Aprilianti, Shania (2022) Pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar agama madrasah diniyah di Karawang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
|
Text (Fulltext)
18410090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Madrasah diniyah sebagai pendidikan non-formal juga membutuhkan situasi belajar yang berkualitas, tidak hanya sekolah formal saja. Oleh karena itu memahami pengaruh iklim seolah di madrasah diniyah terhadap motivasi belajar memberikan penerimaan bahwa madrasah diniyah juga dianggap sebagai bentuk pengakuan keterukuran motivasi belajar siswa. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui tingkat motivasi belajar agama siswa diniyah, mengetahui tingkat iklim sekolah dan mengetahui pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar agama siswa madrasah diniyah. Metode yang digunakan pada penelitian yaitu denga metode kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini sejumlah 117 siswa Madrasah Diniyah. Teknik pengambilan sampel menggunakan metode sampel jenuh yaitu mengambil keseluruhan dari populasi dengan jumlah laki-laki 49 siswa dan Perempuan 68 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan ada dua, yakni skala motivasi belajar dan iklim sekolah. Hasil penelitian menunjukkan pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar sebesar 27,04%. Nilai F 0,520 dan signifikansi 0,000<0,05 hal ini membuktikan bahwa hipotesis diterima atau terdapat pengaruh yang signifikan antara iklim sekolah dengan motivasi belajar. Pembelajaran dimadrasah dapat menjadi bekal bagi seorang siswa dalam meningkatkan perkembangan keagamaan, tanpa harus belajar agama di sekolah formal, hal ini dikarenakan pembelajaran keagamaan yang ada dimadrasah diniyah lebih spesifik dibanding dengan pembelajaran formal yang menyajikan pengetahuan keagamaan hanya skilas dan hanya sebagai tambahan bukan materi pembelajaran utama yang disajikan secara mendalam.
ENGLISH:
Madrasah diniyah as non-formal education also requires quality learning circumstances, not only formal schools. Therefore, understanding the influence of school climate in Madrasah Diniyah on learning motivation gives acceptance that Madrasah Diniyah is also considered as a form of acknowledgment of the measurability of student learning motivation. The purpose of this study was to determine the level of religious learning motivation of diniyah students, to determine the level of school climate, and
to determine the effect of school climate on religious learning motivation of madrasah students. The method used in this research was quantitative methods. The participants in this study were 117 students of Madrasah Diniyah. The sampling technique used the saturated sample method, which
took entire participants with 49 male students and 68 female students. There were two research instruments used, namely the scale of learning motivation and school climate. The results showed that the influence of school climate on learning motivation by 27.04%. F value 0.520 and significance 0.000
<0.05 this proves that the hypothesis is accepted or there is a significant influence between school climate and learning motivation. Learning in madrasah can be a provision for a student in improving religious development, without having a religion lesson in formal schools. This is because religious learning in madrasah diniyah is more specific than formal learning which presents religious knowledge briefly and only as an additional lesson, not the main learning material presented in depth
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahpur, Mohammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Iklim Sekolah; Motivasi Belajar; School Climate; Learning Motivation | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Shania Aprilianti | ||||||
Date Deposited: | 10 Feb 2022 09:46 | ||||||
Last Modified: | 10 Feb 2022 09:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/34295 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |