Mudzaki, Azhar Amirul (2023) Pengaruh intensitas penggunaan media sosial tiktok dan citra diri terhadap pembelian impulsif pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
19410100.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pada zaman modern saat ini teknologi dan internet telah berkembang sangat pesat sehingga mempermudah transaksi jual beli. Dimudahkannya transaksi jual beli dapat menimbulkan pembelian impulsif pada masyarakat. Pembelian impulsif tersebut akan berdampak negatif bagi mahasiswa, yakni timbulnya permasalahan keuangan dan timbul rasa penyesalan terhadap kualitas dan fungsi produk. Permasalahan yang terdapat pada penelitian ini adalah pengaruh intensitas penggunaan media sosial Tiktok dan citra diri terhadap pembelian impulsif mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan apakah intensitas penggunaan media sosial Tiktok dan citra diri terdapat pengaruh terhadap pembelian impulsif pada mahasiswa psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Metode yang digunakan pada penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan pengumpulan data menggunakan kuisoner. Skala intensitas penggunaan media sosial Tiktok berdasarkan pada aspek yang diungkapkan oleh (Del Barrio, 2004). Skala citra diri berdasarkan pada aspek yang diungkapkan oleh (Jersild, 2001). Skala pembelian impulsif pada penelitian ini menggunakan aspek yang dikemukakan oleh (Verplanken & Herabadi, 2001). Populasi dalam penelitian ini merupakan mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 100 mahasiswa psikologi melalui metode purposive sampling.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa intensitas penggunaan media sosial Tiktok dan citra diri tidak memiliki pengaruh yang signifikan terhadap pembelian impulsif mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dengan nilai 0,936. Maka dengan hasil tersebut membuktikan bahwa pembelian impulsif pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang tidak dipengaruhi oleh intensitas penggunaan media sosial Tiktok dan citra diri. Faktor yang mempengaruhi pembelian impulsif menurut analisis peneliti adalah kondisi internal subjek. Kondisi internal subjek tersebut meliputi materialisme, citra diri dan kontrol diri.
ENGLISH:
In this modern era, technology and the internet have developed very rapidly, making buying and selling transactions easier. The ease of buying and selling transactions can lead to impulsive purchases in the community. This study aims to prove whether the intensity of using social media Tiktok and self-image has an influence on impulsive buying in psychology students at the State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. The problem found in this study is the influence of the intensity of using social media Tiktok and self-image on impulsive purchases of students of the Faculty of Psychology, State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang.
The method used in this study uses a quantitative approach to data collection using a questionnaire. The intensity scale for the use of Tiktok social media is based on the aspects expressed by (Del Barrio, 2004). The self-image scale is based on the aspects expressed by (Jersild, 2001). The scale of impulsive buying in this study uses the aspects proposed by (Verplanken & Herabadi, 2001). The population in this study were students of the Faculty of Psychology, State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. The sample in this study was 100 psychology students using purposive sampling method.
The results showed that the intensity of using social media Tiktok did not have a significant effect on student impulse purchases with a T value of 0.722. Then the self-image variable also does not have a significant effect on impulsive purchases with a T value of 0.822. Based on the F test, it shows that the intensity of using social media Tiktok and self-image does not have a significant effect on the impulsive buying of students of the Faculty of Psychology, State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang with a value of 0.936. So with these results it
proves that impulsive buying in psychology students batch 19 and 20 is not influenced by the intensity of social media use Tiktok and self-image. There are other variables that can affect the impulse buying of psychology students batch 19 and 20 which were not examined in this study
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Mangestuti, Retno and Cholili, Abdul Hamid |
Keywords: | intensitas penggunaan media sosial tiktok; citra diri; pembelian impulsif |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170107 Industrial and Organisational Psychology 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170113 Social and Community Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi |
Depositing User: | Azhar Amirul Mudzaki |
Date Deposited: | 24 Jul 2023 10:32 |
Last Modified: | 24 Jul 2023 10:32 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/54527 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |