Putri, Dea Pratiwi (2016) Pola kerjasama orang tua dan guru Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa kelas VII-A di SMP Negeri 26 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110145.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Selain guru dan pihak sekolah, orang tua sangat berperan aktif dalam mewujudkan karakter religius siswa di sekolah, di rumah, maupun di lingkungan masyarakat. Maka dari itu perlu adanya kerjasama yang aktif antara orang tua dan guru pendidikan agama Islam. Kerjasama inilah yang dapat membentuk karakter siswa yang religius sesuai dengan tujuan dari SMP Negeri 26 Malang.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa kelas VII-A di SMP Negeri 26 Malang, strategi orang tua dalam membentuk karakter religius siswa di SMP Negeri 26 Malang dan dampak pola kerjasama orang tua dan guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa kelas VII-A di SMP Negeri 26 Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan metode pengumpulan data, observasi lapangan, wawancara, dan studi dokumentasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan analisis deskriptif yang bertujuan untuk menjelaskan karakteristik atau aspek yang relevan dengan fenomena yang diamati.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pola kerjasama guru pendidikan agama Islam dan orang tua dalam membentuk karakter religius siswa kelas VII-A di SMP Negeri 26 Malang adalah 1) dengan menggunakan buku monitoring untuk menghubungkan orang tua dengan guru, 2) dengan menggunakan telephone jika menggunakan buku monitoring tidak ada respon dari orang tua. Kedua, strategi untuk membentuk karakter religius siswa melalui kerjasama orang tua dan guru pendidikan agama Islam di SMP Negeri 26 Malang adalah 1) pembiasaan seperti membiasakan murid untuk salam senyum sapa pada siapapun dan membiasakkan diri untuk berwudhu dari rumah, 2) keteladanan seperti guru memberikan pendidikan moral kepada siswa baik dari segi perkataan, perbuatan, cara berpakaian, cara bergul, dan sebagainya, c) pembinaan disiplin peserta didik, setiap pagi sebelum jam pertama dimulai semua siswa wajib membaca asmaul husna, membaca satu lembar al-Qur‟an dan wajib sholat dzuhur berjamaah di masjid sekolah. Ketiga, dampak pola kerjasama guru pendidikan agama Islam dan orang tua dalam membentuk karakter religius siswa kelas VII-A di SMP Negeri26 Malang adalah 1) siswa ikut andil dalam pembentukan karakter siswa, 2) orang tua dapat mengetahui apa yang sedang terjadi pada anaknya.
ENGLISH:
Besides teachers and schools, parents are very active role in realizing the religious character of students in school, at home, and in society. Thus the need for active cooperation between parents and teachers of Islamic education. Cooperation is to shape the character of a religious student in accordance with the purpose of SMP Negeri 26 Malang.
This study aimed to determine the strategy of teachers of Islamic education in shaping the religious character of class student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang, parents strategies in shaping the character of the religious of the student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang and impact of patterns of cooperation of parents and teachers of Islamic education in forming a religious character of student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang.
This study used a qualitative approach, the method of data collection was through field observation, interviews, and documentation. As for the analysis, the author used descriptive analysis that aimed to describe the characteristics or aspects that were relevant to the phenomena observed.
The results of this study indicated that the strategy of teachers of Islamic education in shaping the religious character of student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang were 1) habituation always in applied to teachers to students, 2) the example that always exemplified to students through teachers and 3) advice in the form of tauziyah warning and guidance to the students. Second, the strategy of parents in shaping the character of the religious of student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang was 1) to explore and develop the potential of the child, 2) directi to the actual paths, 3) guide, assist and foster also develop the potential of the child , 4) maintain and prepare a good religious knowledge. Third, the impact of a pattern of cooperation in forming a religious character of student of Class-A of VII at Public Junior High School (SMPN) 26 Malang, parents can easily know what was assigned by the teacher to the student by looking at monitoring books or IMLAK only.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru Pendidikan Agama Islam; Orang Tua; Strategi; Karakter; SMP Negeri 26 Malang; Islamic Education Teachers; Parents; Strategy; Character; Public Junior High School (SMPN) 26 Malang | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Arfan Trisna Rizkydian | ||||||
Date Deposited: | 25 Aug 2016 09:27 | ||||||
Last Modified: | 15 May 2023 14:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4611 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |