Nuruzzakiah, Reni (2012) Hubungan komunikasi orang tua terhadap rasa percaya diri siswa kelas XI di SMK PGRI 1 Ngawi. Other thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
07410103_Pendahuluan.pdf Download (547kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
07410103_Indonesia.pdf Download (76kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
07410103_Inggris.pdf Download (7kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
07410103_Arab.pdf Download (120kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
07410103_Bab_1.pdf Download (328kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
07410103_Bab_2.pdf Download (581kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
07410103_Bab_3.pdf Download (432kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
07410103_Bab_4.pdf Download (534kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
07410103_Bab_5.pdf Download (233kB) | Preview |
|
|
Text (References)
07410103_Daftar_Pustaka.pdf Download (139kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
07410103_Lampiran.rar Download (5MB) |
Abstract
INDONESIA:
Dalam kehidupan sehari-hari disadari atau tidak komunikasi adalah bagian dari kehidupan manusia. Dalam keluarga komunikasi orang tua dan anak itu sangat penting bagi perkembangan kepribadian anak. Setiap orang tua menghrapkan anaknya kelak menjadi “seorang”. Banyak sifat pendukung kemajuan harus dibina sejak dini. Salah satu di antaranya adalah rasa percaya diri (self confidence). Orang tua bertanggung jawab memenuhi kebutuhan anak guna mengembangkan keseluruhan eksistensi anak, kebutuhan tersebut meliputi kebutuhan biologis maupun kebutuan psikologis seperti rasa aman, dikasihi, dimengerti sebagai anak, sehingga anak dapat tumbuh dan berkembang ke arah harmonis. Tapi banyak dijumpai dalam kehidupan sehari-hari kurangnya komunikasi antara orang tua dan anak, sehingga anak merasa kurang percaya diri. Berkomunikasi dengan anak merupakan suatu cara yang paling efektif untuk menghindari hal-hal yang tidak diinginkan. Tentu saja, komunikasi disini harus bersifat dua arah, artinya kedua belah pihak saling mendengarkan pandangan satu sama lain. Dengan melakukan komunikasi, orang tua dapat mengetahui pandangan-pandangan dan kerangka berfikir anaknya, dan sebaliknya anak juga dapat mengetahui apa yang diinginkan oleh orang tuanya.
Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mencari tingkat komunikasi orang tua dan rasa percaya diri siswa kelas XI di SMK PGRI 1 Ngawi. Selain itu penelitian ini juga untuk mengetahui hubungan komunikasi orang tua terhadap rasa percaya diri siswa kelas XI di SMK PGRI 1 Ngawi.
Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Penelitian dilaksanakan di SMK PGRI 1 Ngawi, dengan jumlah populasi 75 siswa, data pendukung dalam penelitian ini diperoleh melalui observasi, dokumentasi dan angket. Skala yang digunakan ada 2 yaitu skala komunikasi orang tua 40 aitem dan rasa percaya diri 32 aitem. Metode analisis data dilakukan dengan teknik korelasi Product Moment Karl Pearson dengan menggunakan bantuan SPSS 16.0 for windows.
Dari hasil analisis diketahui bahwa dari 75 siswa, 13 siswa memiliki tingkat komunikasi yang tinggi dengan prosentase 17%,51 tingkat sedang dengan prosentase 68% dan 11 tingkat rendah dengan prosentase 15%. Untuk tingkat rasa percaya diri 17 siswa tingkat tinggi dengan prosentase 23%, 45 siswa tingkat sedang dengan prosentase
60% dan 13 siswa rendah dengan prosentase 17%. Berdasarkan hasil analisis data dengan menggunakan korelasi product moment didapatkan hasil r hitung 0,637 dan r tabel 0,000. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan.
ENGLISH:
In everyday life we realize it or not the communication is part of human life. in families, Communication of parents and children is very important for the development of the child's personality. Every parent hope they son would become "a people". Many supporters of the nature of progress must be nurtured from an early age. One of them is the confidence (self confidence). Parents are responsible to meet the needs of children in order to develop the whole existence of the child, these needs include the needs of biological and the need of psychological such as security, loved, understood as a child, so children can grow and develop in the direction of harmony. But many found in everyday life the lack of communication between parents and children, so children feel less confident. Communicating with children is one of the most effective way to avoid things that are not desirable. Of course, here the communication must be bi-directional, meaning that both sides are listening to the views of each other. With communication, parents can find out the views and frame his thinking, and vice versa child can also find out what is desired by the parents.
The purpose of this research is to find the level of parent communication and self-confidence of students in class XI SMK PGRI 1 Ngawi. In addition, this study also examined the association of parents of communication confidence XI grade students at SMK PGRI 1 Ngawi.
This type of research uses a quantitative approach. The experiment was conducted at SMK PGRI 1 Ngawi, with a population of 75 students, supporting data in this study were obtained through observation, interviews, documentation and questionnaires. There are two scales used, namely the scale of 40 aitem parent communication and self-confidence 32 aitem. Methods of data analysis was done by using Pearson Product Moment correlation using SPSS 16.0 for windows.
From the analysis note that from 75 students, 13 students have a high level of communication with the percentage of 17%, with a 51 percent rate was 68% and 11 lower rate with the percentage of 15%. For the confidence level of 17 percent of students with high levels of 23%, 45 students were level with the percentage of 60% and 13 students with a low percentage of 17%. Based on the results of data analysis using the product moment correlation r calculated results obtained 0.637 and 0.000 r table. This suggests that there is a significant positive relationship.
Item Type: | Thesis (Other) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Komunikasi Orang Tua; Rasa Percaya Diri; Parental Communication; Self Confidence | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170109 Personality, Abilities and Assessment | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170109 | ||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | ||||||
Date Deposited: | 28 Sep 2015 10:23 | ||||||
Last Modified: | 28 Sep 2015 10:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2194 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |