Rinjani, Irjayanti (2014) Efektivitas model quantum teaching dan metode ceramah terhadap hasil belajar kognitif siswa pada pelajaran matematika di SDN Karang Duren III. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10410148 pendahuluan.pdf Download (461kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10410148 Indonesia.pdf Download (123kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10410148 Inggris.pdf Download (87kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
10410148 Arab.pdf Download (298kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10410148 Bab 1.pdf Download (402kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10410148 Bab 2.pdf Download (804kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10410148 Bab 3.pdf Download (502kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10410148 Bab 4.pdf Download (495kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10410148 Bab 5.pdf Download (158kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10410148 Daftar Pustaka.pdf Download (225kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
10410148 Lampiran.rar Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan merupakan modal utama dalam menghadapi perkembangan dunia yang semakin kompleks di era globalisasi. Oleh sebab itu, untuk membekali generasi penerus agar mampu menjadi generasi yang bertanggung jawab terhadap diri dan negara maka diperlukan pendidikan yang bermutu yaitu pendidikan yang efektif dan efisien. Metode pembelajaran yang aktif tampaknya merupakan alternatif atas permasalahan rendahnya hasil belajar. Salah satunya adalah dengan menerapkan model pembelajaran Quantum Teaching pada pelajaran matematika. Oleh karena itu, rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana tingkat hasil belajar kognitif pada kelompok yang menggunakan model Quantum Teaching? (2) Bagaimana tingkat hasil belajar kognitif pada kelompok yang menggunakan metode ceramah? (3) Apakah ada perbedaan hasil belajar kognitif antara kelompok yang menggunakan model Quantum Teaching dengan kelompok yang menggunakan metode ceramah pada pelajaran matematika?
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian berjumlah 34 siswa kelas V dibagi menjadi kelompok yang menggunakan model Quantum Teaching dan kelompok yang menggunakan metode ceramah. Masing-masing kelompok berjumlah 17 siswa. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah tes hasil belajar kognitif pelajaran matematika, dokumentasi dan bahan perlakuan (RPP) dengan 18 kali pertemuan. Pengujian hipotesis dalam penelitian ini menggunakan independent sample t-test. Uji-t sampel independen dilakukan dengan cara membandingkan nilai rata-rata dari dua kelompok yang dibantu dengan aplikasi SPSS 20.00 for windows.
Berdasarkan hasil post-test kelompok yang menggunakan Quantum Teaching diperoleh data 4 siswa (23,5%) memiliki hasil belajar yang tinggi, 9 siswa (53%) memiliki hasil belajar yang sedang dan 4 siswa (23,5%) memiliki hasil belajar yang rendah. Sedangkan hasil post-test pada kelompok yang menggunakan metode konvensional diperoleh data bahwa dari 16 siswa didapatkan 4 siswa (25%) memiliki hasil belajar yang tinggi, 10 siswa (62,5%) memiliki hasil belajar yang sedang dan 2 siswa (12,5%) memiliki hasil belajar yang rendah. Output uji-t yang dilakukan dengan bantuan SPSS 20.0 diketahui nilai F=0,152 dengan signifikansi 0,700. Berdasarkan kriteria statistik data dikatakan homogen jika signifikansi dari F > 0,05. Oleh karena itu tabel selanjutnya yang dilihat adalah pada kolom equal variances assumed yang menunjukkan nilai thit = -1,016 pada df = 31 dengan signifikansi = 0,318, thit < ttab (-1,016 < 2,039) dan signifikansi 0,318 > 0,05. Hal itu berarti H0 diterima dan Ha ditolak, dengan kata lain tidak ada perbedaan antara rata-rata nilai hasil belajar kognitif pada kelompok yang menerapkan model Quantum Teaching dengan kelompok yang menggunakan metode ceramah.
ENGLISH:
Education is the main capital in the face of an increasingly complex world development in the era of globalization. Therefore, to equip the next generation to be able to be the generation responsible for themselves and the country needed a quality education that is effective and efficient education. Active learning method which seems to be a lack of alternatives to the problems of learning outcomes. One is to apply the learning model of Quantum Teaching at math. Therefore, the formulation of the problem in this study were: (1) What level of cognitive learning outcomes in the group that uses the model of Quantum Teaching ? (2) What level of cognitive learning outcomes in those who use the lecture method ? (3) Are there differences in learning outcomes between the groups using the cognitive model of Quantum Teaching with groups who use the lecture method in math ?
This study used a descriptive quantitative approach. Subjects numbered 34 fifth grade students were divided into groups using a model of Quantum Teaching and groups who use the lecture method. Each group numbered 17 students. Data collection instruments used were the cognitive achievement test math ,documentation and treatment materials (RPP) with 18 meetings. Testing this hypothesis using independent sample t - test. Independent samples t-test was done by comparing the average values of the two groups who assisted with 20:00 SPSS for windows.
Based on the results of post-test group using the data acquired Quantum Teaching There are 4 students (23.5 %) had a high learning outcomes, 9 students (53 %) had moderate learning outcomes and 4 students (23.5 %) had learning outcomes lower. While the post-test results in the group using conventional methods of data obtained from 16 students found that 4 students (25 %) had a high learning outcomes, 10 students (62.5 %) had moderate learning outcomes and 2 students (12.5 %) has a low learning outcomes. Output t-test were performed using SPSS 20.0 is known values F = 0.152 with a significance of 0.700. Based on the data statistical criteria of significance is said homogeneous if F > 0.05. Therefore the next table which is seen on the field equal variances assumed that demonstrate the value of thit = -1.016 , df = 31, with significance = 0.318 , thit < ttab ( -1.016 < 2.039 ) and significance 0.318 > 0.05. That means that H0 is accepted and Ha is rejected, in other words there is no difference between the average value of cognitive learning outcomes in the group that implements the model of Quantum Teaching with groups who use the lecture method.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Model Pembelajaran; Quantum Teaching; Metode Ceramah; Hasil Belajar Kognitif; Models of Learning; Quantum Teaching; Lecture Methods; Cognitive Learning Outcomes |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih |
Date Deposited: | 31 Jul 2015 14:22 |
Last Modified: | 31 Jul 2015 14:22 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/807 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |