Ansori, Hafidz Rifki (2016) Hubungan dukungan sosial dengan efikasi diri dalam menyelesaikan tugas perkuliahan pada mahasiswa baru Jurusan Teknik Arsitektur UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12410194.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Menjadi mahasiswa baru Teknik Arsitektur UIN Malang tidakla mudah, mereka akan dihadapkan pada tugas yang umumnya berbentuk gambar dan macket dengan proses pengerjaan yang cukup lama dan rumit. Tugas yang belum pernah mereka dapatkan ketika di bangku SMA/ sederajat. Sehingga mereka butuh keyakinan diri (efikasi diri) untuk dapat mengerjakan dan menyelesaikan tugas itu dengan baik dan tepat waktu. Oleh karenanya, efikasi diri mereka menjadi sangat menarik untuk dikaji, dihubungkan dengan dukungan sosial. Bagi mahasiswa baru, dukungan sosial mampu memberikan motivasi lebih karena membuat mereka merasa dianggap sebagai bagian dari lingkungan. Sehingga rumusan masalahnya yaitu 1) bagaimana tingkat dukungan sosial mahasiswa baru teknik arsitektur, 2) bagaimana tingkat efikasi diri mahasiswa teknik arsitektur, 3) adakah hubungan dukungan sosial dengan efikasi diri dalam menyelesaikan tugas perkuliahan pada mahasiswa baru teknik arsitektur UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Penelitian ini bertujuan untuk 1) mengetahui tingkat dukungan sosial mahasiswa baru arsitektur, 2) mengetahui tingkat efikasi diri mahasiswa baru arsitektur, 3) mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan efikasi diri dalam menyelesaikan tugas perkuliahan pada mahasiswa baru teknik arsitektur UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Metode Peneltian ini memakai pendekatan kuantitatif yaitu dengan alat berupa instrument skala dukungan sosial dan efikasi diri, dengan ukuran sampel 68 responden menggunakan teknik simple random sampling. Peneliti menggunakan analisa data korelasi product moment.
Dan hasil dari penelitian menunjukkan bahwa tingkat dukungan sosial yang diperoleh mahasiswa baru arsitektur berkategori sedang dengan prosentase 71% yakni sebanyak 48 mahasiswa, dan tingkat efikasi diri subjek menunjukkan bahwa efikasi diri mahasiswa baru arsitektur berkategori sedang dengan prosentase 71% yakni sebanyak 48 mahasiswa, dengan nilai probabilitas korelasi p = 0,024 < 0,05 (taraf signifikansi). Hal ini menunjukkan bahwa Ho ditolak dan Ha diterima, yang artinya bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara variabel dukungan sosial dengan efikasi diri. Jadi, apabila mahasiswa baru teknik arsitektur UIN Maulana Malik Ibrahim Malang dalam menyelesaikan tugas perkuliahan mendapat dukungan sosial yang tinggi, maka efikasi diri (keyakinan diri)nya akan semakin tinggi pula dan begitu juga sebaliknya.
ENGLISH:
To be new student of architectural engineering in State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang is not easy, they will be faced the task that generally picture in form and macket with long term and complicated process. The Assignment that they never got in their senior high school. So they need self confidence (self-efficacy) to be able to do the assignment properly and on time. Therefore, self-efficacy is very interesting to be studied, associated with social support. For new students, social support is able to provide more motivation for making them are considered part of the environment. So the outline of the problem are : 1) how the level of social support of new architectural engineering student, 2) how the level of self-efficacy of the students of architecture engineering, 3) is there relationship between social support and self-efficacy in completing the assignment in new architectural engineering student of Maulana Malik Ibrahim UIN Malang.
This research aims to:1) know the level of social support of new architecture engineering students, 2) know the level of self-efficacy of new architecture engineering, 3) the relationship between social support and self-efficacy in completing assignment from new architecture engineering students of Maulana Malik Ibrahim Malang University.
The method of this research is quantitative approach by using tools in the form of an instrument scale of social support and self-efficacy, with sample size 68 respondents using simple random sampling. Researchers using the data analysis moment product correlation.
The results of the study showed that the level of social support obtained from new architecture student in middle category with percentage of 71% that is as many as 48 students, and self-efficacy level of the subject suggests that self-efficacy of college students of new architectural category are with a percentage of 71% that is as many as 48 students, with the highest probability of correlation p = 0,024 < 0.05 (significance level). This shows that H0 was rejected and Ha was accepted, which means that there is a positive and significant relationship between social support variables and self-efficacy. So, if the new architecture engineering students get high social support in completing assignment they will have a self efficacy (the belief) as high as possible and on the contrary.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Arifin, Zainul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Mahasiswa Baru Teknik Arsitektur; Dukungan Sosial; Efikasi Diri; New Student of Architectural Engineering; Social Support; Self-Efficacy | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2016 16:15 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2016 16:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3770 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |