Ardianasari, Lusi (2013) Pengaruh kecanduan game online terhadap penyesuaian sosial pada remaja di Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
09410029_Pendahuluan.pdf Download (522kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
09410029_Indonesia.pdf Download (86kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
09410029_Inggris.pdf Download (85kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
09410029_Arab.pdf Download (195kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
09410029_Bab_1.pdf Download (327kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
09410029_Bab_2.pdf Download (643kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
09410029_Bab_3.pdf Download (549kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
09410029_Bab_4.pdf Download (791kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
09410029_Bab_5.pdf Download (235kB) | Preview |
|
|
Text (References)
09410029_Daftar_Pustaka.pdf Download (153kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
09410029_Lampiran.rar Download (963kB) |
Abstract
INDONESIA:
Masa remaja adalah masa dimana seseorang tumbuh dan berkembang untuk mencapai kedewasaan, dimana dalam prosesnya remaja melakukan penyesuaian sosial. Di zaman modern, interaksi sosial sebagai bentuk penyesuaian sosial yang dilakukan remaja tidak terbatas dalam dunia nyata saja, namun seiring dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi yang semakin pesat membantu manusia untuk berinteraksi satu sama lain tanpa dibatasi oleh jarak dan waktu. Salah satu program yang paling diminati oleh kalangan remaja saat ini adalah media game online. Seseorang yang terikat pada kebiasaan yang sangat kuat dan tidak bisa lepas untuk bermain game online dapat dikatakan bahwa orang tersebut telah Kecanduan game online, yang ditandai dengan adanya dorongan untuk melakukan secara terus menerus yang disertai penarikan diri, ketidak mampuan mengatur waktu, mempunyai masalah dengan pengaruh interpersonal dan kesehatan.
Penelitian ini dilakukan di Malang, dengan tujuan (1) untuk mengetahui tingkat penyesuaian sosial pada remaja di Malang, (2) untuk mengetahui tingkat kecanduan game online pada remaja di Malang, (3) untuk mengetahui pengaruh kecanduan game online terhadap penyesuaian sosial pada remaja di Malang.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Subyek penelitian sebanyak 60 responden yang dipilih menggunakan purposive sampling. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan skala. Analisa data dalam penelitian ini menggunakan analisis simple linier regression.
Hasil penelitian yang dilakukan, diketahui bahwa (1) tingkat penyesuaian sosial remaja di Malang mayoritas berada pada kategori rendah dengan prosentase 51,67% atau 31 subyek. (2) Sedangkan mayoritas tingkat kecanduan game online pada remaja di Malang berada dalam kategori tinggi dengan prosentase 40% atau 24 subyek. (3) Diketahui pula (F=2,453 dengan p=0,000 dan R² = 0,410) yang artinya ada pengaruh yang signifikan antara kecanduan game online terhadap n penyesuaian sosial remaja di Malang. Adapun sumbangan kecanduan game online terhadap penyesuaian sosial sebesar sebesar 41%, sedangkan sisanya sebesar 59% penyesuaian sosial remaja dipengaruhi oleh faktor lain.
ENGLISH:
Adolescence is a period in which a person grow and develop to reach maturity, where teenagers in the process of social adjustment.In modern times, social interaction as a form of social adjustment by adolescents are not limited in the real world, but as with the development of science and technology is growing rapidly helps humans to interact with each other without being limited by distance and time.One of the most interesting programs among teens today are online game media.Someone who bound to the habits that are very strong and can not get away to play game online one can say that the person has online game addiction, which is characterized by the urge to do that with continuous withdrawal, inability to manage time, have problems with relationships interpersonal and health.
The research was conducted in Malang, with the aim is (1) to determine the level of social adjustment in adolescent in Malang, (2) to determine the level of online game addiction in adolescents in Malang, (3) to determine the effect of online game addiction to social adjustment in adolescent in Malang.
This study uses quantitative methods. Study subjects were 60 respondents who selected using purposive sampling. In collecting the data, the researcher used the questionnaire method in the form of scale. Analysis of the data in this study using simple linear regression analysis, using SPSS version 16.0 for Windows.
Results of the research that have been conducted, it is known that (1) the level of social adjustment adolescent in Malang low are in the category with the percentage of 51,67% or 31 subjects.(2) While the high of online game addiction rate in adolescent s in Malang in a category is the percentage of 40% or 24 subjects. (3) It is well known (F = 2.453 with p = 0.000 and R ² = 0.410), which means there is a significant relationship between online game addiction to the social adjustment of adolescent gamers in Malang.As for the contribution of online game addiction to the social adjustment of 41%, while the remaining 59% of adolescent social adjustment gamers influenced by other factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecanduan Game Online; Penyesuaian Sosial Remaja; Addictions Of Online Game; Teen Social Adjustment | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170102 | ||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | ||||||
Date Deposited: | 08 Sep 2015 11:03 | ||||||
Last Modified: | 08 Sep 2015 11:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1822 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |