Mustofa, Hanif Zainal (2014) Penggunaan media Audio-Visual dalam meningkatkan prestasi belajar siswa mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VIII di MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110148.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA
Pendidikan memegang peranan penting yang menyangkut kemajuan dan masa depan bangsa, tanpa pendidikan yang baik mustahil suatu bangsa akan maju. Dari sinilah guru dituntut untuk dapat menjalankan tugas dengan sebaik-baiknya. Guru harus pandai memilih media yang tepat dan sesuai dengan kebutuhan anak didik. Supaya anak didik merasa senang dan gembira dalam pelaksanaan kegiatan belajar mengajar.
Tujuan dari penelitian ini adalah:(1) Untuk mengetahui perencanaan pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan menggunakan media audio-visual dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VIII di MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang, (2). Untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan menggunakan media audio-visual dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VIII di MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang dan (3). Untuk mengetahui evaluasi pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan menggunakan media audio-visual dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VIII di MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Adapun yang menjadi subyek penelitian dalam skripsi ini adalah guru mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dan siswa. Selain itu, penelitian dengan metode deskriptif analitik ini menggunakan 3 teknik pengumpulan data, yaitu: observasi, wawancara/interview dan dokumentasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan Terjadi peningkatan pada presasi belajar siswa yang mana pada hasil awal pre test pada siklus 1 peningkatan prestasi belajar sebesar 80,6% pada siklus 2 peningkatan prestasi sebesar 85,11% pada siklus 3 peningkatan prestasi sebesar 95,44%. Maka terbukti metode yang digunakan dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas VIII pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
ENGLISH
The Education plays an important role concerning the progress and future of the nation, a good education is impossible without a nation going forward. From where teachers are required to be able to perform tasks as well as possible. Teachers should be good at choosing the right media and in accordance with the needs of the students. So that students feel happy and excited in the implementation of teaching and learning activities.
The purpose of this study was: (1) To know the Islamic Cultural History lesson plans using audio-visual media to improve student achievement in the junior class VIII Raudlatul Ulum Karangploso Malang, (2) To determine the implementation of the Cultural History of Islamic learning with the use of audio-visual media to improve student achievement in the junior class VIII Raudlatul Ulum Karangploso Malang and (3) To know the history of the Islamic Cultural learning evaluation using audio-visual media to improve student achievement in the junior class VIII Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
This research is a qualitative descriptive study using PTK (Classroom Action Research). The subject of the research in this thesis is subject teachers and students of Islamic Cultural History. In addition, research with this analytic descriptive method using three data collection techniques, namely: observation, interviews / interviews and documentation.
The results of this study indicate there was an increase in student learning which in the initial pre-test results in cycle 1 increase learning achievement of 80.6 % in the second cycle performance improvement of 85.11 % in the third cycle performance improvement of 95.44 %. Then proven methods used to improve student achievement in the eighth grade subjects in Islamic Cultural History MTs Raudlatul Ulum Karangploso Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhdi, A | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Audio-Visual; Prestasi Belajar; Audio - Visual Media; Learning Achievement. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:48 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40063 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |