Pranitasari, Yulia Suci (2015) Pengembangan buku ajar rumus matematika dan pemahaman IPA berbasis soal latihan pada siswa kelas VI MI PPAI Pandanajeng Tumpang Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11140043.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar Rumus Matematika dan Pemahaman IPA berbasis soal latihan dengan metode drill merupakan salah satu sarana guna membantu memahamkan siswa dalam pembelajaran. Melalui bahan ajar, diharapkan siswa dapat meningkatkan nilai dan mempermudah siswa dalam mempersiapkan USM (Ujian Akhir Sekolah) pada tahun pelajaran 2014-2015. Selain itu dengan adanya bahan ajar ini diharapkan dapat mendampingi siswa belajar secara mandiri, tanpa atau didampingi guru. Bahan ajar yang dapat mendukung proses pembelajaran Matematika dan IPA untuk persiapan USM adalah bahan ajar berbasis metode drill, berupa buku ajar siswa kelas VI SD/MI. Materi pokok yang dibahas adalah materi Matematika dan IPA yang terdapat pada SKL untuk kelulusan pada USM. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar Rumus Matematika dan Pemahaman IPA dengan berbasis soal latihan dengan metode drill dengan objek penelitian siswa kelas VI MI PPAI Pandanajeng Tumpang Malang.
Bentuk penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah deskriptif dengan analisis data secara kualitatif dan kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah Reserch and Development, yang mengacu pada model Dick and Carrey.
Hasil dari penelitian pengembangan bahan ajar rumus Matematika dan pemahaman IPA berbasis soal latihan dengan metode drill ini memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi matematika mencapai tingkat kevalidan 83%, ahli materi IPA mencapai tingkat kevalidan 85%, ahli desain mencapai tingkat kevalidan 92,5%, hasil uji coba pengguna (guru kelas VI) mencapai 97,5%, dan hasil uji coba lapangan (siswa kelas VI) mencapai 89,1%, hasil belajar siswa rata-rata nilai pre-test 65,65 dan nilai post-test 83,26. Pada uji-t manual dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil t hitung ≥ t tabel yaitu 4,316 ≥ 1,717 artinya Ho ditolak dan Ha diterima. Sehingga, terdapat perbedaan yang signifikan terhadap bahan ajar yang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, sehingga bahan ajar layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH:
The development of Mathematics formula teachings and Science Understanding exercises based with drill method is one of media to help study. Through teaching materials, students are expected to enchance the results and facilitate students in preparing USM (School Final Examination) in the academic year 2014 – 2015. In addition to the teaching materials is expected to accompany the students to learn independently, without or accompanied by a teacher. Teaching materials that can support the learning process for the USM preparation of mathematics and science teaching materials is based on drill method, such as textbook six graders of SD/MI. The primary subjects covered are mathematics and science materials contained on SKL for graduation at USM. The purpose of this research is to develop teaching materials and Understanding Mathematics formula and sciences based on drill exercises with the object of research is the sixth grade of MI PPAI Pandanajeng Tumpang Malang.
The reseacher uses descriptive with quantiative and qualitative data analysis method. This is Research and Develompment research method based on Dick and Carrey model.
The result of the research of the development of Mathematics formula and Sciences understanding based on exercise with drill method fulfill the validcriteria with the esult trial of Mathematics material experts achieve 83% of validity level, the Science experts achieve 85% of validity level, the design experts achieve 92,5% of validity level, the result of user trial (the teacher of class VI) achieve 97,5% and the fild result (the sixth grader students) achieve 89,1% the average of the students pre-test results about 65,65 and the post-test result about 83,26. At the-t manual with the understanding level about 0,05 the result are t-hitung ≥ t-tabel which is 4,316 ≥ 1,71 means Ho rejected and Ha accepted. As the result, there are significant differences in the development of teaching materials. This is show that development of teaching materials. This is show that the developing product has high validity qualification level, so teaching materials ca be used in the teaching process.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asmaningtias, Yeni Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar; Metode Drill; Rumus Matematika; Pemahaman IPA; Kelas VI SD/MI; Development; Teaching Materials; Drill Method; Mathematical Formula; Sciences Understanding; Class VI of SD/MI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 15 Dec 2016 15:09 | ||||||
Last Modified: | 15 Dec 2016 15:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5433 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |