Rosyida, Nihaya (2011) Hubungan tingkat profesionalisme kerja dengan kepuasan kerja guru di Madrasah Tsanawiyah Arrisalah Gundik Slahung Ponorogo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
05410019.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Guru sebagai salah satu sumber daya manusia mempunyai peranan dan posisi yang sangat penting dalam menentukan dan meningkatkan kualitas sumberdaya manusia melalui pendidikan. Sejalan dengan semakin berkembangnya zaman, agar dapat menghadapi persaingan global profesi guru dituntut untuk mampu beradaptasi dengan kondisi lingkungan sehingga profesi guru perlu meningkatkan kemampuan profesionalnya. Sebab disadari atau tidak tugas guru dimasa mendatang akan semakin berat. Guru tidak hanya bertugas mengajarkan ilmu pengetahuan, ketrampilan dan teknologi saja melainkan juga harus mengemban tugas yang dibebankan masyarakat kepadanya. Profesionalisme merupakan pandangan atau sikap mental dalam bentuk komitmen dari para anggota suatu profesi untuk senantiasa mewujudkan dan meningkatkan kualitas profesionalannya dalam menjalankan profesi sesuai dengan kode etik profesi. Guru yang mempunyai kemampuan mengaktualisasikan diri secara profesional menjadi puas dalam bekerja; seseorang yang tidak puas terhadap pekerjaannya menjadikan kurang profesional. Kepuasan Kerja adalah cara seseorang pekerja merasakan pekerjaannya. Dari fakta tersebut diatas muncul pertanyaan yang menarik untuk diteliti: apakah ada hubungan antara tingkat profesionalisme kerja dengan kepuasan kerja.
Penelitian ini dilaksanakan di Madrasah Tsanawiyah Arrisalah Gundik Slahung Ponorogo, dengan tujuan; (1). untuk mengetahui tingkat profesionalisme kerja guru di Madrasah Tsanawiyah Arrisalah Gundik Slahung Ponorogo, (2) untuk mengetahui tingkat kepuasan kerja guru di Madrasah Tsanawiyah Arrisalah Gundik Slahung Ponorogo,(3) untuk membuktikan apakah ada hubungan antara tingkat profesionalisme kerja dengan kepuasan kerja pada guru.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Subyek penelitian berjumlah 31 responden dengan menggunakan penelitian populasi. Pengambilan data menggunakan satu skala berbentuk Likert, yaitu skala Profesionalisme Kerja sebanyak 44 item dan skala Kepuasan Kerja sebanyak 60 item. Penelitian juga dilengkapi dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisa data penelitian ini menggunakan rumus product moment, dengan bantuan SPSS versi 16.0 for Windows.
Berdasarkan hasil perhitungan teknik analisis product moment dari Pearson diperoleh nilai koefisien korelasi antara Profesionalisme Kerja dengan Kepuasan kerja (rxy) sebesar 0,874% dengan peluang ralat (p)=0,000 pada taraf 0,01yang menunjukkan adanya korelasi positif antara profesionalisme kerja dengan kepuasan kerja guru. Dari hasil penelitian diketahui bahwa tingkat profesionalisme kerja guru Madrasah Tsanawiyah Arrisalah berada pada kategori tinggi dengan prosentase 74,2%. Sedangkan tingkat Kepuasan kerja guru Madrasah Tsanawiyah memiliki kategori tinggi yaitu dengan prosentase 77,4% . Dengan demikian dapat disimpulkan apabila guru memiliki tingkat profesionalisme kerja yang tinggi maka ia akan merasakan kepuasan terhadap pekerjaannya.
ABSTRACT
Teacher as one of human resources has a role and critical position in determining and improving the quality of human resources through education. In line of development of era, in order to face global competition the being teacher is required to be able to adapt to the environmental conditions so the teachers’ needs to improve their professional capabilities. Because this profession be heavier in the future. The teachers’ duty is not only teaching science, skills and technology but they also should carry out public tasks assigned to them. Professionalism is mental attitude about commitment from the members of a profession who always create and improve the quality of their professionalism in carrying out the job according to it’s code ethics. The teachers who have the ability to actualize themselves in a professional manner that will be satisfing in their work; someone who is not in happy his job will be lack out professional. Job satisfaction is how the workers feel their work. From the facts above there is an interesting question to be researched: whether any relationship between the level of working professionalism and job satisfaction exist?
This research was done at islamic junior secondary school Arrisalah Slahung Ponorogo, with the aim: (1). to determine the level of teachers’ professionalism in islamic junior secondary school Arrisalah Slahung Ponorogo, (2) to determine the level of teachers’ job satisfaction in islamic junior secondary school Arrisalah Slahung Ponorogo, (3) to prove whether any relation at the level of professionalism with the teachers’ job satisfaction.
This research used quantitative methods. Researchs’ subjects are 31 respondents by using population research. The retrieval of data used a form of Likert scale, namely the scale of as many as 44 items Professionalism Work and Job Satisfaction scale of 60 items. The research also comes with interviews, observations, and documentation. This research data analysis using product moment formula, with the help of SPSS version 16.0 for Windows.
Based on the results of analysis technique calculations of Pearson’s product moment the correlation coefficient values obtained between the Professionalism Working with job satisfaction (rxy) is 0.874% with a chance of error (p) = 0.000 at 0.01 level indicating a positive correlation between the teachers’ working professionalism and job satisfaction. From the survey results revealed that the level of teachers’ working professionalism Arrisalah islamic junior secondary school by category a high percentage of 74.2%. While the teachers’ job satisfaction level of islamic junior secondary school have a category with a percentage as high as 77.4%. It can be concluded that if the teachers have a high level professionalism , they will be satisfied of their job.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Purwaningtyas, Endah Kurniawati | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Profesionalisme Kerja; Kepuasan Kerja; Guru; Professionalism of Working; Job Satisfaction; Teacher | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170107 Industrial and Organisational Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 02 Mar 2023 09:48 | ||||||
Last Modified: | 02 Mar 2023 09:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47665 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |