Hubungan asertivitas dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang

Fikri, M. Jauharul (2013) Hubungan asertivitas dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
07410042_Pendahuluan.pdf

Download (260kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
07410042_Indonesia.pdf

Download (10kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
07410042_Inggris.pdf

Download (12kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
07410042_Arab.pdf

Download (102kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
07410042_Bab_1.pdf

Download (308kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
07410042_Bab_2.pdf

Download (445kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
07410042_Bab_3.pdf

Download (703kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
07410042_Bab_4.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
07410042_Bab_5.pdf

Download (156kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
07410042_Daftar_Pustaka.pdf

Download (15kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Appendices)
07410042_lampiran.pdf

Download (669kB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Prokrastinasi akademik merupakan fenomena yang banyak terjadi dikalangan mahasiswa. Mahasiswa banyak yang menunda mengerjakan tugas-tugas kuliah serta mengulur waktu dalam menyelesaikan studinya. Fenomena prokrastinasi akademik oleh mahasiswa juga terjadi di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Berdasarkan data dari Bagian akademik Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang tanggal 27 Desember 2011 masih terdapat 19 mahasiswa dari angkatan 2005, 27 mahasiswa dari angkatan 2006, dan 98 mahasiswa dari angkatan 2007, yang seharusnya sudah dapat menyelesaikan skripsi. Fakta tersebut menggambarkan bahwa sebagian besar mahasiswa psikologi melakukan prokrastinasi akademik.

Fenomena prokrastinasi yang terjadi pada mahasiswa UIN Malang tersebut diduga terkait dengan tingkat asertifitas seseorang. Seseorang dikatakan asertif bila ia mampu menegakkan hak-hak pribadi dengan cara mengekspresikan pikiran, perasaan, dan keyakinan yang ada dalam dirinya dengan cara langsung melalui ungkapan verbal yang dilakukan dengan jujur dan dengan cara nyaman tanpa mengabaikan hak-hak orang lain. Sedangkan orang-orang non-asertif adalah sebaliknya. Sehingga bisa dikatakan bahwa mahasiswa-mahasiswa UIN yang melakukan prokrastinasi adalah mahasiswa-mahasiswa yang non-asertif atau tingkat asertifitasnya rendah.

Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah terdapat hubungan antara tingkat asertivitas dengan tingkat prokrastinasi yang dilakukan oleh mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Malang. Penelitian dilakukan terhadap mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Malang dengan jumlah sampel sebesar 210 responden. Sampel diambil dengan metode Simple Random Sampling, sedangkan tingkat hubungan antar variabel dianalisis menggunakan teknik korelasi Product Moment.

Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa tingkat asertivitas sebagian besar respoden berada di level sedang yaitu sebanyak 49,52%. Sedangkan responden yang tingkat asertivitasnya rendah dan tinggi berturut-turut sebesar 15,71% dan 34,76%. Dan mayoritas respoden memiliki tingkat prokrastinasi yang tinggi yaitu sebanyak 42,38%. Sedangkan responden yang tingkat prokrastinasinya rendah sebesar 27,62% dan sedang sebesar 30%. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang substansial antara tingkat asertivitas dengan tingkat prokrastinasi yaitu sebesar - 0,554. Hubungan tersebut signifikan pada taraf kepercayaan 95%. Variabel Asertivitas berkontribusi sebesar 30,7% terhadap tingkat Prokrastinasi. Sedangkan 69,3% tingkat prokrastinasi mahasiswa dijelaskan oleh variabel lain. Dengan demikian hipotesis diterima.

ENGLISH:

The Academic Procrastination is a phenomenon that occurs among many students. There are many students who postpone doing a lot of assignments and gain time to complete their studies. The phenomenon of academic procrastination doing by many students also occurs in the UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Based on data from the academic division of the Psychology Faculty of UIN Malang dated December 27, 2011 shown that there are 19 students from the class of 2005, 27 students from the class of 2006, and 98 students from the class of 2007, which should be able to complete the thesis. This fact illustrates that the majority of students of psychology faculty doing academic procrastination.

The phenomenon of procrastination that doing by UIN Malang students is assumed that is related to a person's assertiveness level. An assertive person is someone who was able to establish personal rights by expressing thoughts, feelings, and beliefs in his straightforward manner through verbal expressions that is fair and convenient manner without ignoring the rights of others. While the non-assertive person is the opposite. That is to say that students of UIN who perform procrastination are a non-assertive person or having low level Assertiveness.

This study aims to determine whether there is a relationship between the level of assertiveness with the level of procrastination by students of the Psychology Faculty of UIN Malang. Research conducted on students of the Psychology Faculty of UIN Malang with a sample of 210 respondents. Samples were taken with Simple Random Sampling method, while the relationship between variables were analyzed using Product Moment Correlation technique.

The results is that the assertiveness level of majority respondent is in medium level, that is 49.52%. While respondents having low-level and high asertivitasnya are 15.71% and 34.76%. And the majority of respondents is in a high level of procrastination, that is 42.38%. While respondents in low level and medium procrastination are 27.62% and 30%. The results showed a substantial relationship between the level of assertiveness with procrastination level that is -0.554. The relationship is significant at the 95% confidence level. Assertiveness variables accounted for 30.7% of the level of Procrastination. While the 69.3% level of student procrastination explained by other variables. Thus the hypothesis is accepted.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Mangestuti, Retno
Keywords: Asertivitas; Prokrastinasi Akademik; assertiveness; Academic Procrastination
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170103
Depositing User: Heni Kurnia Ningsih
Date Deposited: 07 Sep 2015 09:12
Last Modified: 07 Sep 2015 09:12
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1835

Actions (login required)

View Item View Item