S A’IDAH, RATNATUS (2011) Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu Pendidikan Agama Islam pada rintisan sekolah bertaraf internasional SMA Khadijah Surabaya. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
07110023.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Seiring dengan perkembangan zaman yang terus berubah menuju ke arah kemajuan, dalam era persaingan yang semakin bebas seperti saat ini, lembaga pendidikan dituntut untuk dapat memberikan kualitas pendidikan agama Islam yang bermutu, oleh sebab itu peran kepala sekolah sangat diperlukan dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan agama Islam. Bentuk dari upaya peningkatan mutu pendidikan agama Islam yang dilakukan oleh kepala sekolah adalah dengan merencanakan, menetapkan serta menjalankan strategi yang telah dirumuskan kaitannya dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan agama islam.
Dalam prakteknya, penelitian ini dilakukan di SMA Khadijah Surabaya dengan judul, strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan agama Islam pada rintisan sekolah bertaraf internasional SMA Khadijah Surabaya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi yang dilakukan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan agama Islam. Sedangkan rumusan masalahnya yaitu: (1) Bagaimana mutu pendidikan agama Islam pada rintisan sekolah bertaraf internasional SMA Khadijah Surabaya; (2) Bagaimana strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan agama Islam pada rintisan sekolah bertaraf internasional SMA Khadijah Surabaya; (3) Bagaimana problematika yang dihadapai dalam meningkatkan mutu pendidikan agama islam pada rintisan sekolah bertaraf internasional SMA Khadijah Surabaya.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif sedangkan pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tekhnik wawancara, observasi serta dokumentasi. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, menarik kesimpulan (verivikasi), pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan cara presistent observation (ketekunan pengamatan), teknik triangulasi dengan menggunakan berbagai sumber, teori, metode, serta ketekunan pengamatan, teknik peerderieting (pemeriksaan sejawat melalui diskusi). Informan penelitian yaitu kepala sekolah, pengurus yayasan, wakil kepala sekolah bidang akademik, wakil kepala sekolah bidang kesiswaan, wakil kepala sekolah bidang sarana dan prasarana, wakil kepala sekolah bidang humas, serta guru agama.
Temuan penelitian menunjukkan bahwa: (1) mutu pendidikan agama islam di SMA Khadijah Surabaya adalah bagus, hal ini dapat dilihat dengan internalisasi nilai-nilai keagaman yang melekat pada setiap siswa, prestasi yang banyak diraih siswa baik dalam tingkat akademik ataupun non akademik,
banyaknya lembaga pendidikan yang menjadikan SMA Khadijah Surabaya sebagai referensi dalam meningkatkan mutu pendidikan agama islam, serta banyaknya peminat SMA Khadijah dari tahun ketahun. (2) strategi yang dilakukan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan agama islam di SMA Khadijah Surabaya adalah dengan meningkatkan profesionalisme dan kesejahteraan guru, meningkatkan materi dan metode serta meningkatkan sarana pendidikan (3) problematika yang dihadapi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan agama islam di SMA Khadijah Surabaya diantaranya adalah kesulitan pengaturan waktu, kesulitan siswa dalam hal memahami materi ketika belajar, kesulitan SDM dalam menguasai IT yang belum sepenuhnya maksimal. untuk mengatasinya adalah dengan mencari waktu dan tempat yang representatif untuk melaksanakan kegiatan-kegiatan akademik sehingga tidak mengganggu kegiatan belajar mengajar, memberikan pengarahan atau penjelasan secara mendalam kepada siswa, memberi contoh yang dapat difahami setiap siswa, memperhatikan kepribadian siswa, serta memberikan pelatihan IT bagi pendidik dan tenaga kependidikan pada setiap bulannya.
ABSTRACT
Along with the times changing the direction of progress, in an era of increasingly free competition like today, institutions are required to provide the quality of Islamic religious education of quality, therefore it is very necessary role of school principals in an effort to improve the quality of Islamic religious education . Form of efforts to improve the quality of Islamic religious education conducted by the school principal is to plan, establish and run a strategy that has been formulated to do in an attempt to improve the quality of Islamic religious education.
In practice, this study conducted in SMA Khadijah Surabaya with the title, the principal strategy to improve the quality of Islamic religious education at the international school stub SMA Khadijah Surabaya. This study aimed to find out who carried out the principal strategies in improving the quality of Islamic education. While the formulation of the problem are: (1) What is the quality of Islamic religious education at the international school stub SMA Khadijah Surabaya, (2) How is the principal strategy to improve the quality of Islamic religious education at the international school stub SMA Khadijah Surabaya, (3) How problematic that faced in improving the quality of Islamic religious education at the international school stub SMA Khadijah Surabaya.
This study used a qualitative descriptive method, while data collection is done by using interview techniques, observation and documentation. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, draw conclusions (verification), checking the validity of the findings done by presistent observation (persistence observations), triangulation techniques using a variety of sources, theories, methods, and the diligence of observation, techniques peerderieting (peer examination through discussion). Informant research is the principal, board of trustees, vice-principal academic, student field school vice principal, vice principal areas of infrastructure and facilities, public relations vice principals, and teachers of religion.
The findings showed that: (1) the quality of Islamic religious education in high school Khadijah Surabaya is good, this can be seen by internalization as religious values inherent in each student, which many accomplishments achieved by students in both academic and non academic level, many institutions education that makes SMA Khadijah Surabaya, as a reference in improving the quality of Islamic religious education, and the many enthusiasts SMA Khadijah from year to year. (2) strategy by the principal in improving the quality of religious education at SMA Khadijah Surabaya Islam is to improve the professionalism and the
welfare of teachers, improving the materials and methods and to improve educational facilities (3) problems faced by school principals in improving the quality of Islamic religious education in high school Khadijah Surabaya, such as time management difficulties, the difficulties of students in terms of understanding the material when learning, difficulty in mastering IT human resources that have not fully maximized. to cope is to find the time and place of the representative to carry out academic activities so as not to disrupt teaching and learning activities, provide guidance or explanation in depth to the students, give examples that can be understood each student, considering the personality of students, as well as providing IT training for educators and education personnel in each month.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Kepala Sekolah; Mutu Pendidikan Agama Islam; Strategy Principal; Islamic Religious Education Quality | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 30 Nov 2022 10:07 | ||||||
Last Modified: | 30 Nov 2022 10:07 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41932 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |