Damanik, Luthfi Khairi (2016) Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter toleransi siswa di SMA Selamat Pagi Indonesia Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110142.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
SMA “Selamat Pagi Indonesia” Batu merupakan salah satu sekolah menengah tingkat atas yang memiliki ciri khas dan keunikan tersendiri. SMA “Selamat Pagi Indonesia” Batu memiliki siswa heterogen yang berasal dari berbagai agama dan suku bangsa di Indonesia. Yang lebih menarik lagi, dari siswa yang berasal dari berbagai macam daerah dan berbagai macam agama tersebut dapat hidup berdampingan dalam satu asrama dengan berbagai macam kegiatan keagamaan yang berbeda-beda pula.
Adapun fokus penelitian ini meliputi: 1) bagaimana strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter toleransi siswa di SMA “ Selamat Pagi Indonesia” Batu? 2) bagaimana dampak dari pelaksanaan strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter toleransi siswa SMA”Selamat Pagi Indonesia” Batu ? 3) Apa faktor pendukung dan penghambat guru PAI dalam menumbuhkan karakter toleransi siswa di SMA Selamat Pagi Indonesia Batu ?
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan teknik penelitian yang meliputi: wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis deskriptif kualitatif. Sedangkan keabsahan datanya akan diperkuat dengan melakukan pengecekan data menggunakan teknik triangulasi dan menggunakan bahan referensi.
Hasil penelitian ini adalah: Pertama, strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter toleransi dengan menggunakan metode pembiasaan dan keteladanan. Kedua, dampak dari pelaksanaan strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam menumbuhkan karakter toleransi adalah berdampak baik. Siswa saling menghargai perbedaan kulit, suku, agama, ras dan budaya. Ketiga, faktor pendukung dan penghambat dalam menumbuhkan karakter toleransi siswa yaitu : 1) faktor pendukung, a) Asrama sebagai sarana tempat tinggal siswa SMA Selamat Pagi Indonesia. b) Stakeholder dan civitas masyarakat lingkungan sekolah SMA Selamat Pagi Indonesia. c) Teman bergaul mereka juga menjadi faktor pendukung dalam menumbuhkan karakter toleransi. 2) faktor penghambat, a) faktor pembawaan dari anak tersebut, yang mana dari setiap anak memiliki karakter yang berbeda-beda. b) guru di Selamat Pagi Indonesia Batu selain perannya menjadi guru juga harus menjadi orang tua, kelemahan yang didapat dari hal ini kurangnya kasih sayang dan pengayoman dari guru karena guru di Selamat Pagi Indonesia Batu yang terbatas.
ENGLISH:
Senior High School Students (SMA) "Selamat Pagi Indonesia" Batu is one of the high schools that have the characteristics and uniqueness. Senior High School Students (SMA) "Selamat Pagi Indonesia" Batu has a heterogeneous students who come from different religious and ethnic groups in Indonesia. Even more interesting, of students who come from many different regions and different religions can coexist in one dorm with a wide range of religious activity is different also.
The focus of this study include: 1) how the strategy of Islamic Education Teachers in fostering tolerance characters in high school students “Selamat Pagi Indonesia" Batu ? 2) how the impact of the implementation of the strategy of Islamic Education Teachers in fostering tolerance characters of senior high school students “Selamat Pagi Indonesia" Batu? 3) What are the factors supporting and inhibiting Islamic education teacher in fostering tolerance characters in senior high school students Selamat Pagi Indonesia Batu ?
This study used a qualitative approach using research techniques include: interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques used in this research is qualitative descriptive analysis technique. While the validity of the data will be reinforced by checking the data using triangulation techniques and the use of reference materials.
The results of this study are: First, the strategy of Islamic Education Teachers in fostering tolerance characters using the habituation and exemplary. Second, the impact of the implementation of the strategy of Islamic Education Teachers in fostering tolerance character is good effect. Students can adapt well with other students and can appreciate the co-religionists, mutual respect for differences of skin, tribes, cultures and races. Third, supporting factors and obstacles in fostering tolerance character of students, namely: 1) a supporting factor, a) dorms as high school student housing facilities Selamat Pagi Indonesia. b) Stakeholder and community public high school environment Selamat Pagi Indonesia. c) they associate Friends are also a contributing factor in fostering tolerance characters. 2) inhibiting factor, a) factor nature of the child, in which every child has a different character. b) teachers in the Selamat Pagi Indonesia Batu addition to its role as a teacher also must be parents, weakness derived from this lack of affection and protection of teachers because teachers in the Selamat Pagi Indonesia Batu limited.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi; Guru Pendidikan Agama; Karakter Toleransi; Strategy; Islamic Education Teachers; Character Tolerance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2016 09:37 | ||||||
Last Modified: | 15 May 2023 11:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5370 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |