Hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar pada siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Pamekasan

Budianto, Didik (2013) Hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar pada siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Pamekasan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
07410130_Pendahuluan.pdf

Download (800kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
07410130_Indonesia.pdf

Download (85kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
07410130_Inggris.pdf

Download (58kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
07410130_Bab_1.pdf

Download (297kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
07410130_Bab_2.pdf

Download (337kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
07410130_Bab_3.pdf

Download (329kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
07410130_Bab_4.pdf

Download (536kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
07410130_Bab_5.pdf

Download (152kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
07410130_Daftar_Pustaka.pdf

Download (64kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
07410130_Lampiran.rar

Download (2MB)

Abstract

INDONESIA:

Kecerdasan Emosi adalah kemampuan seseorang dalam mengendalikan, menguasai dan mengentrol emosinya, serta mampu dalam menghadapi situasi tertentu dengan memberi respon yang positif. Siswa yang mempunyai kecerdasan emosi juga menunjukkan karakteristik sebagai individu yang mampu dalam hal mengidenfikasikan emosi diri sendiri, mengelola dan dan mengendalikan emosi diri sendiri, motivasi sendiri, mengenali emosi orang lain, dan membina hubungan baik dengan orang lain. Sedangkan prestasi belajar adalah hasil yang diperoleh berupa kesan yang mengakibatkan pearubahan dalam diri individu sebagai hasil dari aktifitas belajar.siswa yang mempunyai prestasi belajar juga menunjukkan karakteristik sebagai individu yang mampu memperoleh hasil yang diperoleh dari prestasi belajar berupa kesan yang mengakibatkan perubahan dalam diri individu sebagai hasil dari aktifiatas belajar.

Penelitian ini dilakukan di kelas II Madrasah Aliyah MAN Pamekasan dengan tujuan mengetahui tingkat kecerdasan emosi siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan, mengatahui tingkat prestasi belajar siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan, untuk membuktikan ada atau tidak hubungan antara kecerdasan emosi dengan prestasi belajar pada siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Subyek penelitian berjumlah 39 responden yang dipilih dengan menggunakan purposive cluster random sampling. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan metode angket berupa skala dan dilengkapi dokumentasi. Analisis penelitian ini menggunakan teknik analisis korelasi Product Moment Kalr Pearson dengan bantuan SPSS versi 16.0 for Windows.

Hasil dari penelitian yang dilakukan, diketahui bahwa tingkat kecerdasan emosi siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan dengan prosentase 71.79%. sedangkan tingkat prestasi belajar siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan prosentase 87.17%. Korelasi rxy = 0,550 sig = 0,00< 0,01) dimana koefisien korelasi menujukkan ada hubungan antara kecerdasan emosi dengan prestasi belajar pada siswa kelas II Madrasah Aliyah Negeri MAN Pamekasan. Nilai antara keduanya menunjukkan keragaman tingkat korelasi yang terjadi. Jika tidak terdapat hubungan sistematik antar korelasi variabel pada penelitian ini ditanyakan mempunyai korelasi yang signifikan

ENGLISH:

Emotional Quotient is an ability of someone to restraint, to handle and to control their emotion, as well as to challenge certain situation by giving positive response. Students with emotional quotient show the characteristic of being individual who is able to identify their self-emotion, to manage and to control their self-emotion and self-motivation, to recognize other emotion, and to develop good relationship with other. Learning achievement is the result of impression of learning activity which causes change upon the individual. Students with learning achievement show the characteristic of being individual with the impression causing a change upon their self due to their learning activity.

Research is carried out at Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan. The objectives of research are to understand the emotional quotient of Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan, to acknowledge the learning achievement of Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan, and to prove whether there is a relationship between emotional quotient and learning achievement among Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan.

Research method is quantitative. The subject of research is 39 respondents selected by purposive cluster random sampling. Data are collected using questionnaire, scale and documentation. The analysis device is correlation analysis technique, precisely Karl Pearson’s Product Moment assisted by SPSS version 16.0 for Windows.

Result of research indicates that the emotional quotient of the majority of Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan is rated as 71.79 %, while the learning achievement of Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan is given rate of 87.17 %. The explanation of significant correlation is not only remained at rate of 0.550 but at sig = 0.000 < 0.01 (described by the result of calculation of rxy = 0.550 and sig = 0.000 < 0.01). Coefficient of correlation represents a guide of quantitative rate, and it indicates that there is a relationship between emotional quotient and learning achievement among Students Grade II of Madrasah Aliyah Negeri Pamekasan. Both rates above show the variance of correlation. If there is no systematic relationship between correlations, the finding of significant correlation should be questioned.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Amiq, M. Bahrun
Keywords: Kecerdasan Emosi; Prestasi Belajar; Emotional Quotient; Learning Achievement
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170103
Depositing User: Dwi Aprilia Gendhis
Date Deposited: 11 Sep 2015 02:51
Last Modified: 11 Sep 2015 02:51
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1843

Actions (login required)

View Item View Item