Arif, M (2021) دور المشرف في تنمية مهارة الكلام بداراللغة العربية والفقه السلفي بمعهد النقاية لاتي غولؤ-غولؤ سومنب مادورا. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
18721055.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Lingkungan bahasa arab menjadi strategi ideal apabila juga didukung oleh sumber daya manusia (SDM) yang unggul, adanya Pembimbing yang terampil mempunyai peran penting dalam pembelajaran bahasa arab, terutama dalam lingkungan bahasa yang membutuhkan kontrol dalam perkembangan santri, sehingga memunculkan banyak peran yang harus dilakukan untuk memenuhi tuntutan dalam pembelajaran bahasa arab.
Darullughah Al-arabiyah wal Fiq Assalafi (Dalfis) adalah lingkungan bahasa arab yang mewajibkan santri di dalamnya untuk berbahasa arab setiap hari, peran pembimbing di sana sangatlah penting untuk mengawasi dan mengontrol kemampuan siswa dalam berbicara bahasa arab, oleh karena itu, peneliti ingin meneliti terkait peran, faktor pengdukung dan penghambat seorang pembimbing. adalah Tujuan penelitian ini adalah : 1) Untuk mengetahui peran apa saja dalam peningkatan keterampilan berbicara di darullughah PP. Annuqayah Latee. 2) Untuk mengetahui faktor pendukung dalam peran pembimbing di Darullughah PP. Annuqayah Latee. 3) Untuk mengetahui faktor penghambat dalam peran pembimbing di Darullughah PP. Annuqayah Latee.
Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif dengan metode studi kasus. Sumber data primer dari Ketua Pengurus Darullughah wal Fiqh Assalafi, dan beberapa pembimbing di lingkungan bahasa arab tersebut, dan data sekunder dari dokementasi profil, kurikulum lingkungan bahasa, dan dokumentasi pembelajaran dari pembimbing. Adapun pengumpulan data menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan teori Milles dan Huberman reduksi data, penyajian data, verifikasi data.
Hasil penelitian menunjukkan : 1) Peran pembimbing dalam peningkatan keterampilan berbicara bahasa arab adalah sebagai fasilitator dalam pembelajaran bahasa arab di kamar, memotivasi ketika siswa sedang malas belajar, sebagai lawan bicara yang baik dengan santri ketika praktek bicara, menjadi tauladan bagi santri yang sering melanggar baik secara keilmuan atau lainnya, musahhih bagi santri dalam menggunakan kalimat. 2) faktor pendukung dalam peran pembimbing adalah rasa semangat siswa, peraturan yang ketat di lingkungan bahasa, motivasi dari orang tua bagi santri ketika mengunjungi pesantren, membimbing seperti khidmad kepada kiai dan pesantren, pembimbing kompeten dalam bidang bahasa arab, emosional yang kuat antara pembimbing dan santri. 3) Faktor penghambat peran pembimbing adalah pergaulan di luar lingkungan bahasa arab, tanggung jawab pembimbing di luar lingkungan bahasa, kurang sarana prasarana ketika ingin belajar keterampilan mendengar, tidak adanya pelatihan khusus bagi pembimbing dalam meningkatkan kompeten.
ABSTRACT
The Arabic language environment becomes an ideal strategy if it is also supported by superior human resources (HR), The existence of skilled supervisors has an important role in learning Arabic, especially in a language environment that requires control in the development of students, thus giving rise to many roles that must be done to meet the demands in learning Arabic.
Darullughah Al-arabiyah wal Fiq Assalafi (Dalfis) is an Arabic language environment that requires students to speak Arabic every day. the role of the supervisor is very important to supervise and control the ability of students to speak Arabic, therefore, researcher want to examine the role, supporting and inhibiting factors of a mentor. The purpose of this study are: 1) To find out what roles in improving speaking skills in darullughah PP. Annuqayah Latee.2) To find out the supporting factors in the supervisor's role in Darullughah PP. Annuqayah Latee. 3) To find out the inhibiting factors in the supervisor's role in Darullughah PP. Annuqayah Latee.
This research approach is qualitative with case study method. Primary data sources are from the Chairman of the Darullughah wal Fiqh Assalafi Board, and several supervisors in the Arabic language environment, and secondary data from profile documentation, language environment curriculum, and learning documentation from supervisors. The data collection using interviews, observation, e-mail, and documentation. Data analysis using the theory of Milles and Huberman data reduction, data presentation, data verification.
The results showed: 1) The supervisor's role in improving Arabic speaking skills is as a facilitator in learning Arabic in the room, motivating when students are lazy to study, as a good interlocutor with students when speaking practice, being a role model for students who often violate good scientifically or otherwise, musahih for students in using sentences.2) the supporting factors in the mentoring role are students' enthusiasm, strict rules in the language environment, motivation from parents for students when visiting Islamic boarding schools, guiding as khidmad to kiai and boarding school, competent supervisor in the field of Arabic, strong emotional between mentors and students, 3) The inhibiting factors for the supervisor's role are interactions outside the Arabic language environment, the supervisor's responsibility outside the language environment, lack of infrastructure when learning listening skills, the absence of special training.
مستخلص البحث
أصبحت البيئة اللغوية الاستراتيجية المثالية إن كانت المصادر البشرية المتخصص فيها، يدور المشرف دورمهم في تعليم اللغةالعربية، خاصة في البيئةاللغوية التي تتطلب المراقبة في تنمية الطلاب، ممايعطي الارتقاء إلى الأدوار التي يجب القيام بهالتلبية متطلبات تعليم اللغةالعربية.
دارالغة العربية والفقه السلفي (دلفيس) هي بيئة اللغة العربية يجب الطلاب فيها التحدث باللغة العربية كل يوم، ودورالمشرف هنا مهم للغاية للإشراف والمراقبة في قدرة الطلاب على التحدث باللغة العربية، ولذلك سيقوم الباحث بتحليل وتصويف عن دورالمشرف والعوامل الداعمة والعائقة للمشرف، وأهداف هذه الدراسة هي: 1) معرفة الأدوار في تحسين مهارات التحدث في دار اللغة العربية والفقه السلفي بمعهد النقاية لاتي سومنب مادورا 2) معرفة العوامل الداعمة في دورالمشرف في دار اللغة العربية العربية والفقه السلفي. 3) معرفةالعوامل العائقة في دورالمشرف في دار اللغة العربية والفقه السلفي.
أما منهج هذا البحث هي دراسة وصفية تحليلية بمدخل الكيفي. ومن أداوات جمع البيانات: المقابلة، الملاحظة، والوثائق. وأساليب تحليل البيانات بطريقة ميلس و حوبرمن هي جمع البيانات، تخفيض البيانات، عرض البيانات، وتلخيص البيانات. جمع البيانات باستخدام المقابلات والملاحظة والبريد الإلكتروني والتوثيق. وأساليب تحليل البيانات بطريقة ميلس و حوبرمن هي جمع البيانات، تخفيض البيانات، عرض البيانات، وتلخيص البيانات.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bakheet, Bakri Mohammed and Mustofa, Bisri | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Peran; Pembimbing Kamar; Keterampilan Berbicara; Role; Room Supervisor; Speaking Skills; دور; المشرف; مهارة الكلام | |||||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130214 Teaching Arabic as a Foreign Language (Ta'lim al-'Arabiyah Lighairi al-Nathiqin Biha) Curriculum and Pedagogy > 13021401 Maharat al-Kalam (Speaking Skill) | |||||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | M ARIF | |||||||||
Date Deposited: | 06 Jun 2022 11:05 | |||||||||
Last Modified: | 06 Jun 2022 11:05 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/35894 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |