Rozi, Fahrur (2015) Peran guru pendidikan agama Islam dalam pengamalan nilai-nilai religius peserta didik di SMA Negeri 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110095.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Guru Pendidikan Agama Islam sebagai suri teladan yang baik memiliki peran sentral dalam membawa keberhasilan moral peserta didik yang lebih baik. Guru PAI berperan memandu, menuntun, membimbing, membangun, memberi dan memotifasi peserta didik ke arah yang lebih baik. Dan nilai religious merupakan bekal untuk memperbaiki moral yang telah mengalami kemerosotan penerapannya oleh peserta didik saat ini.
Berangkat dari konteks penelitian di atas, maka fokus penelitian adalah, (1) Bagaimanakah peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam kegiatan shodaqoh peserta didik di SMAN 2 Malang?, (2) Apa saja faktor penghambat peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam kegiatan shodaqoh peserta didik di SMAN 2 Malang?, dan (3) Apa saja faktor pendukung peran guru Pendidikan Agama Islam dalam kegiatan shodaqoh peserta didik di SMAN 2 Malang?
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Adapun prosedur pengumpulan data yaitu dengan menggunakan metode observasi, dokumentasi dan interview. Untuk menganalisis data peneliti menggunakan analisis reduksi data, penyajian data, verifikasi, pengecekan keabsahan data, dan triangulasi.
Dari hasil penelitian menunjukkan bahwasannya (1) Dalam mengamalkan nilai-nilai religius khususnya kegiatan bershodaqoh di SMAN 2 Malang, guru PAI mengaplikasikan perannya adalah: (a) Perencanaan program, (b) Memberi teladan kepada warga sekolah, (c) Kemitraan dan andil mendukung kegiatan keagamaan, (d) Melakukan evaluasi. (2) Hambatan yang dihadapi dalam pengamalan nilai-nilai religius juga terdiri dari dua faktor yaitu secara internal dan faktor eksternal. Hambatan internalnya yaitu: (a) Sarana dan prasarana PAI kurang memadai, (b) Minimnya dukungan (partisipasi secara aktif) dari wali kelas dan guru lintas bidang studi, (c) Kompetensi guru PAI belum memadai, dan faktor eksternal yang menjadi penghambat yaitu: pengaruh minimnya perhatian keluarga dan lingkungan di masyarakat. Dan (3) Dukungan warga sekolah telah dilakukan dengan baik dengan cara menunjukkan komitmennya masing-masing. Secara berurutan dukungan warga sekolah dalam mengamalkan nilai-nilai religius khususnya kegiatan bershodaqoh adalah sebagai berikut: komitmen kepala sekolah, komitmen guru, komitmen siswa, dan komitmen karyawan dan semua civitas akademik. Adapun faktor pendukung yaitu: (a) Semua warga sekolah beragama Islam, (b) Adanya dukungan dari kepala sekolah sebagi pimpinan, (c) Adanya komitmen dari guru PAI untuk mengembangkan nilai religius di sekolah. (d) Sedangkan faktor pendukung eksternal yaitu pengaruh budaya daerah/lokal.
ENGLISH:
Islamic education teacher as a good role model to have a central role in bringing moral success learners better. Islamic Education teachers guiding role, lead, guide, build, give and motivate learners to better direction. And religious values are equipped to reislamic educationr the moral decline the application by today's learners.
Departing from the context of the above research, the focus of the research is (1) What is the role of Islamic Education Teachers in shodaqoh activities of learners in State Senior High School 2 Malang?, (2) What are the factors inhibiting the role of Islamic Education Teachers in shodaqoh activities of learners in State Senior High School 2 Malang?, and (3) What are the factors supporting the teacher's role in the activities of Islamic Education shodaqoh learners in State Senior High School 2 Malang?.
Methods this study uses descriptive qualitative approach. The data collection procedure by using the method of observation, documentation and interview. To analyze the data the researchers used data reduction analysis, presentation of data, verification, checking the validity of the data, and Triangulation.
The results showed that (1) In practice the values of particular religious bershodaqoh activity in State Senior High School 2 Malang, Islamic Education teachers apply their role is: (a) Planning course, (b) Give an example to the school community, (c) Partnership and contribute to support religious activities, (d) To evaluate. (2) Obstacles encountered in the practice of religious value also consists of two factors: internal and external factors. Internal barriers are: (a) Means and Islamic Education inadequate infrastructure, (b) lack of support (active participation) of homeroom and teachers across fields of study, (c) Competence Islamic Education inadequate teachers, and external factors that constrain namely: lack of attention to the influence of family and community environment. And (3) support the school community has done well by showing commitment to each. Sequentially support school communities in the practice of religious values in particular shodaqoh activities are as follows: commitment to the school principal, teacher commitment, the commitment of students, and the commitment of employees and all academic community. The contributing factors are: (a) All citizens of Muslim schools, (b) The support of the school principal as a leader, (c) The commitment of teachers Islamic Education to develop a culture of religion in schools. (d) The external support factors that influence local culture / local.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimun, Agus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Guru Pendidikan Agama Islam; Nilai-nilai Religius; Role of Islamic Education Teachers; Religious Values; Shodaqoh; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:49 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4985 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |