Najah, Naila Alfin (2015) Hubungan dukungan sosial dengan tingkat stres di sekolah pada siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
11410033_Pendahuluan.pdf Download (529kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
11410033_Indonesia.pdf Download (86kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
11410033_Inggris.pdf Download (89kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
11410033_Arab.pdf Download (149kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
11410033_Bab_1.pdf Download (351kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
11410033_Bab_2.pdf Download (683kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
11410033_Bab_3.pdf Download (550kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
11410033_Bab_4.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
11410033_Bab_5.pdf Download (238kB) | Preview |
|
|
Text (References)
11410033_Daftar_Pustaka.pdf Download (230kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
11410033_Lampiran.pdf Download (2MB) | Preview |
|
|
Text (Summary)
11410033_Ringkasan.pdf Download (398kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Program akselerasi merupakan pelayanan khusus yang diberikan kepada siswa cerdas istimewa (IQ>130) dengan kurikulum lebih cepat dibanding dengan program reguler. Program tersebut bertujuan mengoptimalkan bakat dan minat siswa. Akan tetapi dalam prakteknya pada saat yang sama program akselerasi juga dapat menjadi sumber stres tersendiri bagi siswa. Stres di sekolah adalah kondisi ketidaknyamanan siswa karena banyaknya tuntutan yang muncul dari peristiwa sehari-hari di sekolah, mengakibatakan ketegangan secara emosi, fisik, psikologis dan perilaku yang berdampak pada prestasi akademik maupun perkembangan siswa. Salah satu faktor yang dapat mereduksi stres adalah adanya dukungan sosial. Dukungan sosial adalah pemberian informasi, nasehat, bantuan nyata yang diberikan oleh individu kepada individu lain sehingga menimbulkan perasaan dicintai, diperhatikan, dipedulikan dan dihargai bagi individu yang menerimanya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat dukungan sosial dan tingkat stres di sekolah siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang, serta mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan stres di sekolah pada siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang.
Penelitian ini menggunakan jenis pendekatan kuantitatif korelasional. Responden dalam penelitian ini adalah seluruh siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang sebanyak 27 siswa. Pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan teknik sampel jenuh. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah skala dukungan sosial dan skala stres sekolah. Analisa data yang digunakan adalah analisis korelasi Spearman's Rho dengan menggunakan bantuan program SPSS versi 20.0 for windows.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang memiliki tingkat dukungan sosial yang tinggi dengan presentase 92,6% (25 siswa) dan 7,4% (2 siswa) memiliki dukungan sosial yang sedang. Sedangkan untuk tingkat stres di sekolah juga ditemukan bahwa mayoritas siswa akselerasi MAN Denanyar Jombang pada kategori sedang dengan presentase 55,6% (15 siswa) dan 44,4% (12 siswa) memiliki tingkat stres di sekolah rendah. Hasil kolerasi variabel menunjukan bahwa terdapat hubungan negatif antara dukungan sosial dengan stres di sekolah. Hal tersebut terlihat dari nilai r = -0,385 p = 0,047 (p<0,05). Selain itu dalam penelitian ini juga ditemukan bahwa aspek dukungan sosial yang paling tinggi memberi sumbangsih terhadap stres di sekolah adalah aspek dukungan instrumental yaitu sebesar 30,14% dengan (r = -0,549; p = 0,003 p<0,01), sedangkan dukungan informatif memberi sumbangsih 18,49% dengan (r = -0,381; p = 0,025 p<0,05) dan dukungan penghargaan memberi sumbangsih 14,51% dengan (r = -0,381; p = 0,050 p<0,05).
ENGLISH:
Acceleration program is a special service provided to students special smart (IQ> 130) with the curriculum faster than a regular program. This program aims to optimize the talents and interests of students. But in practice at the same time an acceleration program can also be a source of stress for students. Stress school is the condition of the student because of the many demands inconveniences that arise from daily events at school, make emotional tension, physical, psychological and behavioral impact on students' academic achievement and development. One of the factors that can reduce stress is the presence of social support. Social support is the provision of information, advice, real assistance given by an individual to another individual causing a feeling of being loved, cared, cared for and appreciated for individuals who receive it. This study aims to determine the level of social support and stress levels in school students acceleration MAN Denanyar Jombang, as well as determine the relationship between social support with stress levels in schools on student acceleration MAN Denanyar Jombang.
This research uses a correlational quantitative approach. Respondents in this study were all students acceleration MAN Denanyar Jombang as many as 27 students. Sampling in this study using the technique of saturated sample. The instrument used to collect data is the scale of social support and school stress scale. Data analysis used was Spearman's Rho correlation analysis using SPSS version 20.0 for Windows.
Results from this study indicate that the majority of students acceleration MAN Denanyar Jombang has a high level of social support with percentages of 92.6% (25 students) and 7.4% (2 students) have the social support being. As for the level of stress at school was also found that the majority of students acceleration MAN Denanyar Jombang in the category with a percentage of 55.6% (15 students) and 44.4% (12 students) have lower levels of stress at school. Variable correlation results showed that there was a negative relationship between social support and stress at school. It is seen from the value of r = -0.385 p = 0.047 (p <0.05). Also in this study also found that the social support aspect of the highest contributing to stress in schools is an aspect of instrumental support in the amount of 30.14% (r = -0.549; p = 0.003 p <0.01), while support informative contributing 18.49% to the (r = -0.381; p = 0.025 p <0.05) and the support award to contribute 14.51% (r = -0.381; p = 0.050, p <0.05).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Jamaluddin, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Dukungan Sosial; Stres di Sekolah; Social Support; Stress in School | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170106 Health, Clinical and Counselling Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170106 | ||||||
Depositing User: | Dwi Aprilia Gendhis | ||||||
Date Deposited: | 11 Sep 2015 09:37 | ||||||
Last Modified: | 11 Sep 2015 09:37 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1578 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |