Fatmala, Nila (2015) Social interaction of Thailand Students As International students majority Among Indonesian students at State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11130053.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Social interaction is the relation between individual and individual, individual and group, and group with group. In the social interaction there are positive and negative relation happened. Even tough in educational, religion, and culture. UIN Malang has International students, such as Thai students and the total of international student always increasing every year, but international student stay as minority groups. The significant of the study for knowing, (1) the pattern of social interaction of Thailand students as majority students among international students (2) the process of social interaction of Thailand students as international students such as: the way to avoid the challenge or difficulties and the strategy to adapt with Indonesian students.
This research uses qualitative approach with phenomenology as the type of approach, the participants of this research is the students of State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. The technique of collecting data uses interview. Data that gotten will be organized, meaner, and analyzed to arrange and abstract the research findings. Validity data can be examined from Thai student and triangulation technique. Informants of this research are 13 people those are students comes from any department.
Result of this research shows that there are pattern of social interaction of international students are associative and dissociative. When the first time they feel dissociative among students. Because international student as new student and as minority groups, discriminate happened. As long time international student can established associative pattern of social interaction such as cooperation and kinship among students. And there are tolerance from local students and appreciate from international student. The process of social interaction of international students as minority groups such as the way of international student to avoid the challenges are creating good social contact primary and secondary. And also creating a good communications among students, such as friendly, easy to talk, and greeting. And the last is about the strategy of international students to adapt with majority students such as able to adapt well, to be mix with local students, and giving food for create good interaction. Based on the research findings and analysis is suggested for all students to create good interactions and tolerance for anybody.
ABSTRAK
Interaksi sosial merupakan hubungan timbal balik antara individu dengan individu, individu dengan kelompok, dan kelompok dengan kelompok. Dalam interaksi sosial ada interaksi yang bersifat asosiatif dan disasosiatif yang akan mempengaruhi terhadap hasil interaksi. Di UIN Malang terdapat mahasiswa internasional yang datang dari berbagai negara salah satunya adalah Thailand. Jumlah mahasiswa internasional mengalami kenaikan setiap tahunnya. Dan mahasiswa Thailand adalah mahasiswa dengan jumlah lebih banyak diantara mahasiswa internasional. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui (1) pola interaksi sosial mahasiswa internasional sebagai kelompok mayoritas diantara mahasiswa asing (2) proses dari interaksi sosial mahasiswa Thailand sebagai mahasiswa internasional, seperti: cara untuk menghadapi tantangan atau kesulitan dan strategi untuk beradaptasi dengan mahasiswa internasional.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan tipe pendekatan fenomenologi, partisipan yang digunakan pada penelitian ini mahasiswa Thailand di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara. Data yang diperoleh akan diorganisasikan, ditafsirkan, dan dianalisis guna menyusun dan mengabstrasikan temuan lapangan. Keabsahan data diuji dengan ketekunan pengamatan dan teknik triangulasi. Informan penelitian ini sebanyak 13 orang yaitu mahasiswa Thailand dari berbagai jurusan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pola interaksi sosial mahasiswa asing yaitu disasosiatif dan asosiatif. Awal pertama kali masuk di UIN, pola interaksi sosial yang terjadi adalah disasosiatif. Karena mahasiswa internasional sebagai mahasisawa baru dan juga kelompok sosial minoritas di kelas, diskriminasi yang mereka alami. Setelah beberapa waktu kemudian, mereka dapat membangun pola asosiatif dari interaksi sosial seperti kerjasama yang baik antara mahasiswa. Kemudian adanya toleransi dan saling menghargai antar mahasiswa lokal dan internasional. Kemudian proses interaksi sosial mahasiswa internasional meliputi cara mahasiswa asing untuk mengatasi tantangan adalah dengan menciptakan kontak sosial primer dan sekunder yang baik. Dan juga menciptakan komunikasi yang baik antara mahasiswa, seperti sikap yang ramah, tegur sapa, dan juga memberi salam. Dan yang terakhir adalah strategi untuk beradaptasi dengan mahasiswa Indonesia seperti dapat berdaptasi dengan baik, sering berdiskusi dengan baik, banyak belajar bahasa melalui teman dan kamus. Berdasarkan temuan penelitian dan pembahasan disarankan bagi seluruh mahasiswa untuk hubungan interaksi dengan baik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhayani, Ulfah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Social Interaction; International Student; Majority Groups; Interaksi Sosial; Mahasiswa Asing; Kelompok Mayoritas | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 15 Mar 2023 10:51 | ||||||
Last Modified: | 15 Mar 2023 10:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48405 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |