Tamzilin, Khoirul (2014) Peran kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di MTsN Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10110178.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK
Kepala madrasah dalam kepemimpinan yang sesuai mampu untuk mempengaruhi, mengarahkan, membimbing kepada bawahan dengan cara memperkuat keyakinan, dukungan, dorongan dan kerjasama dalam rangka mencapai sasaran dan tujuan lembaga pendidikan. Dalam hal ini meningkatkan kinerja guru merupakan salah satu bentuk peran dari kepala madrasah untuk meningkatkan kualitas kerja tenaga kependidikan. Tujuan penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui bagaimana peran kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu, (2) Mengetahui hambatan- hambatan kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, penelitian ini bermaksud untuk mendiskripsikan suatu gejala, peristiwa, kejadian - kejadian yang terjadi pada masa sekarang. Subyek penelitian adalah Kepala Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu dan beberapa guru Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Selanjutnya disajikan dalam bentuk yang sesuai sehingga mudah dibaca dan dipahami. Kemudian data dianalisis dan diambil kesimpulan.
Hasil penelitian menyatakan bahwa peran kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu adalah kepala madrasah sebagai pendidik yaitu mengikutsertakan guru-guru dalam penataran.Kepala madrasah sebagai supervisi melakukan kunjungan kelas untuk mengontrol kegiatan PBM di kelas. Kepala madrasah sebagai pemimpin memiliki kemampuan untuk mengambil keputusan. Kepala madrasah sebagai manajer dan administrator yaitu dalam bekerjasama, berkoordinasi dan perencanaan. Selain itu kepala madrasah sebagai motivator yaitu memberi penghargaan serta kepala madrasah sebagai inovasi yaitu berupa kedisiplinan. Hambatan-hambatan yang dihadapi dalam meningkatkan kinerja guru yaitu manajemen sumber daya manusia, manajemen waktu, kesulitan dalam memahami sifat dan perilaku guru, serta supervisi pendidikan (bimbingan professional).
ABSTRACT
Headmaster in appropriate leadership was able to influence, to direct, guide authorities with strengthening confidence, support, encouragement and cooperation in order to achieve the goals and objectives of the institution. In this case improving the teacher performance was one of the roles of headmaster in improving the work quality of educational teacher. The purpose of this study was: (1) To determine how the headmaster's role in improving the performance of public Islamic junior secondary school teachers Batu, (2) to know the headmaster obstacles in improving the teachers performance in MTsN Batu.
This research used a qualitative approach; this study aimed to describe a phenomenon, event, that occurred in the present. Research subject was Headmaster of MTsN Batu and a few of junior secondary school teachers Batu. The data collection was done by using the methods of observation, interview and documentation. Subsequently presented in a suitable form so easy to read and understand. Then the data was analyzed and drawn the conclusions.
The research results were found that the headmaster's role in improving the teacher’s performance of MTsN Batu was as educators that followed the teachers in upgrading. Headmaster as Supervisor was visiting to classes to control PBM activity in the classroom. Headmaster as a leader had the ability to make decisions. Headmaster as a manager and administrator was in collaboration, coordination and planning. In addition, the Headmaster as a motivator gave reward also headmaster as innovator gave the discipline. Obstacles faced in improving the teacher performance were human resource management, time management, the difficulty in understanding the character and teacher attitude, as well as supervision of education (professional guidance)
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Kepala madrasah; Kinerja Guru; Role of the Headmaster; Teacher Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 16 Aug 2022 13:54 | ||||||
Last Modified: | 16 Aug 2022 13:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40122 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |