tipologi polasuh orangtua dengan prestasi belajar siswa kelas 6 MI Miftahul Iman Kota Malang ?. Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui apakah ada hubungan antara pola asuh orangtua dengan prestasi belajar siswa di MI Miftahul Iman Kota Malang.

Penelitian ini merupakan metode penelitian deskriptif dan bentuk penelitian korelasional kuantitatif. Pengambilan sampel dilakukan secara purposive sampling sebanyak 26 siswa MI Miftahul Iman Kota Malang . Analisis data yang digunakan adalah Product Moment Pearson dengan menggunakan SPSS versi 16. Pengumpulan data dilakukan menggunakan metode kuesioner atau angket pola asuh orangtua yang berjumlah 46 aitem dengan reliabilitas α = ,835.. Teknik analisis yang digunakan adalah dengan cara mengklasifikasikan ke dalam tiga kategori; tinggi, sedang; rendah.

Hasil analisis statistik deskriptif didapatkan bahwa pola asuh orangtua ada tiga aspek yaitu pertama aspek otoriter tinggi berjumlah 14 responden (30%), sedang berjumlah 16 (35 %), dan rendah berjumlah 16 (35%), yang kedua aspek demokratis tinggi berjumlah 24 (52 %), sedang berjumlah 12 (26 %), dan rendah berjumlah 10 (22 %). Ketiga aspek demokratis tinggi berjumlah 20 (43 %), sedang berjumlah 22 (48 %), rendah 4 (9 %) dari keseluruhan responden yang diteliti. Sedangkan pada prestasi belajar berada pada tinggi dengan prosentase 5 (11 %), prestasi belajar berada pada kategori sedang dengan prosentase 38 (83 %) dan kategori rendah 3 (6 %).

ENGLISH:

Parenting parents is the interaction between children and parents during the care and treatment for the purpose of guiding and educating children at a better life in a family environment. The role of the family especially the parents are very important in educating children, good review of religious, social, and individuals to foster the development of human personality of the child becomes an adult who has a positive attitude toward religion, a strong and independent personality, physical and spiritual potential and intellectual development of developing an optimal . In families, parents also play an important role in about providing a good example for children. As early as possible so that parents can introduce the values contained in a religious atmosphere. Achievements are the achievements of the work, while learning is a mental process is performed to obtain a better behavior change. So the learning achievement is the result obtained in the form of impressions that resulted in changes in individual or group as a result of learning activities.

Formulation of the problem discussed in this study is: how parents parenting typology grade 6 students in Malang City MI Miftahul Faith?; How the level of student achievement in grade 6 Iman MI Miftahul Malang?; What is the relationship between the typology of parenting parents with learning achievement grade 6 students MI Miftahul Faith Malang?. The purpose in this study to determine whether there is a relationship between parenting parents with student achievement in Malang City MI Miftahul Faith

This study is a descriptive research methods and forms of quantitative correlational research. Sampling was done by purposive sampling as many as 26 students MI Miftahul Faith Malang. Analysis of the data used is the Pearson Product Moment by using SPSS version 16. The data was collected using a questionnaire or a questionnaire parenting parents with a reliability of 46 aitem α =, 835 .. Analysis technique used is to classify into three categories: high, medium; low.

The results of descriptive statistical analysis found that parental upbringing, there are three aspects of the authoritarian aspects of the first high-numbered 14 respondents (30%), being numbered 16 (35%), and low total 16 (35%), which both democratic aspects of high-numbered 24 ( 52%), currently numbering 12 (26%), and low total 10 (22%). The third aspect of the democratic high of 20 (43%), being numbered 22 (48%), low-four (9%) of all respondents surveyed. While the learning achievement are at the high percentage of 5 (11%), school performance in the category of being a percentage of 38 (83%) and low category 3 (6%).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Soleh, A. Khudori
Keywords: Pola Asuh Orangtua; Prestasi Belajar; Parenting Parents; Learning Achievement
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170103
Depositing User: Ratih Novitasari
Date Deposited: 28 Sep 2015 03:28
Last Modified: 28 Sep 2015 03:28
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2198

Actions (login required)

View Item View Item