Ngateno, Rohmad (2016) Using of audio visual media on the subjects of history of Islamic culture in the Madrasah Aliyah Negeri Gondanglegi Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12110232.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ENGLISH:
The media has a very important role in the process of delivering the subjects in school especially on the subjects history of Islamic cultural. In the modern era with the development of the technology of the media used in learning also very varied. Starting from the media audio only, visual only stretches audio visual media. Subjects the history of Islamic culture that discuss the past will be easier if assisted with media that can display the past events such as the media film.
The purpose of this research is to: (1)know of the various audio visual media in the process of learning on history of Islamic culture in MAN Gondanglegi, (2)know the using of audio visual media on subjects of the history of Islamic culture in MAN Gondanglegi, (3)know the impact of using audio visual media on students in MAN Gondanglegi.
This research, use qualitative research approach descriftive (revealing). The location of the research is located in MAN Gondanglegi in focus on the classes. Researcher with the data collected by observation, interview, and documentation. The data collection done by using observation, interview and documentation with related party or informers who clearly know and detailed information about the issues that are examined.
The research finding reveal that, concluded as follows; (1)Audio visual media that is used in the subject history of Islamic culture in MAN Gondanglegi is film media and soun slide media. Both of them using the appliance LCD projector in teaching and learning process in the classroom. (2)The use of audio visual media on the subjects of Islamic cultural history about dakwahrasulullah in MAN gondanglegi using the steps that are; prepare lesson materials, early learning, core learning and evaluation. (3)The impact of the use of audio visual media on the subject of cultural history of Islam to the students in MAN Gondanglegi are; Student can be easy to understand the subjects, not bored in the process of learning and have a good achievment on teh subject of history of Islamic Culture.
INDONESIA:
Mediamempunyaiperanan yang sangat penting dalam proses penyampaian materi pelajaran di sekolah terutama pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam. Di era modern ini dengan berkembangnya teknologi media yang digunakan dalam pembelajaran juaga sangat bervariasi. Dimulai dari media audio saja, visual saja samapai media audio visual. Mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam yang membahas masa lalu akan lebih mudah jika dibantu dengan media yang bisa menampilkan peristiwa masa lalu seperti media film.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Mengetahuimacam-macam media audio visual dalam proses pembelajaransejarahkebudayaan Islam di MAN Gondanglegi. (2) Mengetahui proses penggunaan media audio visual padamatapelajaransejarahkebudayaan Islam di MAN Gondanglegi. (3) Mengetahuidampakpenggunan media audio visual padasiswa di MAN Gondanglegi.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriftif (pemaparan). Lokasipenelitianberada di MAN Gondanglegidengan menggali data yang diperolehdari wawancara,observasi, dandokumentasidenganpihak yang terkaitatauinforman yang mengetahuisecarajelasdanrincitentangmasalah yang diteliti.
Hasil penelitian menunjukan bahwa, (1) Media audio visual yang digunakan pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam di MAN Gondanglegi adalah media film bersuara dan media soun slide (slide bersuara). Kedua media tersebut menggunakan alat yaitu proyektor LCD dalam proses belajar mengajar di kelas, (2) Penggunaan media audio visual pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam tentang dakwah rasulullah di MAN gondanglegi menggunakan langkah-langkah yaitu; Mempersiapkan materi bahan ajar, awal pembelajaran, inti pembelajaran dan evaluasi. (3) Dampak penggunaan media audio visual pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam terhadap siswa di MAN Gondanglegi yaitu; Peserta didik dapat lebih mudah dalam memahami materi pelajaran dan tidak bosan atau tidak jenuh dalam proses pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujtahid, Mujtahid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Audio Visual Media; History of Islamic Culture; Media Audio visual; Sejarah Kebudayaan Islam; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Kumala Inayati | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2016 16:42 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2016 16:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3924 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |