Lestari, Dwi Indah (2014) Peran bimbingan dan konseling dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SMP An-Nur Bululawang Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110132.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Bimbingan dan konseling adalah merupakan proses bantuan atau pertolongan yang diberikan oleh pembimbing (konselor) kepada individu (konseli) atau hubungan timbale balik antara keduanya agar konseli memiliki kemampuan atau kecakapan melihat dan menemukan masalahnya serta mampu memecahkan masalahnya sendiri. Bimbingan dan konseling juga membantu siswa untuk mengembangkan potensi yang ada pada diri mereka secara optimal, sehingga siswa mempunyai kepribadian yang terpuji yang sesuai dengan agama Islam.
Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) Mendeskripsikan peran yang dilakukan Bimbingan dan Konseling sekolah dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SMP AN-NUR Bululawang Malang. (2) Menjelaskan apa saja hambatan-hambatan Bimbingan dan Konseling dalam membentuk kepribadian muslim siswa di SMP AN-NUR Bululawang Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian Kualitatif Deskriptif, factual, akurat dan sistematis, mengenai masalah-masalah yang ada di obyek penelitian. Untuk mengumpulkan data digunakan beberapa metode yaitu, observasi, interview, dan dokumentasi. Kemudian data yang telah terkumpul tersebut dianalisis melalui tiga cara, yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verivikasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan Bimbingan dan Konseling dalam membentuk kepribadian muslim siswa berjalan sesuai dengan matrik program tahunan Bimbingan dan Konseling, program semester, dan program pelayanan individu ataupun kelompok siswa. Dengan begitu, peran Bimbingan dan Konseling di sekolah dalam membentuk kepribadian muslim siswa secara terarah, kontinyu, dan sistematis pada siswa bertujuan untuk mengembangkan fitrah beragama, sehingga siswa menjadi termotivasi untuk menjalankan ajaran agama Islam.
ENGLISH:
Guidance and counseling is the process of aid or assistance given by a supervisor (counselor) to individuals (konseli) or the relationship between them in order toreverse the timbale konseli have the ability or skill saw and found the problem andwas able to solve the problem on its own. Guidance and counselling also helps students to develop the potential that exists in them optimally, so students have a commendable personality in accordance with the religion of Islam.
The purpose of this study is to (1) Describe the role that school Guidance and Counseling are done in shaping the personality of muslim students in junior high school the AN-NUR Bululawang Malang. (2) Explain what are the barriers of Guidance and Counselling in shaping the personality of muslim students in junior high school the AN-NUR Bululawang Malang.
To achieve the above objective, Qualitative research approaches used descriptive,factual, accurate and systematic, about the problems that exist in the object of research. To collect the data used several methods, namely, observation, interview and documentation. Then the data that has been collected is analyzed through three ways, namely the reduction of data, data presentation, and conclusion or verify the withdraw.
The results showed that the implementation of guidance and Counseling in the form of muslim students personality in accordance with the matrix program annual guidance and Counseling Programs, semester of service program, and individual or groups of students. Thus, the role of guidance and Counselling in schools in shapingthe personality of muslim students in purposeful, continuous, systematic and aims to develop in students an innate religion, so that students become motivated to run thereligious teachings of Islam.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bimbingan Konseling; Kepribadian Muslim; Guidance and Counselling Role; The Personality of Muslim | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:47 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4992 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |