Miladiyah, Uyunur Rohmawati (2014) Strategi competitive advantage untuk membangun city branding Kota Batu sebagai kota wisata. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10510108 Pendahuluan.pdf Download (546kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10510108 Indonesia.pdf Download (109kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10510108 Inggris.pdf Download (119kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
10510108 Arab.pdf Download (147kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10510108 Bab 1.pdf Download (336kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10510108 Bab 2.pdf Download (894kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10510108 Bab 3.pdf Download (258kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10510108 Bab 4.pdf Download (780kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10510108 Bab 5.pdf Download (290kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10510108 Daftar Pustaka.pdf Download (207kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
10510108 Lampiran.rar Download (354kB) |
Abstract
INDONESIA:
Globalisasi menyebabkan persaingan ketat antar kota di seluruh dunia untuk memenangkan persaingan menarik pengunjung dan meningkatkan investasi. Karena itu, tidak hanya perusahaan, kota-kota juga berjuang untuk menciptakan keunikan tersendiri untuk memperoleh keunggulan dalam berkompetisi. City branding merupakan suatu cara yang digunakan kota untuk memberi merek sebagai tanda pengenal yang diharapkan dapat mencerminkan keunggulan dan keunikan yang dimilikinya. Oleh karena itu, pada tahun 2013 Shining Batu diperkenalkan sebagai city brand Kota Batu yang diciptakan sebagai pencitraan keunggulan kompetitif yang dimiliki.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengungkap aspek-aspek yang menjadi keunggulan Kota Batu dalam berkompetisi; strategi-strategi yang digunakan dalam mengkomunikasikannya; serta seberapa besar dampaknya bagi masyarakat. paradigma penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan rancangan studi kasus. Data penelitian diperoleh dengan melakukan wawancara dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kota Batu memiliki tiga aspek unggul antara lain sektor geografis dan potensi sektor pertanian yang dikemas dalam pembangunan sektor pariwisata. Setiap tahun, berbagai tempat wisata diciptakan mewakili tiap potensi yang dimiliki Kota Batu. Bahkan, beberapa diantaranya merupakan yang pertama dan tidak dapat dijumpai di kota-kota lain di Indonesia. Pemerintah mengembangkan program Shining Batu sebagai sarana untuk mengkomunikasikan dan mencerminkan keunggulan Kota Batu. Shining Batu dikomunikasikan melalui berbagai bentuk promosi yang memanfaatkan berbagai macam sarana komunikasi; menawarkan berbagai Paket Wisata; dan menyelenggarakan berbagai event rutin maupun yang bersifat insidentil. Sebagian besar responden yang mengunjungi Kota Batu bertujuan untuk berwisata, dimana jenis tempat wisata rekreasi menjadi pilihan utama dibanding tempat wisata alam. Hotel menjadi tempat utama bagi pengunjung yang menginap dan sebagian besar pengunjung melakukan kunjungan ke Kota Batu lebih dari sekali dalam satu
tahun.
ENGLISH:
Globalization led to tough competition among cities around the world to win the competition to attract visitors and increase investment. Therefore, not only the company, the cities are also struggling to create uniqueness to gain an advantage in competition. It is very important to communicate the competitive advantages owned by these cities to the public and all parties to ensure the achievement of objectives. City branding is a method used to re-brand the city as identification which is expected to reflect the advantages as well as its uniqueness. Therefore, in 2013 Shining Batu was introduced as a city brand wich expected to be reflect the competitive advantage of Batu City.
The purpose of this study is to reveal aspects of the competitive advantages Batu City; strategies that are used in communicating it; as well as how big the impact of the communication strategy for the visitors Batu City. The paradigm of this research is qualitatively by case study design. Data were obtained by interview and documentation.
The results showed that the Batu City has three interrelated aspects superior to one another that supports the creation of competitive advantages: geographic and agricultural sectors are packed in the development of the tourism sector. At the same time, the government developed the program as a means of communicating Shining Batu and reflects the benefits of the city to the public. Shining Batu communicated through various forms of promotion that utilizes a wide variety of communication tools; a variety of Tour Package; and held a a variety of routine and incidental events. Questionnaire showed that aim to dominate the number of respondents traveled, which consists of a visitor, where recreational tourist attractions types over a favorite choice than any natural attractions. Hotel is a top choice for a place to stay. Most visitors make a visit to Batu City more than once.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Competitive Advantage; City Branding |
Subjects: | 15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1505 Marketing > 150503 Marketing Management (incl. Strategy and Customer Relations) |
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen |
Depositing User: | Ratih Novitasari |
Date Deposited: | 29 Jul 2015 17:39 |
Last Modified: | 29 Jul 2015 17:39 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/713 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |