Chusna, Musyhidatul (2020) Pengembangan media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojo dalam pembelajaran IPS Kelas VII A MTs Riyadlatul Fallah. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16130128.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Urgensi dari penggunaan media selama proses pembelajaran adalah meminimalisir terjadinya verbalisme pada siswa. Hal ini diungkapkan pula oleh Edgar dale dalam kerucut pengalamnya. Disamping itu, dengan kondisi pandemi Covid-19 yang memaksa seluruh masyarakat untuk teteap berada di rumah, diperlukan adanya media pembelajaran yang dapat memfalitasi hal tersebut. Melalui media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojo diharapkan dapat membantu siswa dan guru dalam proses pembelajaran dari rumah. Penelitian dan pengemabnagan media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojoo dikembangkan pada sub materi Dinamika Penduduk.
Tujuan penelitian ini yaitu (1) Mengidentifikasi langkah-langkah pengembangan media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojo yang tepat dalam mata pelajaran IPS kelas VII A MTs Riyadlatul Fallah, (2) Menilai kelayakan media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojo dalam mata pelajaan IPS untuk siswa kelas VII A MTs Riyadlatul Fallah berdasarkan penilaian dari ahli materi dan ahli media.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D). Model pengembangan yang digunakan adalah jenis ADDIE. Untuk mengetahui hasil kelayakan produk yang dikembangkan menggunakan angket validasi dari ahli media, ahi materi dan praktisi, serta uji T dari hasil respon siswa sebelum dan setelah penggunaan media pembelajaran online berbasis aplikasi Classdojo.
Hasil penelitian dan pengembangan menunjukkan sebagai berikut: (1) pengembanagn media pembelajaran melalui 5 (lima) tahap, yaitu analisis, perencanaan, pengembangan, implementasi dan evaluasi. (2) berdasarkan uji kevalidan materi dan mediadidapatkan hasil tingkat ke validan dari ahli materi 80% dengan kategori valid, ahli media 89% dengan kategori sangat valid, guru 87,5% dengan kategori sangat praktis.
ENGLISH:
The urgency of using media during the learning process is to minimize the occurrence of verbalism in students. This is also explained by Edgar Dale in his cone of experience. In addition, with the Covid-19 pandemic condition that forces all people to stay at home, it is needed a learning media that can facilitate it. Through online learning media based on the Classdojo application, it is hoped that it can help students and teachers in the learning process from home. Research and development of online learning media based on the Classdojoo application were developed on sub-material Population Dynamics.
This study aims (1) to identify the steps of developing online learning media based on the Classdojo application in social studies 7 th A grade MTs Riyadlatul Fallah, (2) to assess the properness of online learning media based on the Classdojo application in social studies subject for7thA grade students MTs Riyadlatul Fallah based on assessment from material and media professional.
The method that is used in this research Research and Development (R&D). The development model used is the ADDIE type. To find out the properness of the product that whch is developed using a validation questionnaire from media proffessional, material professional, and practitioner, and the T test of the result of student responses before and after using of online learning media based on the Classdojo application.
The research and development results show the following: (1) the development of learning media through five stages, namely analysis, planning, development, implementation and evaluation. (2) based on the validity of the material and media, the validity level from 80% material professional with the valid category, 89% media professional with the very valid category, 87.5% teacher with the very practical category.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yunus, Muh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Classdojo; Pembelajaran IPS; Development; Classdojo; Social Studies Learning | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130306 Educational Technology and Computing 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Musyhidatul Chusna | ||||||
Date Deposited: | 19 Oct 2020 13:13 | ||||||
Last Modified: | 19 Oct 2020 13:13 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/22737 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |