Tiara, Ana (2016) Kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam konteks pembentukan kedisiplinan beribadah di Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN)2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12110156.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
INDONESIA:
Kreativitas guru memiliki peran yang signifikan dalam membentuk kedisiplinan beribadah. Guru tidak hanya dituntut untuk dapat kreatif dalam segi pembelajaran saja akan tetapi, guru dituntut agar dapat kreatif membimbing dalam mengembangkan potensi poeserta didik yang dapat membentuk kedisiplinan beribadah. Kedudukan pendidikan agama Islam menggambarkan kesadaran bahwa manusia harus beriman dan bertaqwa kepada Allah swt. Karena itu, dengan menciptakan kegiatan keagamaan yang divariasikan oleh guru pendidikan agama Islam dapat meningkatkan semangat peserta didik agar dapat membentuk kedisiplinan yang diajarkan dalam agama Islam.
Tujuan dari penelitian ini adalah: (a) untuk memahami bentuk kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan kepribadian muslim, (b) untuk memahami pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kedisiplinan beribadah, (c) untuk memahami hasil pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kedisiplinan beribadah. Desain penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif. Populasi diambil dari kepala sekolah, 4 guru pendidikan agama Islam, 2 peserta didik dan sampel diambil secara total sampling.
Hasil penelitian menemukan bahwa (1) bentuk kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam membentuk kedisiplinan beribadah, meliputi (a) mengidentifikasi yang menjadi kebutuhan siswa dalam pembentukan kedisiplinan beribadah (b) mulai mengenalkan tentang ajaran agama Islam melalui kegiatan keagamaan. (2) pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan kedisiplinan beribadah (a) pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam dapat berjalan dengan baik dan terjadwal (b) dengan mengenalkan ajaran agama Islam dan membiasakan peserta didik dalam beribadah, (3) Hasil pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan kedisiplinan beribadah, (a) hasil pelaksanaan kreativitas guru pendidikan agama Islam peserta didik dapat beribadah secara mandiri.
Hasil penelitian membuktikan bahwa kreativitas guru pendidikan agama Islam mampu dalam pembentukan kedisiplinan beribadah. Dengan kegiatan keagamaan guru pendidikan agama Islam dapat membuat kreativitas didalamnya yaitu dengan menciptakan lembaran imtaq bagi peserta didik dan membuat peserta didik untuk dapat mandiri dalam beribadah. Oleh karena itu, kreativitas guru pendidikan agama Islam perlu untuk terus ditingkatkan dan dikembangkan sehingga dapat meningkatkan profesionalisme guru.
ENGLISH:
Teacher’s creativity has a significant role forming muslim’s personality. The teacher is not only demanded to be creative on the learning session, but also on guiding and developing student’s potential that leads to a worship of establishment. A position of Islamic education shows awareness that human have to believe and be fearful to Allah swt. Therefore, by creating religious activities, varied by Islamic religious teachers, can increase the student’s spirit on forming the personality thaught in Islam.
The purpose of the research are: (a) to understand the planning of Islamic education teacher’s creativity in forming worship of establishment at SMPN 2 Malang, (b) to understand the implementation’s process of Islamic education teacher in forming muslim’s personality at SMPN 2 Malang, (c) to understand the implementation’s result of Islamic education teacher in forming the muslim’s personality at SMPN 2 Malang. The research design that is used is qualitative research method. Population taken from a principal, 4 Islamic education teachers, 2 students, and the sample taken by total sampling.
The result of the research found that (1) the form of Islamic education teacher’s creativity in forming the muslim’s personality at SMPN 2 Malang, including (a) identifies what is the student’s needs in forming the muslim’s personality at SMPN 2 Malang (b) the islamic education teachers introduces their creativity to the students through religious activity by making imtaq book (2) the implementation process of the creativity of islamic education teacher in forming the muslim’s personality at SMPN 2 Malang (a) the implementation of creativity of islamic education teacher can run well and scheduled (b) by introducing Islamic teachings and making the students used to pray, (3) the result of the implementation of islamic education teacher in forming the muslim’s personality, (a) the result of the creativity of islamic education teacher is that the students can do worship independently.
The result of the research proves that the creativity of islamic education teacher is working in forming the muslim’s personality. By religious activities the islamic education teacher can make some creativities on it that is by creating imtaq book for the students and make the students be able to be independent when worshiping. Therefore, the creativity of islamic education teacher need to be improved and developed so it can increase the teacher’s profesionalism.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kreativitas; Guru Pendidikan Agama Islam; Kedisiplinan Beribadah; Creativity; Islamic Education Teacher; Worship Of Establishment | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Arfan Trisna Rizkydian | ||||||
Date Deposited: | 25 Aug 2016 09:26 | ||||||
Last Modified: | 25 Aug 2016 09:26 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4616 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |