Wildan, Ghulam Nurul (2015) The concept of spiritual intelligence and its relevance to the Islamic educational concept: Studi of Danah Zohar's thought. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11110171.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Krisis moral manusia modern menjadi salah satu dampak dari kemajuan atau globalisasi dunia. Hal tersebut diakibatkan karena tidak ada filter dari dalam diri manusia untuk menghalangi laju globalisasi dunia. Pendidikan menjadi salah satu aspek yang terjangkit krisis manusia modern. Krisis dalam dunia pendidikan dibuktikan dengan hilangnya moral dan etika pelajar dan pendidik yang berada di lingkungan pendidikan. Hal tersebut sangat merisaukan beberapa pengamat dan pelaku pendidikan tentang masa depan pendidikan. Kecurangan ujian nasional, tawuran, dan penyalahgunaan narkoba menjadi contohnya. Apabila kita lihat lebih dekat permasalahan tersebut berasal dari penggunaan kecerdasan yang tidak seimbang. Kecenderungan menggunakan kecerdasan intelektual dan emosional tanpa diimbangi dengan kecerdasan spiritual akan menjadikan manusia yang pintar namun tak bermoral. Kecerdasan spiritual menjadi sebuah tawaran baru bagi pendidikan khususnya pendidikan islam untuk menanamkan nilai-nilai keislaman pada diri peserta didik.
Tujuan dari penelitian ini adalah mencoba untuk mendefinisikan konsep kecerdasan spiritual yang menjadi kecerdasan utama bagi seorang manusia. dan mencari relevansi nya dengan konsep pendidikan islam terutama pada aspek tujuan pendidikan, guru dan peserta didik. Penelitian ini dirasa bermanfaat untuk menelaah kembali pengertian pendidikan islam dan juga penggunaan kecerdasan spiritual sebagai dasar untuk menjalankan dan mencapai tujuan dari pendidikan islam.
Untuk mencapai tujuan tersebut peneliti menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode library research. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah buku dari Danah Zohar yang berjudul SQ: Spiritual Intelligence – the ultimate intelligence is published by Bloomsurry, London pada tahun 2000. Metode analisis data yang digunakan adalah metode analisis isi.
Hasil penelitian ini menyebutkan bahwa kecerdasan spiritual yang dimaksudkan oleh Danah Zohar adalah kecerdasan untuk mencari makna dan nilai tentang kegiatan dan perilaku yang dilakukan manusia disetiap harinya. Beberapa karakteristik seseorang yang memiliki kecerdasan spiritual adalah flexible, self awareness, holistic view and have a high responsibility. Dan dibuktikan dengan kecerdasan diri yang tinggi, deeply understanding about itself. Overcome difficulties and religious cleverly, and responsible leadership. Kecerdasan spiritual yang tinggi bisa mempercepat perkembangan potensi yang ada pada diri seseorang. Relevansinya dengan pendidikan islam terletak pada tujuan pendidikan, tujuan pendidikan islam adalah menjadikan manusia yang beradab atau manusia yang mempunyai akhlak yang baik dalam bermasyarakat. Sedangkan tujuan seseorang mempunyai kecerdasan spiritual yang tinggi adalah untuk menjadikan manusia yang bertanggung jawab dan bisa menjadi seorang problem solver dalam kehidupan bermasyarakat. Relevansi yang lainnya terletak pada fungsi guru yaitu bagaimana bisa menyajikan pendidikan yang meaningful life dan juga mengajarkan peserta didik tentang spiritualitas yang ada pada diri. dan peserta didik dan juga karakter manusia yang baik dalam kecerdasan spiritual.
ENGLISH:
Moral crisis of modern man became one of the effects of progress or globalization of the world. This is caused because there is no filter on the inside of man to hinder the pace of globalization of the world. Education is one of the aspects of modern humans who contracted the crisis. The crisis in education is evidenced by the loss of moral and ethical students and educators who are in the educational environment. It is very troubling to some observers and actors of education about the future of education. National exam cheating, fights, and drug abuse becomes an example. If we look more closely at the problems arising from the use of intelligence that is not balanced. The tendency to use the intellectual and emotional intelligence without balanced with spiritual intelligence will make a smart man, but immoral. Spiritual intelligence into a new offer for education, especially Islamic education to inculcate Islamic values in self-learners.
The aim of this research is to try to define the concept of spiritual intelligence into the main intelligence of a human being. and searching for its relevance to the concept of Islamic education, especially in the aspect of the purpose of education, teachers and learners. This research is considered useful to review the understanding of Islamic education and also the use of spiritual intelligence as a basis to implement and achieve the objectives of Islamic education.
To achieve these objectives the researchers used a qualitative research approach with methods of library research. The data used in this study is the book of Danah Zohar entitled SQ: Spiritual Intelligence - the ultimate intelligence is published by Bloomsurry, London in 2000. The data analysis method used was content analysis method.
Results of this study stated that spiritual intelligence is meant by Danah Zohar is the intelligence to find meaning and value of the activities and behaviors that humans do every day. Some characteristics of a person who has a spiritual intelligence is flexible, self awareness, holistic view and have a high responsibility. And evidenced by the high self intelligence, deeply understanding about itself. Overcome Difficulties and religious cleverly, and responsible leadership. High spiritual intelligence that could accelerate the development of the potential that exists in a person. Its relevance to the Islamic education lies on the purpose of education, Islamic education goal is to make a civilized man or a man who has good morals in society. While the purpose of a person has a high spiritual intelligence is to make responsible human and could be a problem solver in social life. Other relevance lies in the function that is how the teacher can present meaningful educational life and also teach students about the spirituality that is in itself. and learners and also a good human character in spiritual intelligence. So, it will realized a man which characters of rahmatan lil Alamin.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecerdasan spiritual; Pendidikan islam; Spiritual Intellligence; Islamic Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 27 Jun 2016 11:11 | ||||||
Last Modified: | 17 Jul 2023 09:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3083 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |