Karimah, Mamlu'atul (2019) Implementasi program bilingual (linguistic class program) dalam membentuk kompetensi bahasa Inggris siswa di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 1 Pare. Masters thesis, Tuliskan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim (tanpa Malang).
|
Text (Fulltext)
17760041.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam era milenial dewasa ini arus informasi berkembang sangat cepat dan kompetitif. Penguasaan terhadap IPTEK serta kompetensi berbahasa asing menjadi modal essensial yang harus dimiliki oleh sumber daya manusia. Karenanya, Bahasa Inggris sebagai bahasa Internasional dan bahasa ilmu pengetahuan menjadi hal yang penting untuk diajarkan pada setiap lembaga pendidikan. MI Muhammadiyah 1 Pare adalah salah satu madrasah unggulan di Kabupaten Kediri. Madrasah ini terus berupaya untuk meningkatkan kompetensi siswanya dalam bidang bahasa Inggris. Adapun cara yang dilakukan adalah dengan mengimplementasikan program Bilingual LCP (Linguistic Class Program).
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap implementasi program Bilingual LCP (Linguistic Class Program) yang ada di MI Muhammadiyah 1 Pare dengan fokus penelian meliputi: (1) Perencanaan program bilingual (Linguistic Class Program); (2) Pelaksanaan program bilingual (Linguistic Class Program); (3) Implikasi program bilingual (Linguistic Class Program) terhadap kompetensi bahasa Inggris siswa di MI Muhammadiyah 1 Pare.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi partisipatif, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analis data melalui reduksi data, penyajian data, kesimpulan dan verifikasi. Untuk pengecekan keabsahan dengan cara perpanjangan pengamatan, meningkatkan ketekunan dan triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Proses perencanaan pada program Bilingual LCP (Linguistic Class Program) di MI Muhammadiyah 1 Pare dilaksanakan melalui kegiatan diawal tahun ajaran melalui raker, serta perencanaan guru dalam proses pembelajaran melalu perangkat mengajar, jurnal mingguan dan jadwal mingguan siswa; (2) Pelaksanaan program diaplikasikan melalui proses aktivitas Kegiatan Belajar Mengajar, dalam komunikasi sederhana oleh siswa dan guru, terinclude dalam dua mata pelajaran, serta diaplikasikan dalam kegiatan-kegiatan khusus sebagai penunjang pembelajaran berbahasa Inggris; (3) Implikasi Program Bilingual (Linguistic Class Program) terhadap kompetensi bahasa Inggris siswa ditunjukkan dari hasil nilai akademik bahasa Inggris siswa yang baik, menjuarai berbagai olimpiade, meningkatnya rasa keberanian dan kepercayaan diri siswa, serta terciptanya sebuah kebiasaan untuk memahami, merespond berbicara, membaca, serta menulis dalam bentuk Bahasa Inggris.
ENGLISH:
In millennial era, information had developed so fast and it deserved very competitive life. Mastery in science, technology and also foreign language competence becomes one of the essensial thing that must be possessed. Therefore, English as the International language and the key of sciences, should be taught in every educational institution. MI Muhammadiyah 1 Pare is one of the best Islamic elementary school in Kediri regency. This school tries to improve the English competence of its students. One way that be done is by implementing a program named Bilingual LCP (Linguistic Class Program).
This research aims to reveal the implementation of Bilingual program LCP (Linguistic Class Program) in MI Muhammadiyah 1 Pare with focuses: (1) The planning of bilingual program (Linguistic Class Program); (2) The implementation of bilingual program (Linguistic Class Program); (3) The implications of bilingual programs (Linguistic Class Program) toward the students’ English competence in MI Muhammadiyah 1 Pare.
This research used the qualitative approach with case study design. The method for collecting the datas used participatory observation, interviews, and documentation. The technique to analyze the datas through the reduction of the data, diplaying of data, making conclusion and verification. For checking the validity of the findings are made by observation increase perseverance, and triangulation.
The results showed that: (1) The planning of Bilingual program LCP (Linguistic Class Program) in MI Muhammadiyah 1 Pare conducted by activities in the new academic school year through the conference, and also shown by the teacher’s preparation for the learning process through a teaching equipments, such as lesson plan, silabus, the weekly teacher’s journal and weekly students’ schedule; (2) The execution is applied through the activities in teaching and learning process, in a simple communication used by students and teachers, included in two subjects, also applied in the special activities as complementary English program; (3) The implications of Bilingual Programs (Linguistic Class Program) toward students’s English competence indicated from students’ academic value in English, students’ achievements in some Olympics, increasing the students’ bravery and confidence, encouraging for students’ listening, speaking, reading, and writing in English.
ARABIC:
في عصرناالحاضر أنالمعلومات كانتتنمونموا سريعةوتنافسية.الكفاءةالممتازة علىاللغوية
الأجنبيةتكون شيئا مهما الذى ملكه الطلاب كلهم. و لذا, كانتاللغة الإنجليزيةتكون اللغة
العالمية و تكون لغة العلم الذي لابد علينا أن نعلمها فى المدرسة. المدرسة الإبتدائيةالمحمدية
الأولى فارى هي واحد من أحسن المدرسة بمنطقة كاديري. هذه المدرسة تحاول على ترقية
مهارة الطلاب فىاللغة الإنجليزية, وكان أحد من طريقتها هي بتنفيذ برنامج ثنائي اللغةبمدرسة
الإبتدائيةالمحمديةالأولى فارى.
أهداف البحث في هذه الدراسةهي كشفالتنفيذ عنتنفيذ برنامج ثنائي اللغةفيإنشاء كفاءة
اللغة الإنجليزية للطلاببمدرسة الإبتدائيةالمحمديةالأولى فارى (۱)مفهومالتخطيطبرنامج
ثنائي اللغة(۰) وصف تنفيذبرنامج ثنائي اللغة(۳) صف الآثار المترتبة علىتنفيذ برنامج ثنائي
اللغة
استخدم هذا البحث المدخل الكيفي بنوعالوصفي. وطريقة جمعالبيانات هيالملاحظة،
المقابلة والتوثيق. وطريقة تصديق البيانات هي التثليث. وأما طريقة تحليل البيانات هي تقليل
البيانات،ثمعرضهابالإستخلاص.
ن نتائج هذه الدراسة(۱)أنتخطيطبرنامج ثنائي اللغةهي وفقًا علىأنشطة المدرسية التيقد
جمعت فى أول السنة الدراسية(۰)وصف تنفيذبرنامج ثنائي اللغةفيأنشطة التدريس والتعليم
بالتواصل البسيطيينالطلاب والمعلمينوتطبقأيضافي أنشطةالخاصةباللغة الإنجليزية(۳)
تتمثل الآثار المترتبة علىتنفيذبرنامج ثنائياللغةهي بنظرنتائج درجات اللغةالإنجليزية الأكاديمية
للطلاب,زيادةالثقة النفس لديالطلاب,وبناء العادةالجيدةعلى التفاهم والتحدث والقراءة
والكتابة باللغة الإنجليزية.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh and Tharaba, M. Fahim | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | mplementasi; Program Bilingual (Linguistic Class Program); Kompetensi Bahasa Inggris; Implementation; Bilingual Program (Linguistic Class Program); English Competence; لتنفيذ,برنامج ثنائي اللغة,الكفاءة في اللغة الإنجليزية. | |||||||||
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 12 Apr 2023 09:59 | |||||||||
Last Modified: | 12 Apr 2023 09:59 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/49392 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |