Khadir, M Subekti Abdul (2016) Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam pembinaan akhlakul karimah siswa di SMAN 4 Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110101.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Guru Pendidikan Agama Islam memegang peranan penting dalam proses pembinaan akhlakul karimah peserta didiknya. Untuk keberhasilan proses pembinaan tersebut, GPAI harus mampu menggunakan berbagai strategi dalam membentuk akhlakul karimah. Siswa yang memiliki akhlakul karimah selalu menunjukkan perilaku yang baik dalam hubungan pada Allah, hubungan kepada sesama, hubungan kepada lingkungan dan hubungan dengan diri sendiri. Terjadinya degradasi moral dan banyaknya penyimpangan yang dilakukan para siswa dibutuhkan kreativitas, spiritualitas, dan ketetapan strategi GPAI dalam melakukan pembinaan akhlak siswa. Berpijak dari itulah peneliti melakukan penelitian di SMAN 4 Kediri dengan judul strategi guru pendidikan agama islam dalam pembinaan akhlakul karimah siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mendiskripsikan tentang program pengembangan akhlakul karimah di SMAN 4 Kediri. (2) Untuk mendiskripsikan tentang pendekatan dan langkah-langkah yang dikembangkan guru Pendidikan Agama Islam dalam pembinaan akhlakul karimah siswa di SMAN 4 Kediri. (3) Untuk mendiskripsikan tentang faktor pendukung dan penghambat pembinaan akhlakul karimah siswa di SMAN 4 Kediri.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Tekhnik pengumpulan data digunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Tekhnik analisis data yang digunakan miles dan huberman dengan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. pengecekan keabsahan data digunakan dengan uji triangulasi
Hasil Penelitian menunjukkan, (1) Program pengembangan akhlakul karimah meliputi : Hubungan kepada Allah dengan membiasakan taat ibadah baik yang sunnah maupun yang wajib. Hubungan pada sesama dengan terbiasa berperilaku sopan, santun, menghormati dan menghargai orang lain. Hubungan dengan lingkungan dengan Cinta lingkungan. Hubungan dengan diri sendiri menjaga, merawat tubuh dan mematuhi tata tertib. (2) Pendekatan dan langkah-langkah yang dikembangkan guru Pendidikan Agama Islam dalam pembinaan akhlakul karimah siswa meliputi: pendekatan personal, teladan, pembiasaan, pemberian hukuman. (3) Faktor pendukung dan penghambat pembinaan akhlakul karimah siswa, faktor pendukung yaitu : adanya kesadaran diri dalam siswa, teladan dalam diri guru, metode pembelajaran, kerjasama dan dukungan dari orang tua, sarana dan prasarana. Sedangkan faktor penghambatnya adalah: kurangnya jam mata pelajaran PAI, penyalahgunaan handphone, lingkungan siswa, latar belakang studi yang kurang mendukung, terbatasnya pengawasan pihak sekolah.
ENGLISH:
Islamic education teachers have important role in the process of mentoring akhlakul karimah of their students. For supporting the process, the GPAI should be able to use a variety of strategies in constructing akhlakul karimah. Students who have akhlakul karimah always shows good behavior in relationship with God, others people, environment and their selves. The occurrence of moral degradation and the number of irregularities which do the students take creativity, spirituality, and the provision of mentoring strategies in conducting the GPAI morals of students. From that reasons, the researcher conducts research under title The Strategies of Islamic Education Teacher in Mentoring AkhlakulKarimahof the SMAN 4 Kediri Students.
This research aims to (1) to describe about Akhlakulkarimahdevelopment program in SMAN 4 Kediri. (2) )to describe about Approach and steps of Islamic education teacher develop in mentoring akhlakulkarimah of the student.(3) ) to describe about The factors which support and inhibit in mentoring activity of akhlakulkarimah of student in SMAN 4 Kediri.
This research uses qualitative descriptive approach. The data collection uses the method of observation, interviews, and documentation which uses miles and huberman analysis data by reduction data, presentation data and the withdrawal of the conclusion. For checking the validity of the data, the researcher uses test of triangulation.
The results showed that, (1) Akhlakul karimah development program of: Relationship with God by devout worship that familiarize the sunnah or mandatory. Relations with neighbours are accustomed to behaving politely, manners, respect and appreciate others. Relationship with the environment by love the environment. Relationship with their selves maintain, care for the body and follow the rules. (2) the approach which is developed by Islamic education teacher in mentoring akhlakul karimah students include of: personal approach, role model, conditioning, awarding the penalty. (3) The factors which support and inhibit of the islamic education teacher in mentoring akhlakulkarimah of the student consist of the existence of self-awareness in students, the teacher's example, learning methods, cooperation and support of the elderly and infrastructure as the supporting factors. While the inhibiting factors are: the lack of hours in Islamic Subject, Mobile phone has abused, environment of the students, Background of the study less support, the limiting oversight of the school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sutiah, Sutiah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru Agama Islam; Akhlakul karimah Siswa; Islamic Education Teacher; Akhlakul Karimah Of The Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Elly Megawati | ||||||
Date Deposited: | 21 Jul 2016 12:13 | ||||||
Last Modified: | 05 Jan 2018 09:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3477 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |