Muhlishin, Ahmad (2014) Nilai pendidikan karakter menurut K.H. Bisri Mustofa : Studi kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110108.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Salah satu masalah pendidikan di Indonesia adalah rendahnya kualitas akhlak meskipun secara akademik telah menyandang gelar sarjana bahkan lebih tinggi. Beberapa kasus yang menimpa negeri ini seperti KKN, demo mahasiwa, semua itu dilakukan oleh kalangan terdidik. Bila berkaca dari sejarah, SR (sekolah rakyat) adalah sekolah yang memasukkan budi pekerti sebagai mata pelajaran yang sekarang pelajaran tersebut tidak ada. Sehingga dampaknya sekarang, pendidikan hanya melahirkan calon generasi penerus bangsa yang berkualitas bagus dalam bidang kognitif tetapi rendah dalam bidang afektif. Inilah yang menjadi akar munculnya orang pintar tetapi minteri, murid yang kurang beradab (kurang sopan santun), hilang rasa patuh dan ta’dzim kepada guru, sehingga pendidikan serasa tidak punya atsar meskipun sudah diracik sedemikian rupa mengenai kurikulumnya, sampai pembelajarannya. Melihat kurangnya mutu akhlak yang dihasilkan oleh pendidikan sekarang, ada baiknya kita bercermin ke pesantren artinya kembali ke pendidikan pesantren yang tidak neko-neko (istilah Jawa) dalam pembelajarannya, meskipun dinilai kuno, faktanya mereka yang keluaran pesantren dianggap masih mampu menjaga nilai-nilai batas antara haq dan batil. Berangkat dari latar belakang itulah penulis ingin mengangkat sebuah kitab klasik karangan KH Bisri Mustofa, untuk mengulas nilai pendidikan karakter menurut beliau yang dibahas dalam skripsi dengan judul Pendidikan Karakter Menurut KH Bisri Mustofa Dalam Kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela.
Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan jenis penelitian studi kepustakaan (library research). Sumber data primer berasal dari personal document yaitu kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela dan sumber sekunder berasal dari buku-buku, artikel dan hasi penelitian yang lain yang berkaitan dengan pendidikan karakter. Untuk teknik analisis data menggunakan content analysis dengan pendekatan induktif . Adapun tahap-tahap penelitian yang akan dilakukan antara lain tahap pra-penelitian, tahap analisis data meliputi pengorganisasian data, pemberian makna dan tahap laporan penelitian. Adapun hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai karakter yang ada dalam kitab Ngudi Susila Sala Pitedah Kanthi Terwela yaitu Setelah menganalis dan mengkaji kitab ini secara mendalam, maka penulis berkesimpulan bahwa nilai-nilai karakter yang terkandung dalam naskah Syi’ir Ngudhi Susila Saka Pitedah Kanthi Pertela yaitu Mandiri, Disiplin, Kerja keras, Semangat, Cinta tanah air, Cinta damai, Tanggung jawab, Jujur, Gemar membaca, Taat, Beradab, Ta’dzim, Qona’ah, Kasih sayang, Sadar diri, Sabar, Adil, Tawadlu dan Ahli dzikir. Adapun wujud impelementasi nilai karakter kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela ialah melalui program pendidikan berkarakter yang dicanangkan tahun 2011oleh Kemdikbud dengan menetapkan 18 nilai karakter yang wajib disisipkan dalam proses pembelajaran peserta didik.
ABSTRACT
One of education problems in Indonesia is constructing quality of akhlaq (morals). Although academically most of students have gotten their degrees, even they have achieved higher than it. Some cases which faced by this country are like KKN (Collusion, Corruption, and Nepotism), demonstrations by university students, and other briberies. Mostly all of those cases are committed by educated people. Looking back to the history, SR (Sekolah Rakyat) was a school which inserted morals as one of its subjects whereas today this subject has been removed. So the effect is that nowadays education only producing generations of nation who have good quality on cognitive neither on affective. This is as a root of appearing clever person but pedantic or minteri (Javanese term), impolite student, lost of obedient sense and lost of ta'dzim sense to the teacher, so education feels like have no trace or atsar (Arabic term), even though it has been blended as good as possible on the curriculums till the class activities. Seeing this phenomenon on less quality of morals that produced by education, now we ought to look at pesantren (Islamic Boardinghouse). It means go back to the pesantren education which is simple or not neko-neko (Javanese term) in its subjects. Though it is valued too old-fashioned, the fact is that alumni of pesantren are deemed still be able to keep limit values between haq (truth) and bathil (fault). Departing from this background, the writer intends to bring up a classic kitab written by K.H. Bisri mustofa, that presented in this thesis entitled Character Education According to K.H. Bisri Mustofa in the kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela.
This research is done by using library research. The primary data source taken from personal document, it is "kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela" and secondary data taken from some books, articles, and other finding researches that related with character education. For analyzing the data, the writer uses content analysis technique through inductive approach. Some stages of the research that will be done are: pre-research, data analysis includes organizing the data, giving meanings, and research report. After analyzing and comprehending kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela deeply, then the writer concludes that character values which consisting in kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela are independent, discipline, hard work, enthusiasm, patriotism, loving peace, responsible, honest, delight in reading book, loyal, polite, ta'dzim, qona’ah, affection, self-conscious, patient, fair, tawadhu', and dzikir adept/ulul albab (Arabic term). Implementation configuration of character values of kitab Ngudi Susila Saka Pitedah Kanthi Terwela is through character education program which had been officially legitimated in 2011 by KEMDIKBUD by establishing eighteen character values which must be inserted in the education process of the education participants.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan; Karakter; Nilai Karakter; implementasi; Education; Character; Character Value; Implementation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:02 | ||||||
Last Modified: | 19 Jun 2023 14:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8893 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |