Widiananda, Kassyafaeny Pratama (2016) Hubungan antara kecerdasan emosional dengan penyesuaian diri santriwati Ponpes Daarul Ukhuwwah Cemorokandang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410071.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pesantren sebagai lembaga pendidikan yang memiliki akar kuat (Indigenous) pada masyarakat muslim Indonesia, dalam perjalanannya mampu menjaga dan mempertahankan tradisi yang berbeda dengan model pendidikan multi aspek. Tradisi proses pendidikan itu lah mengapa para santrinya (peserta didik) harus melakukan penyesuaian diri. Salah satu faktor dalam keberhasilan seseorang dalam penyesuaian diri adalah kecerdasan emosional. Penelitian ini bertujuan untuk; 1) Mengetahui tingkat penyeseuaian diri santri PONPES Daarul Ukhuwwah Cemorokandang, 2) Mengetahui tingkat kecerdasan emosional santri PONPES Daarul Ukhuwwah Cemorokandang, 3)Menguji hubungan antara kecerdasan emosional dengan penyesuaian diri santri PONPES Daarul Ukhuwwah Cemorokandang.
Penelitian ini termasuk jenis penelitian kuantitatif non-eksperimental dalam bentuk korelasi. Data yang didapatkan dianalisis dengan menggunakan perhitungan statistik correlation product-moment. Pengambilan sampel menggunakan populasi total santri putri SMP PONPES Daarul Ukhuwwah (PPDU) dengan jumlah 65 santri. Alat ukur yang digunakan adalah Skala Penyesuaian Diri yang mengacu pada teori Schneiders (1964), sedangkan alat ukur untuk kecerdasan emosional merupakan Emotional Inteligence Questionnaire (Goleman, 2000). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat penyesuaian diri santri putrid SMP PPDU Cemorokandang berada pada kategori tinggi sebanyak 13,8%, dan santri yang berada pada kategori sedang sebanyak 72,3%, sedangkan 13,8% berada pada kategori penyesuaian diri rendah. Hasil tingkat kecerdasan emosional santri putri SMP PPDU menunjukkan bahwa 12,3% berada pada kategori tinggi, 70,7% berada pada kategori sedang, dan 17% berada pada kategori rendah. Hasil analisis product moment menunjukkan bahwa terdapat hubungan positive yang sangat kuat dan signifikan antara kecerdasan emosional dengan penyesuaian diri santri yang ditunjukkan dari hasil pearson correlation sebesar (r)= 0,831 dengan sig (P) = 0,000 (P < 0,01). Hasil uji dan analisis tersebut menunjukkan berarti bahwa jika kecerdasan emosional tinggi, maka penyesuian diri juga tinggi.
ENGLISH:
Pesantren as an educational institution that has strong roots (Indigenous ) in the Muslim community in Indonesia , on the way are able to keep and maintain different traditions with multi-faceted education model. The tradition of the educational process that caused his students (learners) has to make adjustments. One factor in the success of a person in the adjustment is emotional intelligence. The goals of this study were to: 1) Know the level of self adjustment Daarul Ukhuwwah Islamic Boarding School’s Girls Junior High School students, 2) Know the level of Emotional Intelligence Daarul Ukhuwwah Islamic Boarding School’s Girls Junior High School students, investigate the correlation between Emotional Intelligence with Self Adjustment of Daarul Ukhuwwah Islamic Boarding School’s Girls Junior High School students.
This was correlation non experimental quantitative study/method. This data was analyzed by using statistic correlation product moment. Sample used the total population of Daarul Ukhuwwah Islamic Boarding School’s Girls Junior High School students as many 65. The method in this study using self adjustment scale based on Schneiders theory (1964), while in measure emotional intelligence using Emotional Intelligence Questionnaire. The result of this study showed that the level of students’ self adjustment of Daarul Ukhuwwah Islamic Boarding School’s Girls Junior High School reached the highest category in 13,8 %, in the middle category in 72,3 %, while in the lowest category in 13,8 %. Furthermore, the result showed that the level of students’ emotional intelligence reached the highest category in 12,3 %, in the middle category in 70,7 %, while in the lowest category in 17 %. The product moment analysis result showed that there was a strength, positive & significant correlation between Emotional Intelligence and students self adjustment of students that shows from Pearson correlation result as many (r)=0,831 and sig (P)=0,000 (P<0,01). The result of the analysis showed that if Emotional Intelligence was high, then the self adjustment would be high too, and vice versa.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Arifin, Zainul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecerdasan Emosional; Penyesuaian Diri; Santri; Pesantren; Emotional Intelligence; Self Adjustment; Santri; Pesantren | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 10 Jan 2017 11:31 | ||||||
Last Modified: | 10 Jan 2017 11:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5576 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |