Rohmah, Nurul (2017) Pengaruh kepercayaan diri dan dukungan sosial terhadap penyesuaian diri mahasiswa baru Teknik Informatika UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13410094.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Peralihan dari status siswa menjadi mahasiwa akan dialami setiap individu yang melanjutkan jenjang pendidikan dari sekolah ke perguruan tinggi. Dalam masa peralihan, individu dihadapkan pada lingkungan baru. Dengan kemampuan penyesuaian diri yang baik, mahasiswa baru bisa merespon dan mengatasi segala macam kebutuhan yang ada pada dirinya, dan tuntutan pada diri dan lingkungannya. Individu yang mampu menyesuaikan diri memiliki kepercayaan pada diri, serta salah satu faktor kunci dalam penyesuaian diri mahasiswa baru yaitu dukungan sosial yang diterima dari lingkungan. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif, dan menggunakan teknik analisis data regresi linier berganda. Sampel penelitian berjumlah 52 mahasiswa. Sedangkan cara pengambilan sampel menggunakan teknik sampling random, dimana subjek dianggap memiliki kriteria dan kesempatan yang sama sebgai sumber data. Terdapat tiga alat ukur yang digunakan yaitu 1) skala Student Adaptation to College (SACQ) yang dibuat oleh Baker dan Siryk (1984), 2) skala The Test of Self Confidence milik Peter Lauster (2002), dan 3) skala dukungan sosial yang diadaptasi dari aspek teori dukungan sosial Sarafino (2011).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat penyesuaian diri mahasiswa baru 11,54% berada pada tingkat tinggi, 76,92% pada tingkat sedang, dan 11,54% pada tingkat rendah. Pada tingkat kepercayaan diri mahasiswa baru 13,46 % berada pada tingkat tinggi, 76,92% pada tingkat sedang, dan 9,62% pada tingkat rendah. Sedangkan pada tingkat dukungan sosial mahasiswa baru 21,15% berada pada tingkat tinggi, 59,62% pada tingkat sedang, dan 19,53% pada tingkat rendah. Hasil analisis regresi linier berganda menunjukkan bahwa terdapat pengaruh kepercayaan diri dan dukungan sosial terhadap penyesuaian diri mahasiswa baru Jurusan Teknik Informatika UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Secara bersama-sama, kepercayaan diri dan dukungan sosial berpengaruh terhadap penyesuaian diri sebesar 35,5% yaitu R2=0,355. Hal ini meunjukkan bahwa masih ada 64,4% faktor lain yang mempengaruhi penyesuaian diri mahasiswa baru yang tidak diteliti oleh peneliti.
ENGLISH:
The transition of status from high school student to college student will be experienced by every individual who continues education from high school to college. In the transitional period, individuals are exposed to new environments. With good adaptability, new students can respond and overcome all sorts of needs in him/herself, and the demands from him/herself and his environment. Individuals who are able to adapt have self-confidence, and one of the key factors in adaptation of new students is social support received from the environment. This research was a quantitative research, and using multiple linear regression data analysis technique. The sample of research was 52 students. While the way of sampling used was random sampling technique, in which the subject was considered to have same criterion and opportunity as data source. There were three measuring instruments used: 1) The scale of Student Adaptation to College (SACQ) composed by Baker and Siryk (1984), 2) the scale of Peter Lauster's Test of Self Confidence (2002), and 3) the scale of social support adapted from the aspect of Sarafino's social support theory (2011).
The results showed that the level of self-adaptation of new students 11.54% was at high level, 76.92% at moderate level, and 11.54% at low level. on the self-confidence level of new students 13.46% was at high level, 76.92% at moderate level, and 9.62% at low level. While on the level of social support for new students 21.15% was at high level, 59.62% moderate level, and 19.53% at low level. Results of multiple linear regression analysis showed that there was a relationship between self-confidence and social support with self-adjustment of new students year 2016/2017 Department of Information Engineering of UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang. Simultaneously, self-confidence and social support were connected with adaptation amounted 35.5% i.e. R2 = 0.355. This showed that there was still 64.4% of another factor that affected the adaptation of new students which was not examined by researchers.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rahayu, Iin Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | mahasiswa baru; penyesuaian diri; kepercayaan diri; dukungan sosial; new students; self-adjustment; self-confidence; social support | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:43 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9312 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |