Azis, Muhammad Thoriq Abdul (2016) Strategi Guru Akidah Akhlak dalam menanamkan spiritualitas untuk mengembangkan moral siswa di MTs Negeri Bangil. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110132.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kenakalan kaum pelajar remaja saat ini masih menjadi isu publik yang sangat menarik. Kehidupan bebas merupakan wacana bagi pergaulan kaum pelajar remaja sekarang ini. Dalam kehidupan sekarang ini tingkat kenakalan pelajar remaja di sebabkan karena pola hidup yang ingin bebas, kemajuan teknologi yang berkembang pesat, dan banyak dari kalangan intelektual yang berfikir ke ranah negatif. Untuk itu Guru Akidah Akhlak sangat berperan penting di dalam memperbaiki moral siswa menjadi lebih baik. Berangkat dari hal tersebut peneliti sangat terdorong untuk meneliti lebih lanjut tentang Strategi Guru Akidah Akhlak dalam menanamkan spiritualitas untuk mengembangkan moral siswa. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan :1. Penerapan guru akidah akhlak dalam membenahi moral peserta didik, 2. Implementasi spiritualitas yang di lakukan oleh guru akidah akhlak, 3. Perkembangan moral siswa dengan penanaman spiritualitas.
Dalam melakukan penelitian ini peneliti menggunakan metode penelitian
deskriptif kualitatif. Sedangkan metode untuk pengumpulan data yang di pakai adalah 1. Observasi, 2. Wawancara, 3. Dokumentasi. Untuk menganalisis data pe neliti menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif yaitu mendeskripsikan data-data yang sudah ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya. Dalam melakukan wawancara peneliti mengambil subjek: 1. Kepala Madrasah Tsanawiyah Negeri Bangil, 2. Guru bidang study Akidah Akhlak, 3. Bidang Keagamaan, 4. Guru BP dan 5. Siswa MTs Negeri Bangil. Dan dalam dokumentasi peneliti mengambil foto kegiatan keagamaan dan kegiatan-kegiatan yang ada di Madrasah.
Adapun hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kenakalan pelajar remaja MTs Negeri Bangil masih tergolong pada tingkat kenakalan sebagaimana kenakalan remaja seperti menghina temannya, terlambat masuk sekolah, tidak mengerjakan tugas sekolah dan tidak masuk sekolah tanpa sepengetahuan guru. Namun dalam menanggulangi kenakalan siswa yang tidak di inginkan, maka guru akidah akhlak memberikan motivasi tentang dampak pergaulan bebas, dan memberikan bimbingan yang baik terhadap siswa. Selain itu pihak sekolah membuat program keagamaan yang di pegang oleh bidang keagamaan seperti istighosah, sholat berjamaah, quranisasi, sholawatan, khotmil quran, kultum yang di sampai kan oleh siswa.
ENGLISH:
The mischief of young student in this period tobe a big problem in this public. The free life is discourse for the current students to now. In this lifetime the level of juvenile delinquency caused due to free lifestyle, the rapidly evolving technological advances, and many of intellectuals who think in a negative dire ction. For the teacher akidah akhlak very important to in improving the moral of student in state islamic yunior high school of Bangil. Departing from that resea rchers are pushed to researching more a long about The Strategic teacher of Akidah Akhlak in implent spritualitation for development student morality in state islamic yunior high school of Bangil. The purpose of this research is description: 1. Application of teachers ' morals in moral fix learners, 2. Implemen tation of spirituality that's done by the teachers ' morals, 3. Moral development of students with the cultivation of spirituality.
In doing this research researchers using qualitative research methods a des criptive. Where as the methods for data collection are in use. 1. Observation , 2. In terview, 3. The documentation. To analyze the data the researchers used a qua litative descriptive analysis techniques, namely describe the data that already exi st to describereality in accordance with the real phenomena. In conducting inter views of researchers took the subject: 1. The head of the State yunior high sch ool 2. Field study of teacher attitudes, Beliefs, 3. The religious field, 4. BP and 5 . Student state islamic yunior high school of Bangil. And in the documen tation of
the researchers took photographs of religious activities and activities that are in the Madrasa.
As for the results of this research show that the teenage student delin quency State islamic yunior high school of Bangil Country still classified at the level of delinquency as juvenile delinquency as insulting his friend, late schoo l entry, it is not the task of the school and does not attend school without the knowledge of the teacher. But in tackling them is behavior of students who are not in want, then teachers motivate moral creed on the impact of free associati on, and provide guidance to the students. In addition the school makes a religi ous program on hold by religious field such as prayer in congregation, istighosah , quranisasi, sholawatan, khotmil, quran kultum which in pass by students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sudirman, Sudirman | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Guru Akidah Akhlak; Penanaman Spiritualitas; Pengem bangan Moral Siswa; Strategic Teacher Akidah Akhlak; Implent Spiritualitation; Develop ment of Student Morality | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dimas Andika Putra | ||||||
Date Deposited: | 25 Aug 2016 14:32 | ||||||
Last Modified: | 25 Aug 2016 14:32 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4632 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |