Said, Hadi Mas (2021) Pola pembelajaran di era new normal: Studi kasus MI Mujahidin Negara-Jembrana-Bali. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17140005.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pola pembelajaran pada dasarnya menggambarkan keseluruhan proses dari awal pembelajaran, proses awal perlakuan pembelajaran, hingga akhir perlakuan pembelajaran, tidak hanya pembelajaran dari tenaga pendidik tapi juga pengetahuan dari peserta didik. Oleh karena itu tenaga tenaga pendidik harus tetap memberikan pendidikan dan keterampilan kepada peserta didik. Dalam kondisi Pandemi COVID-19 Pemerintah RI menerapkan Era New Normal atau penerapan Normal baru yaitu kehidupan Normal akan tetapi berdampingan bersama Pandemi COVID-19 dengan Protokol kesehatan yang ketat maka dari itu diharapkan seluruh tenaga pendidik mempunyai keterampilan berpikir kritis dan konstruktif pada penerapan pembelajaran online atau daring dengan penggunaan elektronik seperti handphone, leptop dan juga koneksi internet yang digunakan sebagai kebutuhan pokok pembelajaran.
Fokus penelitian ini adalah 1) Bagaimana pola pembelajarandi MI Mujahidin Negara-Jembrana-Bali, 2) Apa saja faktor pendukung dan penghambat MI Mujahidin Negara-Jembrana-Bali menerapkan pola pembelajaran tersebut.
Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif karena peneliti berusaha mencari, memahami, dan menggali informasi sehingga dapat menemukan pertanyaan dan kesimpulan yang obyektif, serta fokus pada gejala yang diinginkan.
Sumber data yang didapatkan oleh peneliti dalam penelitian kualitatif ini berdasarkan hasil wawancara oleh beberapa narasumber dengan cara melantunkan pertanyaan yang di mulai dari pertanyaan yang bersifat umum, kemudian mengerucut ke pertanyaan yang bersifat khusus dan detail.
Hasil penelitian menunjukan bahwa 1) Pola pembelajaran Era New Normal yang dilakukan dengan berdasarka pada empat aspek yaitu merencanakan pola pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, menilai hasil pembelajaran, serta melaksanakan perbaikan atau evaluasi dan pengayaan. 2) Faktor pendukung dan penghambat yang dialami oleh guru MI Mujahidin dalam melakukan pembelajaran daring memiliki beberapa aspek meliputi aspek internal dan aspek eksternal, dalam aspek eksternal memiliki beberapa faktor yaitu faktor gaji, sarana prasarana, kepemimpinan, dan lingkungan kerja fisik.
ENGLISH:
patterns basically describe the whole process from the beginning of learning, the initial process of learning treatment, to the end of learning treatment, not only learning from educators but also knowledge from students. Therefore, educators must continue to provide education and skills to students. In the conditions of thePandemic COVID-19, the Government of Indonesia is implementing the New Normal Era or the application of the new Normal, namely normal life but side by side with the pandemic COVID-19 with strict health protocols, therefore it is expected that all educators have critical and constructive thinking skills in the application of learning online or online with the use of electronics such as mobile phones, laptops and internet connections that are used as basic learning needs.
The focus of this research is 1) How is the learning pattern in MI Mujahidin State-Jembrana-Bali, 2) What are the supporting and inhibiting factors for MI Mujahidin State-Jembrana-Bali applying this learning pattern.
In this study, the researcher uses a qualitative descriptive research method because the researcher tries to find, understand, and explore information so that he can find objective questions and conclusions, and focus on the desired symptoms.
The source of data obtained by researchers in this qualitative study is based on the results of interviews by several sources by chanting questions starting from general questions, then narrowing to specific and detailed questions.
The results of the study show that 1) The New Normal Era learning pattern is carried out based on four aspects, namely planning learning patterns, implementing learning, assessing learning outcomes, and carrying out improvements or evaluations and enrichment. 2) The supporting and inhibiting factors experienced by MI Mujahidin teachers in conducting online learning have several aspects including internal aspects and external aspects, in the external aspect there are several factors, namely salary factors, infrastructure, leadership, and physical work environment.
ARABIC:
شكل التعليم و التعلّم في الحقيقة يصوّر عوائد بداية التعليم و إجرائها حتى نهايته. و التعليم ليس من ناحية المدرس و المتعلم بل من ناحية معرفة المتعلم. و لذلك لكل المعلم لا بد أن يربّي الطلاب. و في حال الوباء " كورونا ١٩ " أجرت حكومة إندونيسيا ' العهد الجديد ' و هو تكوين العادات الجديدة بمعية الفيروس كورونا ١٩ بكيفية صحيحة. و لا بد لكل المدرس عند طريقة في إجراء التعليم الشبكي باستخدام الأدوات الإلكترونيكية مثل الجوال و الحاسوب الالكتروني و الشبكة الدولية المستخدمة للإحتياجات التعليمية.
و التركيز من هذا البحث : ١ ) معرفة شكل التعليم في المدرسة الابتدائية مجاهدين نكارا جمبرانا بالي ٢ ) العوامل الناشئة و المانعة له
استخدم الباحث نظرية البحث الوصفي النوعي لأن الباحث يحاول بأن يبحث و يفهم و يستعلم فيه إلى أن وجد الأسئلة و الأجوبة و ركّز نفسه فيه
و الحقائق المحصولة عند الباحث تعني من المقابلة من أصل المعلومات بإلقاء السؤال العام ثمّ الخاص
و النتيجة من هذا البحث تدلّ على : ١ ) أنّ شكل التعليم و التعلّم المجروأة على حسب أربع حصال : ترسيم شكل التعليم و التعلم و إجراؤه و إنتاجه و الإصلاح أو الامتحان بعده. ٢ ) العوامل الناشئة و المانعة له هناك أمر خارجي و أمر داخلي. أمّا أمر خارجي منها الأجرة و الوسائل و الرئاسة و البيئة الحسية
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pola Pembelajaran; Era New Normal; Learning Patterns; New Normal Era Learning; شكل التعليم و التعلّم | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130101 Continuing and Community Education 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130201 Creative Arts, Media and Communication Curriculum and Pedagogy 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130301 Aboriginal and Torres Strait Islander Education 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Hadi Mas Said | ||||||
Date Deposited: | 05 Jan 2022 14:05 | ||||||
Last Modified: | 05 Jan 2022 14:05 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/32715 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |