Responsive Banner

Strategi public relations dalam mengembangkan citra Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang

Rif'atin, Fina (2024) Strategi public relations dalam mengembangkan citra Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
200106110093.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

INDONESIA:

Public Relations berfungsi sebagai pusat informasi dan pendidikan yang mengfasilitasi pertukaran dua arah antara lembaga dan masyarakat. Dengan komunikasi yang terjalin baik, public relations dapat menyampaikan pesan mengenai tujuan, kebijakan, prosedur atau layanan yang diberikan lembaga kepada masyarakat. Banyaknya lembaga pendidikan menjadikan persaingan antar sekolah semakin kompetitif, hal yang diperlukan untuk tetap mempertahankan eksistensi madrasah dalam bersaing dengan lembaga lainnya adalah dengan memiliki citra positif dari masyarakat. Maka, strategi public relations untuk lembaga mutlak diperlukan. Strategi public relations berguna untuk meningkatkan mutu pendidikan, memuaskan pengguna (masyarakat) dan mendapatkan citra yang baik dari pengguna (masyarakat).

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui (1) Strategi yang dilakukan dalam kegiatan public relations Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang. (2) Apa saja faktor penghambat dan pendukung dalam melaksanakan strategi public relations Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang. (3) Hasil dari strategi public relations dalam mengembangkan citra Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang.

Jenis penelitian dalam penelitian ini adalah studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini dimulai pada bulan April-Juni di Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang dengan menggunakan Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Adapun teknis analisis data dalam penelitian ini menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan Kesimpulan. Dan penelitian ini menggunakan pengecekan keabsahan data dengan menggunakan trianggulasi sumber dan trianggulasi teknik.

Hasil dari penelitian ini adalah (1) Public relations Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang menjalankan strategi dalam mengembangkan citra melalui tiga cara yaitu: event, publikasi, dan communication involment (hubungan dengan public). (2) Dalam pelaksanaan strategi public relations terdapat tiga faktor penghambat dan lima faktor pendukung. (3) Hasil dari strategi public relations dalam mengembangkan citra Madrasah yaitu: banyaknya kepercayaan yang timbul dari element masyarakat, terjalin kerjasama yang efektif, dukungan dan kerjasama dengan masyarakat, dan tingginya partisipan loyalis pengguna jasa pendidikan.

ENGLISH:

Public Relationsserves as an information and education center that facilitates two-way exchange between institutions and the community. With good communication, public relations can convey messages about the goals, policies, procedures or services provided by the institution to the community. The number of educational institutions makes competition between schools increasingly competitive, what is needed to maintain the existence of madrasahs in competing with other institutions is to have a positive image from the community. Therefore, a public relations strategy for institutions is absolutely necessary. A public relations strategy is useful for improving the quality of education, satisfying users (the community) and getting a good image from users (the community).

The purpose of this study is to determine (1) the strategies used in public relations activities at State Islamic Senior High School 4 Jombang. (2) what are the inhibiting and supporting factors in implementing the public relations strategy at State Islamic Senior High School 4 Jombang. (3) the results of the public relations strategy in developing the image of State Islamic Senior High School 4 Jombang.

The type of research in this study is a case study with a qualitative approach. This study began in April-June at Madrasah Aliyah Negeri 4 Jombang using data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The technical data analysis in this study uses data reduction, data presentation, and drawing conclusions. And this study uses data validity checking using source triangulation and technique triangulation.

The results of this study are (1) Public relations of State Islamic Senior High School 4 Jombang implements a strategy in developing its image through three methods, namely: events, publications, and communication involvement (public relations). (2) In implementing the public relations strategy, there are three inhibiting factors and five supporting factors. (3) The results of the public relations strategy in developing the image of the Madrasah are: the large amount of trust that arises from elements of society, effective cooperation, support and cooperation with the community, and the high number of loyal participants in using educational services.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Keywords: Public Relations; Meningkatkan Citra Madrasah; Public Relations; Improving Madrasah Image
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Fina Rif'atin
Date Deposited: 07 Jan 2025 14:02
Last Modified: 07 Jan 2025 14:02
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/72074

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item