Ridwan, Mohammad (2015) تجديد المنهج التربوي الإسلامي في معهد رياض العلوم والدعوة جندونج سيتيانغرا مدينة تاسكمالايا جوى الغربية البحث الجامعي. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11110086.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pesantren merupakan lembaga pendidikan islam yang paling tua di Indonesia. Dengan memfokuskan diri mendidik masyarakat mlalui kajian-kajian keislaman dengan sistem asrama.Perkembangan zaman menuntut pesantren memperharui segala sesuatu yang berhubungan dengan sistem pendidikan. Maka semakin baik sistem pendidikan yang di rumuskan maka semakin baikpula lmbaga tersebut. Maka pesantren untuk bisa eksis melakukan bebarapa pembahruan unsur-unsur yang berhubungan dengannya. Sehingga dengan pembahruan ini pesantren dapat tetap eksis di tengah pesatnya laju zaman. Dengan melakukan penelitian di Pondok pesantren Riyadlul ulum wadda’wah Condong, peneliti berupaya merumuskan beberapa rumusan masalah, yakni 1) Apa sajakah yang mempengaruhi terjadinya pembaharuan sistem pendidikan di pesantren Condong; 2) Apa pengaruh pembaharuan sistem pendidikan bagi pesantren dan juga para alumni.
Penelitian yang penulis lakukan adlah termasuk dalam penelitian deskriftif kualitatif. Dalam perjalanan menumpulkan data, penulis menggunakan metode dokumentasi, interview dan observasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan metode deskriptif kualitatif, yaitu berupa data-data yang tertulis atau lisan dari orang dan perilaku yang diamati sehingga dalam hal ini penulis berupaya mengadakan penelitian yang bersifat menggambarkan secara utuh keadaan yang sebenarnya. Selain itu, untuk mendukung uraian dari keadaan yang sebenarnya ada di pesantren, disini penulis sertakan gambar dan lampiran sebagai pelengkap data.
Dari hasil penelitian yang dilakukan, peneliti menyimpulkan bahwa unsur-unsur yang mempengaruhi pembaharuan sistem pendidikan islam di pondok pesantren adalah visi pimpinan pesantren yang menginginkan santri tidak hanya belajar ilmu agam islam saja tetapi juga dapat mengauasi ilmu-ilmu yang lainnya termasuk juga ketermapilan-keterampilan yang menunjang santri melatih mentalnya. tuntutan pekerjaan di era globalisasi menuntut pesantren untuk terus memberikan santrinya keahlian-keahlian supaya mereka bisa bersaing dengan yang lainnya. Dan efektivitas pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar di pesantren. Pengaruhnya pembahruan ini adalah munculnya berbagai peubahan-perubahan di pesantren. Baik darikualitas maupun kuantitas.
ENGLISH:
Islamic Boarding School is the oldest Islamic education institute in Indonesia. It focuses in educating society by Islamic considerable studies with dormitory system. Time growth demands Islamic boarding school to renewing everything about education system. So, when education system formulated better, the institute gonna be better too. Islamic boarding school must be more intense to make subtance’s renewal get in touch. So that with this renewal, Islamic boarding school still exist among period rate. Researcher doing the best efforts to formulates some problem in Islamic boarding school Riyadlul ulum wadda’wah Condong, those are 1) What are the affecter of renewal education system in Islamic boarding school Condong; 2) What the influence of renewal education system for Islamic boarding school and also for collegiates.
The research which wroten by researcher is a qualitative descriptive research. In the way of gathering datas, researcher using documentation method, interview and observation. Whereas for analysis, the writer using qualitative descriptive method, that are wroten or spoken datas from people and also their habits thst observed, in this way researcher efforts to makes research with describefully actual condition. Other than, to supports disquistion of the actual condition in Islamic boarding school, so the writer attaching pictures and attachment as data’s complement.
From the research, researcher summarizing that the subtanses which affecting renewal Islamic education system in Islamic boarding school is headmaster’s vision that wants Islamic students not just studying Islamic sciences only, but also be able dormineering other sciences belonging to skill which supporting Islamic studies to drilling mental. Work demands in globalization era wants Islamic boarding school to giving skills for its Islamic students so they can compete with the others. And studying effectiveness in learning and teaching process in Islamic boarding school. The influence of this renewal is emerging a variety of every changes in Islamic boarding school from quality and also quantity.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Aziz, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تجديد المنهج التربوي الإسلامي; المعهد ; Pembaharuan Sistem Pendidikan Islam; Pondok Pesantren; Renewal System of Islamic education; Islamic Boarding School | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:17 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5115 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |