Nabiilah, Dewi Muftin (2013) Analisis sistem manajemen piutang pasien rawat inap di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) dr. Saiful Anwar Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
09510078_Pendahuluan.pdf Download (965kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
09510078_Indonesia.pdf Download (151kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
09510078_Inggris.pdf Download (177kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
09510078_Arab.pdf Download (420kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
09510078_Bab_1.pdf Download (344kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
09510078_Bab_2.pdf Download (568kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
09510078_Bab_3.pdf Download (247kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
09510078_Bab_4.pdf Download (805kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
09510078_Bab_5.pdf Download (275kB) | Preview |
|
|
Text (References)
09510078_Daftar_Pustaka.pdf Download (11kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
09510078_Lampiran.pdf Download (431kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Piutang merupakan unsur yang sangat penting dan memerlukan kebijakan yang baik dari manajemen dalam pengelolaannya. Piutang pasien merupakan sebagian harta lancar (current asset) dari suatu rumah sakit. Sifat dari piutang tersebut adalah cukup likuid, artinya apabila pasien membayar kewajiban tepat waktu tanpa tertunda, maka pihak manajemen rumah sakit dinilai sukses dalam menjaga kesinambungan modal kerja yang dapat digunakan untuk kelangsungan hidup rumah sakit tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sistem dan pengelolaan manajemen piutang pasien rawat inap di RSUD Dr. Saiful Anwar Malang.
Penelitian ini adalah penelitian deskriptif analitik dengan pengamatan langsung pada sistem yang sedang berjalan disertai wawancara mendalam dengan pelaksana yang terlibat dan pasien rawat inap. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif.
Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan sistem manajemen piutang pasien rawat inap di RSUD Dr. Saiful Anwar Malang dimulai pada tahap pra-penerimaan, dimana pada tahap tersebut pihak rumah sakit mengumpulkan informasi sebanyak mungkin tentang calon pasien. Pada tahap penerimaan, ada penjelasan mengenai tata tertib yang berlaku, memberikan uang muka. Kemudian, pada tahap perawatan, memasukkan biaya atas segala tindakan dalam rekening pasien. Pada tahap penataan rekening dengan dikumpulkannya rekaman pembiayaan, dan selain itu jika pasien tidak mampu dapat mengajukan permohonan keringanan pembiayaan. Pada tahap penagihan, RSUD Dr. Saiful Anwar akan melakukan proses penagihan kepada pihak Dinas Kesehatan Provinsi Jawa Timur sebagai penjamin ataupun perorangan. Dan pada tahap penutupan rekening/tagihan, terjadinya pelunasan tagihan ataupun penghapusan tagihan. Penyebab terjadinya piutang karena keterlambatan pihak pengutang untuk membayar dan tidak patuh pada kebijakan/aturan yang sudah ditetapkan. Saran yang diberikan adalah untuk membuat kebijakan intern mengenai piutang dan birokrasi yang singkat untuk mempermudah pasien.
ENGLISH:
Receivable is an important element and needs a good policy in its management. Patients’ receivable is the current asset of a hospital. The characteristics of this receivable is “liquid” enough, which means that if a patient pays his obligation on time without any delay, the hospital management is then considered successful in keeping sustainability of working capital which can be used for the hospital viability. The purpose of this research is to examine the system and management of hospitalized patients in Dr. Saiful Anwar Malang General Hospital (RSUD).
This research is an analytic descriptive research with direct observation in the running system and interview which is carried out with the people involved and hospitalized patients. The research methodology used is a qualitative research methodology.
The research result shows that the application of management system of hospitalized patients in Dr. Saiful Anwar General Hospital (RSUD), Malang, begins from the pre-admission step. The hospital collects many information of the prospective patient. In the admission step, there is an explanation of applicable rules and granting advances. Then, in treatment phase, hospital includes costs for all actions into the patient's account. In the phase of account regulation, the hospital collects financing record. Besides, if the patient cannot afford to pay the cost, he/she can make petition waivers. In the billing phase, RSUD Dr. Saiful Anwar Malang will do the process of billing to the East Java Provincial Health Office as a guarantor or individual. In the account closing phase, the time of the bills payment or removal bills occur. The cause of receivable is the tardiness of the debtor in paying the bills and disobedience toward the rules which have been fixed. As suggestions for the hospital, they should create an intern policy dealing with receivable and short bureaucracy to facilitate patients.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Munir, Misbahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Manajemen Piutang; Siklus Piutang; Piutang Rumah Sakit; Receivable Management; Receivable Cycle; Hospital Receivable | ||||||
Subjects: | 15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1502 Banking, Finance and Investment > 150201 Finance | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen | ||||||
Location: | 150201 | ||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | ||||||
Date Deposited: | 09 Oct 2015 09:50 | ||||||
Last Modified: | 09 Oct 2015 09:50 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2356 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |